Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 20:26

4
مرداد
كودكان را با فرهنگ نیكوكاری آشنا كنیم (1)

كودكان را با فرهنگ نیكوكاری آشنا كنیم (1)

بخش اول- همواره در همه جوامع و در طول تاریخ انجام کار خیر یک ارزش تلقی شده و می‌‌شود. این گونه کارها به شکل‌های مختلف بروز می‌كند.

اعظم حاجی یوسفی

 

 

همواره در همه جوامع و در طول تاریخ انجام کار خیر یک ارزش تلقی شده و می‌‌شود. این گونه کارها به شکل‌های مختلف بروز می‌كند و کمک‌های انسان دوستانه و فعالیت در این قبیل خدمات داوطلبانه بوده و تمامی این امور شامل: تهیه و توزیع ارزاق بین گرسنگان، تهیه سرپناه، آموزش، بهداشت، هنر، درمان و غیره توسط خود مردم و با یاری و همکاری یکدیگر انجام می‌‌شود.

البته به ظاهر نیکوکاران دستمزدی دریافت نمی‌کنند اما به واقع بیشترین دستمزد شامل حال آنها می‌‌شود. تغییر طرز تفکر، اعتماد به نفس و حس نوعدوستی انسان را به خودباوری و آرامش می‌‌رساند و بسیار حائز اهمیت است که در حفظ این فرهنگ ارزشمند و انتقال و آموزش این گونه فعالیت‌ها به کودکان تلاش کنیم تا در این دنیای پر رقابت فرزندانمان را بخشنده، عاطفی و سخاوتمند بار بیاوریم.

هنگامی که پدر یا مادر می‌‌شویم محافظت، تربیت و سرمایه‌گذاری برای آینده فرزندمان برایمان عادت می‌‌شود. به دنبال یک پزشک خوب برای سلامتی او می‌‌گردیم، به دنبال بهترین مدرسه هستیم و با بهترین غذاها فرزندمان را تغذیه خواهیم کرد. اما آیا به فکر سلامت روح و تلاش برای جلوگیری از تخریب شخصیت و رشد معنوی او نیز هستیم؟

اگر نگرانیم که فرزندمان درگیر مخاطرات و آسیب‌های اجتماعی شود باید از کودکی به رشد شخصیت و افکار او بها دهیم. عادت‌های خوب رفتاری از کودکی باید شروع شود و ما از نوزادی می‌‌توانیم کودکان را تربیت كنیم و با فرهنگ بار بیاوریم. بنابراین همه ما مسئولیم فرزندانمان را با فرهنگ نیکوکاری و نوع‌دوستی آشنا سازیم. در این راستا در دین ما احادیث و روایات زیادی ذکر شده به عنوان مثال:

حضرت علی(ع) می‌‌فرمایند: هرگاه خواستید کار خیری انجام دهید بهتر است در حضور فرزندتان باشد. و در جای دیگر به والدین توصیه می‌‌فرمایند: در انجام کارهای خیر به فرزندتان کمک کنید. لذت بخشش و نیکوکاری را در دل فرزندتان پرورش دهید. وقتی بچه‌‌ها خودشان را در انجام کارهایی چون کمک به دیگران توانا می‌‌بینند دیگر کمتر درگیر اتفاق‌های عجیب و غریب و حوادث ناگوار جهان یا همان آسیب‌ها خواهند شد.

اگرچه در دنیای بی‌عاطفه و خشن امروزی باید قدر نعمت‌هایمان را بدانیم ولی می‌‌توانیم با کمک به افراد نیازمند از زندگی لذت بیشتری برده و به حس رضایتمندی برسیم و از لحظات زندگی بهره ببریم و زیبایی زندگی را با تمام وجود درک کنیم و با آموزش به کودکانمان به آنان نیز این احساسات زیبا را منتقل سازیم و آگاه باشیم کودکان نوعدوست به بزرگسالان نوع‌دوست تبدیل خواهند شد. اما در این دنیای پر زرق و برق و پر از رقابت چگونه می‌‌شود فرزندانمان را بخشنده و عاطفی بار بیاوریم؟

موسسه كودكان نیكوكار موعود ایرانیان

گام‌های آموزش نیکوکاری به کودکان

با تشویق فرزندتان به نیکوکاری و کمک به دیگران به رشد شخصیتی او کمک خواهید کرد و او را انسانی شجاع بار خواهید آورد.

1- بهترین آموزش برای بچه‌‌ها تماشا و تقلید کردن از رفتارهایی است که می‌‌بینند، پس همیشه نیکوکار باشید و سعی کنید در حضور آنان به نیازمندان کمک کنید...

 

 

برای خواندن بخش دوم- كودكان را با فرهنگ نیكوكاری آشنا كنیم- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کودکان نیکوکار، رفتارهای کودکان، کودکان و نیکوکاری، نیکوکاری در کودکان، سخاوت در کودکان، انسان دوستی کودکان تعداد بازديد: 1366 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز