Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 11:26

6
بهمن
انتخاب اسباب بازی مناسب کودک (1)

انتخاب اسباب بازی مناسب کودک (1)

اسباب‌بازی‌ها را متناسب با سن، رشد، رغبت و علایق، استعداد و قدرت جسمی كودك انتخاب كنید. آنها باید كودك را در آموختن هماهنگی چشم و دست، تشخیص اشكال و رنگ‌ها، ساختن اشكال، آفرینش، دستكاری كردن، تغییر دادن و برانگیختن حس كنجكاوی یاری كنند.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

بازی یكی از نیازهای اصلی هر كودك است كه ضمن سرگرم كردن، او را برای ورود به زندگی واقعی آماده می‌سازد. از این رو انتخاب اسباب‌بازی مناسب موضوعی است كه باید مورد توجه والدین قرار گیرد. امروزه، بچه‌ها خیلی زود در میان اسباب‌بازی‌های‌شان غرق می‌شوند؛ در حالی كه تنها یك اسباب‌بازی مناسب و قابل استفاده، به مراتب بهتر از مجموعه‌ای از اسباب‌بازی‌های نامناسب و غیرلازم است.

اسباب‌بازی‌ها را متناسب با سن، رشد، رغبت و علایق، استعداد و قدرت جسمی كودك انتخاب كنید. آنها باید كودك را در آموختن هماهنگی چشم و دست، تشخیص اشكال و رنگ‌ها، ساختن اشكال، آفرینش، دستكاری كردن، تغییر دادن و برانگیختن حس كنجكاوی یاری كنند. در مطلبی كه می‌خوانید تلاش كرده‌ایم با اشاره به توانمندی‌ها و علایق كودكان در هر محدوده سنی، چند نمونه از اسباب‌بازی‌ها و سرگرمی‌های مناسب را ذكر كنیم و به توضیح بیشتر برخی از‌ آنها بپردازیم:

از بدو تولد تا 6 ماهگی
در ماه‌های اول، كودك نمی‌تواند حركات بدنش را كنترل كند و ساعات بیشتری را در خواب می‌گذراند؛ با این حال از همان موقع تشنه شناخت محیط پیرامون خود است و این كار را از طریق صداها، نگاه كردن و لمس اشیا آغاز می‌كند. بهتر است برای كودكان زیر شش ماه اسباب‌بازی‌هایی تهیه شود كه با حواس او متناسب باشد؛ مثل: جغجغه، آویزهای موزیكال بالای تخت، بالا تختی كودك و خرس‌های مخملی

آویزهای بالای تخت كودك
كودك از همان روزهای آغازین تولد به تمام اشیای پیرامونش توجه نشان می‌دهد و از آنها می‌آموزد. موزیك آرامی كه از آویزهای بالای تخت پخش می‌شود به كودك آرامش می‌دهد و به او كمك می‌كند تا خواب آرامی داشته باشد. آویزی كه بالای تخت كودك‌تان نصب می‌كنید، توجه او را جلب كرده و حس كنجكاوی و آشنایی با دنیای پیرامون در درون او رشد می‌كند.

از طرفی، كودك با دنبال كردن حركات آویز، نگاه خود را كنترل می‌كند. قبل از خرید توجه داشته باشید رنگ‌های شاد و انعكاس هندسی ساده‌ای را انتخاب كنید تا كودك به راحتی آنها را از یكدیگر تشخیص دهد. آویز باید در فاصله مناسبی از كودك نصب شود تا نتواند آن را با دست بگیرد و بكند؛ چون امكان دارد برخی از اجزای آن را ببلعد.

توجه داشته باشید كه آویز دارای علامت استاندارد باشد. در این سن، بازی و تحرك برای رشد كودك ضروی است. در وهله اول بیشتر فعالیت‌های كودك حسی است. اما باید بدانید كه قدرت تمركز كودك كم است و تحریك بیش از اندازه حواس او ممكن است بیش از آنكه سرگرمش كند به آرامش و اعصاب او لطمه بزند.

بالاتختی كودك
بالاتختی كودك، میله‌های قوسی شكل پلاستیكی محكمی است كه در رنگ‌های شاد و فرم‌های ساده وجود دارد و اشیا و اسباب‌بازی‌های مختلفی مثل جغجغه، آینه، دندان‌گیر، عروسك‌های كوچك و... به آن آویزان است. شما می‌توانید از 2 تا 9 ماهگی از بالاتختی كودك برای سرگرمی فرزندتان استفاده كنید.

در دو ماهگی، كودك را زیر بالاتختی به پشت بخوابانید و در سه یا چهار ماهگی، زمانی كه كودك در كری‌یر می‌نشیند، بالاتختی را در مقابل او قرار دهید. این اسباب‌بازی در هماهنگ  كردن چشم و دست كودك بسیار موثر است و كودك با تماشای اشیا، لمس آنها و به هم زدن و تولید صدا نخستین گام‌ها را در جهت مهارت‌های دیداری و شنیداری خود برمی‌دارد.

 

 

برای خواندن بخش دوم -انتخاب اسباب بازی مناسب کودک- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تربیت کودک، بازی کودک، انتخاب اسباب بازی کودک، آویزهای بالای تخت كودك، بالاتختی كودك تعداد بازديد: 1088 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز