Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 10:26

6
دی
آمادگی برای فرزند دار شدن - بخش سوم

آمادگی برای فرزند دار شدن - بخش سوم

به طور كلی توصیه می‌شود كه هرگاه نوزاد تقاضای شیر كرد، به او غذا دهید. معمولاً نوزادان از طریق گریه، قرار دادن انگشت در دهان و یا ایجاد صدای مكیدن از مادران تقاضای شیر ‌كرده و به آنها اعلام می‌كنند كه گرسنه هستند.

تغذیه و آروغ زدن نوزاد

به طور كلی توصیه می‌شود كه هرگاه نوزاد تقاضای شیر كرد، به او غذا دهید. معمولاً نوزادان از طریق گریه، قرار دادن انگشت در دهان و یا ایجاد صدای مكیدن از مادران تقاضای شیر ‌كرده و به آنها اعلام می‌كنند كه گرسنه هستند. به طور معمول نوزاد تازه متولدشده هر دو تا سه ساعت یکبار به شیر نیاز دارد و گرسنه می‌شود. اگر خودتان به كودك شیر می‌دهید، هر 10 الی 15 دقیقه یكبار او را جابه‌جا كرده و سینه دیگر را در دهانش بگذارید. هر نوزاد حدود 60 الی 90 میلی‌لیتر در هر وعده، شیر می‌نوشد؛ بنابراین هر دو سه ساعت یکبار او را به آرامی از خواب بیدار كنید و شیر دهید.

اگر تغذیه نوزاد صحیح باشد، به طور متوسط حدود شش بار پوشك خود را كثیف می‌كند و در نتیجه با خواب كافی رشد كرده و به طور منظم وزن اضافه می‌كند. معمولاً سینه خانم‌ها قبل از شیردهی بزرگ‌تر است و متوجه می‌شوند كه سینه‌های‌شان پر از شیر شده. هنگام شیر خوردن كمی هوا نیز وارد معده نوزاد می‌‌شود كه داد و بیداد او را بلند می‌كند. شما می‌توانید با آروغ زدن بموقع كودك مانع از دل درد او شوید.

اگر به نظرتان گاز معده نوزاد زیاد شده است، هر پنج دقیقه یكبار طی شیردهی، او را بلند كنید تا آروغ بزند. كودك خود را در آغوش گرفته و سر او را روی شانه خود قرار دهید و به آرامی به پشت او بزنید و یا كودك را روی زانوی خود بنشانید و سرش را با یك دست نگه دارید و با دست دیگر به پشت او بزنید. اگر كودك بعد از چند دقیقه آروغ نزد، موقعیت او را تغییر دهید.

ختنه و مراقبت از بند ناف

بلافاصله بعد از ختنه پسران، نوك آلت تناسلی آنها با وازلین چرب و با یك گاز پانسمان می‌شود تا مانع از چسبیدن زخم به پوشك گردد. به آرامی بعد از تعویض پوشك، نوك آلت تناسلی را بشویید و با روغن یا كرم تجویزی پزشك چرب‌ كرده و یك گاز روی آن قرار دهید و مجدداً نوزاد را پوشك كنید. قرمزی و سوزش آلت تناسلی معمولاً بعد از چند روز التیام می‌یابد؛

اما اگر قرمزی و تورم افزایش یافت یا به تاول تبدیل شد، حتماً به پزشك مراجعه كنید تا مانع از عفونت شود. مراقبت از بند ناف در نوزادان بسیار اهمیت دارد و برخی از پزشكان توصیه می‌كنند هر روز به آن الكل بزنید. گروهی دیگر معتقدند به هیچ ماده خارجی نیاز نیست. بند ناف معمولاً ظرف 10 روز تا 3 هفته، با تغییر رنگ زرد به سیاه، می‌افتد. این تغییر رنگ كاملاً طبیعی است و فقط در صورتی كه بند ناف قرمز و ملتهب بود یا بوی نامطلوب و ترشحات بدبو داشت، حتماً به پزشك مراجعه كنید.

خواب نوزاد

اگر تازه مادر شده‌اید، ممكن است تعجب کنید از اینكه نوزاد شما 16 ساعت در روز خواب است و هر چرخه خواب او چیزی بین دو تا چهار ساعت طول می‌کشد. خوابیدن راحت شب را فراموش كنید؛ زیرا سیستم گوارش نوزاد بسیار كوچك است و باید هر چند ساعت یکبار او را از خواب بیدار كرده و شیر بدهید. حتی گاهی پزشك به مادران كودكان كم‌وزن توصیه می‌كند فاصله وعده‌‌های غذایی را كمتر كنند. معمولاً نوزادان از سه‌ماهگی به بعد، شش تا هشت ساعت در شب می‌خوابند و مادر از این سن به بعد، می‌تواند شب‌ها استراحت كند. البته اگر نوزاد شما این مقدار نمی‌خوابد، نگران نباشید.

بسیار مهم است كه برای جلوگیری از سندروم مرگ نوزاد (SIDS) او را به پشت بخوابانید. همچنین از انداختن هرگونه لحاف و ملحفه كركی یا تهیه شده از پر و پشم حیوانات روی نوزاد خودداری كنید. برای جلوگیری از صاف شدن سر كودك، او را در جهات مختلف بخوابانید. بسیاری از نوزادان در ماه‌های اول تولد، شب و روز را گم می‌‌كنند و آن را نمی‌فهمند؛ یعنی در طول شب هشیار و بیدار و در طول روز خواب آلود هستند. در این صورت سعی كنید در طی روز با او حرف بزنید تا روز را بیدار بماند و به تدریج شب‌ها بخوابد.

 

برچسب ها: رشد کودک، شیر خوردن نوزاد، رشد نوزاد، ختنه کردن نوزاد پسر، آروغ زدن نوزاد تعداد بازديد: 804 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز