Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 19:35

20
تیر
تغییرات پوستی نوزاد

تغییرات پوستی نوزاد

بسیاری از تغییراتی که در پوست نوزاد به وقوع می‌پیوندند، بدون درمان رفع می‌شوند. در این مقاله به تعدادی از این تغییرات اشاره می‌شود.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه کودک

 

تغییرات پوستی شایع هستند. در این بخش بسیاری از آنها مورد بحث قرار می‌گیرد. آنچه در ادامه می‌آید، تغییرات گذرای پوستی است که خود به خود رفع می‌شوند و هیچ درمانی احتیاج ندارد.

میلیا: نباید با مونیلیا اشتباه شود. این ضایعات توده‌های سفید کوچک در صورت هستند که روی بینی، گونه‌ها و پیشانی و چانه مشاهده می‌شوند و اندازه‌ای حدود 1 میلی‌متر دارند. این ضایعات کیست‌های کوچکی هستند که در 8 درصد نوزادان رخ می‌دهند.

آکنه: بسیار شایع است و شبیه آکنه نوجوانان است. این بثورات حدود 3 هفتگی و معمولا در صورت ظاهر می‌شوند، به نظر می‌رسد این بثورات در کودکان شیر مادرخوار شایع تر باشد. بثورات رد 6 تا 12 ماهگی از بین می‌روند.

هیپرپلازی غدد سباسه: این بثورات به شکل صاف و زردرنگ یا برجسته و بیشتر روی بینی و چانه مشاهده می‌شوند اینها غدد سباسه یا عرق هستند که بیش از حد رشد کرده‌اند.

تغییر پوستی دلقکی: اگر کودک روی پهلو دراز بکشد، آن سمت بدن که به طرف زمین است، قرمز می‌شود. اغلب تغییر رنگ پایین خط وسط بدن کاملا مشهود است. با تغییر وضعیت کودک ظرف 20 دقیقه تغییر رنگ رفع می‌شود.

رگه‌دار شدن: محیط‌های سرد باعث می‌شود اشکال رگه‌دار متشکل از خطوط قرمز یا کبود (عروق خونی) روی بدن کودک دیده شود. با گرم شدن بچه این اشکال از میان می‌رود.

اریتم توکسیکوم: این بثورات در 50 درصد کودکان رخ می‌دهد و والدین اغلب آن را با عفونت اشتباه می‌گیرند. لکه‌های قرمز رنگی روی تنه نوزاد ظاهر می‌شود و ممکن است به برجستگی‌های زرد یا حتی تاول‌های کوچک تبدیل شود.

این بثورات در 2 روزگی ظاهر می‌شود و ممکن است به برجستگی‌های زرد یا حتی تاول‌های کوچک تبدیل شود. این بثورات در 2 روزگی ظاهر می‌شوند و ظرف یک هفته (گاهی تا 3 هفته) از بین می‌روند.

میلیاریا: مجموعه‌هایی از برجستگی‌ها یا تاول‌های بسیار نزدیک به هم که پوست زیرشانمی‌تواند قرمز باشد یا نباشد. این بثورات به دلیل غدد عرق بسته و معمولا در شرایط گرمای زیاد ایجاد و با خنک شدن محیط رفع می‌شوند.

تغییرات پوستی ناشی از تیرگی پوست: یک ضایعه تیره رنگ خوش خیم و شایع که در 0-90 درصد نژاد آسیایی دیده می‌شود و به صورت تغییر رنگ پوست به آبی تیره یا خاکستری در پوست است و بیشتر در ناحیه کمر و باسن دیده می‌شود.

تغییرات پوستی ناشی از ضایعات عروقی: شایع‌ترین آن‌ها نووس سیمپلکس یا ماه گرفتگی به صورت ضایعات صاف صورتی رنگ کوچک روی پیشانی و پلک‌های فوقانی و نواحی اطراف بینی و پشت گردن و بین دو ابرو است.

این ضایعات ناشی از مویرگ‌های گشاد شده پوست هستند. اکثر موارد به جز ناحیه گردن تا سن یک سالگی بهبود می‌یابند.

سایر تغییرات پوستی

کلاه گهواره‌ای: بثورات سفید یا زرد و قرمز پوسته‌دار که به نظر چرب می‌رسند و روی سر و صورت کودک پدیدار شده و معمولا با شستشوی روزانه با شامپو و لیف نرم بهبود می‌یابد. اگر تداوم یابد، پزشک باید کودک را ببیند.

زرد زخم: زخم بازی که دلمه ببندد و ترشحات عسلی داشته باشد. زرد زخم به دلیل عفونت باکتریایی است درمان آن به آنتی‌بیوتیک نیاز دارد.به پزشک مراجعه کنید.

بثورات پوشک: بثورات پوشک قرمز برافروخته و محدود ناحیه در تماس با پوشک گفته می‌شود که به دلیل آزردگی پوست به دنبال تماس با ادرار یا مدفوع در گرمای زیر پوشک ایجاد می‌شود.

هوا خوردن پوست و استفاده از کرم‌های حامل (مثل اکسید زینک) هنگام پوشک کردن باعث بهبود وضعیت می‌شود. ممکن است به این بثورات عفونت قارچی اضافه شود.

باز هم هوا خوردن پوست به این مساله کمک می‌کند. اگر بثورات به رغم درمان به مدت 3 تا 5 روز باقی بمانند باید پزشک، کودک را ببیند.

بسیاری از عفونت‌های ویروسی می‌توانند باعث بثورات پوستی شوند. اگر کودک شما بدحال است و تغییرات پوستی دارد باید پزشک او را ببیند.

 

برچسب ها: پوست نوزاد، آکنه، بثورات پوشک، تغییرات پوستی نوزاد، هیپرپلازی غدد سباسه، تغییر پوستی دلقکی، رگه دار شدن پوست، اریتم توکسیکوم، تیرگی پوست، زرد زخم تعداد بازديد: 1000 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز