Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 09:00

8
تیر
کودکان چقدر به خواب احتیاج دارند (2)

کودکان چقدر به خواب احتیاج دارند (2)

کودکان در روز سه بار چرت می‌‌‌زنند و در عین حال در دوران 2 تا 6 ماهگی شان با وجود این چرت زدن‌های روزانه می‌‌‌توانند کل شب را بخوابند. الگوهای چرت زدن آنها، هنگامی که ساعت بیولوژیک بدن شان به تدریج رشد کند مرتب‌تر می‌‌‌شود.

چرت زدن در کودکان

کودکان در روز سه بار چرت می‌‌‌زنند و در عین حال در دوران 2 تا 6 ماهگی شان با وجود این چرت زدن‌های روزانه می‌‌‌توانند کل شب را بخوابند.  الگوهای چرت زدن آنها، هنگامی که ساعت بیولوژیک بدن شان به تدریج رشد کند مرتب‌تر می‌‌‌شود. 

چرت های صبحگاهی شان معمولا از 9 صبح شروع می‌‌‌شود و تا یک ساعت ادامه دارد. اوائل بعدازظهر چرت بعدی شروع می‌‌‌شود و یک یا دو ساعت طول می‌‌‌کشد و آخرین چرت زدن شان اواخر بعد از ظهر است و معمولا از 3 تا 5 ساعت ادامه می‌‌‌یابد.

فواید خواب خوب برای کودکان

بدن های کوچک کودکان برای رشد و سالم ماندن به خواب نیاز دارد. ماهیچه های آنها و همچنین قلب‌شان وقتی خواب هستند، بازسازی می‌‌‌شود.

وقتی کودک‌تان در سرزمین خواب و رویاست، مغز او تمام رخدادهای روز را ذخیره می‌‌‌کند و بعدها می‌‌‌تواند آنها را به یاد آورد. در حقیقت این بخش مهمی از یادگیری است.

کودک شما برای اینکه بتواند از عهده کارها و تکالیف مدرسه اش برآید و آنها را سریع و با خطای کمتری انجام دهد به خواب کافی نیاز دارد.

اختلالات خواب

گاهی اوقات کودکان به دلایلی دچار مشکلات خواب هستند. از یکی از این مشکلات می‌‌‌توان به اختلال کم توجهی- بیش فعالی اشاره کرد که می‌‌‌تواند منجر به  بی خوابی در کودکان شود. مشکل دیگری که می‌‌‌تواند درکودکان نیز رخ دهد آپنه درخواب یا وقفه تنفسی است.

بیشتر مردم تصور می‌‌‌کنند که این مشکل خاص بزرگسالان است اما در تحقیقات معلوم شده است که کودکان هم گرفتار آپنه در خواب می‌‌‌شوند و در حقیقت مشکلی نسبتا رایج در آنهاست.

افراد مبتلا به آپنه در خواب به دلیل مشکل در تنفس، بارها از خواب بیدار می‌‌‌شوند. کودکانی که خروپف می‌‌‌کنند، ممکن است دچار آپنه در خواب شوند.

اگر کودک تان به اندازه کافی نمی خوابد باید با پزشک اطفال آن را در میان بگذارید و راهی برای حل مشکل- روحی یا جسمی – او پیدا کنید و اگر هم هیچ مشکل خاصی ندارد با کمی تغییر در عادات و سبک زندگی و محیط خواب می‌‌‌توان مشکل کم خوابی او را برطرف کرد.

خوابیدن در آرامش

زمان خواب نباید به نبردی بین والدین و کودکان تبدیل شود. درست و به موقع خوابیدن را به روالی معمول در روز تبدیل کنید و آن را حتی در تعطیلات آخر هفته اجرا نمایید.

برای اینکه کودک تان را به خوابیدن تشویق کنید، برنامه ای جالب برای پیش از خواب او در نظر بگیرید.

مانند خواندن کتاب زیر نور کم اتاق. اتاق خواب باید تاریک، خنک، آرام و بدون وجود تلویزیون یا کامپیوتر و این دست فن‌آوری ها باشد.

نوجوان های پردردسر

آیا نوجوانان هم سر وقت می‌‌‌توانند بخوابند؟ این سوالی است که اکثر والدین می‌‌‌پرسند. البته این کار چندان ساده ای نیست اما یک ماموریت غیر ممکن هم نیست.

ساعت درونی بدن نوجوان او را خیلی دیر به سمت رختخوابش هل می‌‌‌دهد و او به ناچار صبح روز بعد دیروقت از خواب بیدار می‌‌‌شود. برای تنظیم خواب او باید زمان خاصی در نظر بگیرید و به آن پایبند باشید.

لامپ ها را خاموش کنید و تلویزیون، تلفن، کامپیوتر، تبلت و هرچیزی مانند آن را از محیط خواب او خارج نمایید. بدین ترتیب ساعت خواب او تنظیم می‌‌‌شود.

 

 

برای خواندن بخش اول -کودکان چقدر به خواب احتیاج دارند- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: اختلالات خواب کودک، ساعات خواب کودک، سلامت کودک، خواب کافی کودک، برنامه خواب کودک، مقدار خواب کودک، چرت زدن کودک، عادات خواب کودک تعداد بازديد: 544 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز