Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 14:16

14
تیر
ایمن سازی کودک

ایمن سازی کودک

واکسن؛ میکروب ضعیف شده، زنده،کشته شده یا سم ضعیف شده میکروب یا بخشی از اجزای بدنه میکروب است که طبق برنامه‌ای خاص به صورت خوراکی یا از راه‌های دیگر آن را به بدن انسان وارد می‌کنند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه کودک

 

واکسن؛ میکروب ضعیف شده، زنده،کشته شده یا سم ضعیف شده میکروب یا بخشی از اجزای بدنه میکروب است که طبق برنامه‌ای خاص به صورت خوراکی یا از راه‌های دیگر آن را به بدن انسان وارد می‌کنند تا ایجاد آنتی‌بادی‌های محافظ در مقابل بیماری‌ها را تحریک کند و به این ترتیب فرد واکسینه در برابر بیماری در صورتی که در معرض آن قرار بگیرد، مصون می‌شود.

واکسن در سنین بسیار پایین به کودکان تجویز می‌شود. افسانه‌های زیادی در مورد ایمن‌سازی وجود دارد و بعضی از والدین درباره ایمن سازی کودکان‌شان نگران هستند.

این بخش حاوی اطلاعاتی است که به این نگرانی‌ها پاسخ می‌دهد؛ البته شما باید پیش از واکسیناسیون کودک‌تان، در مورد برنامه ایمن‌سازی با پزشک‌تان یا مراقب سلامت در مراکز بهداشتی درمانی گفتگو کنید.

ایمن‌سازی بی‌خطر است و تنها دلیل محکمی که می‌تواند مانع از واکسیناسیون شود شرایط نوزاد و نظر پزشک است.

ایمن‌سازی در پیشگیری از بسیاری بیماری ها که می‌توانند باعث وخامت حال و حتی مرگ شوند، موثر است و در چند دهه اخیر این بیماری‌ها که زمانی شایع بودند به دلیل واکسیناسیون دیگر به ندرت مشاهده می‌شود.

حتی کسانی که واکسن نزده‌اند به این دلیل که از تعداد افراد حامل عامل بیماری کاسته شده است و میزان انتقال تقلیل یافته، از مزایای آن بهره‌مند شده‌اند.

ایمن‌سازی در مقابل دیفتری، فلج‌اطفال، کزاز، هپاتیت ب، سیاه سرفه، هموفیلوس آنفلوآنزای تیپ B، سرخک، اوریون و سرخجه برای همه کودکان توصیه می‌شود.

واکسن سایر بیماری‌ها مطابق با برنامه ایمن‌سازی برای افرادی تجویز می‌شوند که خطر ابتلا به آنها با سفر به نواحی دیگر دنیا وجود دارد.

بعضی کودکان پس از واکسیناسیون عوارض جزیی پیدا می‌کنند که به آسانی در خانه قابل کنترل است.

عوارض جدی بسیار نادرند و تنها در یک نفر از هر 1 میلیون نفر که واکسینه می‌شوند، دیده می‌شوند. لازم نیست واکسینه کردن کودک را به دلیل بیماری جزیی مثل سرماخوردگی به تاخیر انداخت.

واکسن‌ها سیستم ایمنی کودک را تضعیف نمی‌کنند.

هیچ راه دیگری به جز واکسیناسیون برای پیشگیری از بیماری‌های شایع زیر وجود ندارد. باید مطابق با برنامه اصلی ایمن سازی کشور، همه کودکان واکسن دریافت کنند.

برنامه واکسیناسیون کشور ما طبق جدول زیر است و ممکن است تغییراتی کند که معمولا از طریق مراکز بهداشتی درمانی اجرا خواهد شد.

ضروری است برای ایجاد مصونیت لازم انجام واکسیناسیون در تاریخ‌های مقرر و سر وقت انجام شود و از تعجیل و یا تاخیر پرهیز گردد.

جدول راهنمای واکسیناسیون

بدو تولد                       ب.ث.ژ- فلج اطفال خوراکی- هپاتیت ب

2 ماهگی                     فلج اطفال خوراکی- پنج گانه *

4 ماهگی                     فلج اطفال خوراکی- پنج گانه فلج اطفال تزریقی

6 ماهگی                     فلج اطفال خوراکی- پنج گانه

12 ماهگی                   MMR

18 ماهگی                   سه گانه- فلج اطفال خوراکی- MMR

6 سالگی **                سه گانه- فلج اطفال خوراکی

توضیحات  

* واکسن پنج گانه شامل (دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، هپاتیت ب و هموفیلوس آنفلوآنزا تیپ ب) است.

** پس از آخرین نوبت واکسن سه گانه هر ده سال یکبار واکسن دو گانه بزرگسالان باید تزریق شود.

 

برچسب ها: ایمن سازی کودک، واکسیناسیون کودکان، جدول واکسیناسیون، واکسن بدو تولد، واکسن سه گانه، قطره فلج اطفال خوراکی، واکسن پنج گانه، واکسن تعداد بازديد: 535 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز