Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 06:18

29
آذر
رشد نوزاد از لحظه تولد - بخش اول

رشد نوزاد از لحظه تولد - بخش اول

تعجب نكنید! صورت نوزاد تازه متولدشده كمی فشرده شده و مچاله به نظر می‌رسد و چشم‌هایش پف دارند؛ اما چند هفته پس از زایمان چهره پف كرده و كوفته‌اش بهتر شده و وارد مرحله جدیدی می‌شود؛

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 

 

تمام چیزی كه نوزاد شما نیاز دارد، عشق است

رشد كودك شما با جداسازی او از دنیای پیرامون امكان‌پذیر نیست. او یاد می‌گیرد و پیشرفت می‌كند؛ ولی فقط در صورتی كه بخشی از دنیا باشد. داشتن پدر و مادر، دوستان، نزدیكان و خویشاوندان برای یادگیری و رشد او ضروری است. او از اطرافیانش عشق، تصدیق، شهامت و جرأت دریافت می‌كند و به این ترتیب بسیاری از استعدادهایش شكوفا می‌شوند. بعضی چیزها به صورت اتفاقی روی می‌دهند؛ مثل در آغوش كشیدن كودك، حرف زدن با او، آرام كردن او وقتی كه می‌گرید و به این ترتیب به او حس امنیت، اعتماد و اطمینان می‌دهید و او با این احساس رشد می‌كند و پر از شور و نشاط می‌شود.

شما هم رشد می‌كنید

هم زمان كه كودك یاد می‌گیرد و با مهارت‌های بیشتری آشنا می‌شود، پدر و مادرها نیز خود را با نیاز آنها سازگار می‌كنند. وقتی كه كودك شما چهار ماهه می‌شود، احتمالاً به این فكر می‌افتید كه یك برنامه مرتب روزانه شامل شیر دادن، چرت‌زدن، كمی راه رفتن، حمام كردن، غذا دادن، خواب شبانه و ... برای او تعیین كنید. این برنامه منظم و روزانه نه تنها به كودك‌ حس اطمینان و امنیت می‌دهد، بلكه متقابلاً شما هم همین احساس را پیدا خواهید كرد.

فرایند رشد

رشد، یك فرایند طولی نیست. گاهی اوقات رشد كودك یك قدم به عقب بر می‌گردد؛ مثلاً ممكن است نوزاد شما مدتی به‌طور مرتب هر شب خوب بخوابد و بعد از چند روز به‌طور ناگهانی و بی‌دلیل هر شب چند بار از خواب بیدار شود، یا اینكه چند روز با اشتها غذا بخورد و خود به خود چند روز اشتهایش كم شود. این عقب گرد كاملاً طبیعی است. هر عقب گرد نشان دهنده یك جهش رشدی است كه به زودی اتفاق می‌افتد.

بازی كردن یعنی یاد گرفتن

بازی كردن با كودك نه تنها او را سرگرم می‌كند، بلكه تجربه‌های یادگیری را نیز برای او به ارمغان می‌آورد. هر وقت كه با او بازی می‌كنید، نه فقط او را سرگرم كرده‌اید، بلكه چیزهای ارزشمندی در مورد خودش، خودتان و محیط اطراف به او آموخته‌اید. مثلاً هر وقت كه جغجغه‌اش را تكان می‌دهید تا صدایش در آید، به او مفهوم علت و معلول را می‌آموزید؛

به طوری‌كه او به زودی یاد می‌گیرد با تكان دادن جغجغه می‌تواند صدای آن‌را بشنود. وقتی كه خرس كوچولویش را پنهان می‌كنید، به او مفهوم پیچیده‌تر وجود اشیاء بدون آنكه دیده شوند را می‌آموزید و او یاد می‌گیرد كه خیلی چیزها وجود دارند، ولی دیده نمی‌شوند.

صورت نوزاد

تعجب نكنید! صورت نوزاد تازه متولدشده كمی فشرده شده و مچاله به نظر می‌رسد و چشم‌هایش پف دارند؛ اما چند هفته پس از زایمان چهره پف كرده و كوفته‌اش بهتر شده و وارد مرحله جدیدی می‌شود؛ به‌طوری كه كم‌كم تشخیص می‌دهید شبیه كدام یك از والدینش است.

پوست نوزاد

بعد از تولد، گویی نوزاد شما را با نوعی ماده روغنی و كرم مانند كه «ورنیكس» نام دارد، پوشانده‌اند. این ماده چرب از پوست او محافظت می‌كند و نمی‌گذارد از مایع آمینوتیك موجود در رحم اشباع شود و بلافاصله بعد از تولد هم پاك می‌شود. پوست نوزاد كمی آبی به نظر می‌رسد. این كبودی كم‌كم وقتی كه نفس كشیدن‌های او مرتب‌تر و منظم‌تر می‌شوند و گردش خون و اكسیژن در بدنش بهبود می‌یابد، به سمت صورتی می‌رود. همچنین پوست كمی چروكیده به نظر می‌رسد؛ زیرا هنوز هیچ لایه چربی زیر پوست وجود ندارد. دو تا سه هفته بعد از تولد نوزاد، پوست او خشك و پوسته پوسته می‌شود و برخی نقاط سفید روی آن ظاهر می‌گردد كه به آن، نقاط شیری می‌گویند. این نقاط كه غده‌های چربی هستند، خود به خود از بین می‌روند.

ادامه مطلب

برچسب ها: رشد نوزاد، ظاهر نوزاد، نوزاد نرمال، چشم های نوزاد، صورت نرمال نوزاد تعداد بازديد: 811 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز