Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 15:04

27
مرداد
نشانه‌های هشدار دهنده در كودك

نشانه‌های هشدار دهنده در كودك

تب بالا یعنی دمای بالای 38 درجه برای کودکان زیر سه ماه، 38/3 برای کودکان بین 3 تا 6 ماه و 39/4 برای کودکان 6 ماه تا 2 سال. وقتی دمای بدن فرزندتان بالا می‌رود، بیش از دمای بدن، حال عمومی کودک اهمیت دارد.

وقتی فرزند شما به دنیا می‌آید، شما مجبور خواهید شد از برخی امور مربوط به پزشکی اطلاعات کسب کنید. اینکه فرزندتان آبریزش بینی داشته باشد یا دندانش متورم شده و گلو درد داشته باشد تفاوتی نمی‌کند. اما تشخیص اینکه چه زمانی مشکل کودک جدی است و لازم است شما فرزندتان را برای رسیدگی تخصصی نزد پزشک ببرید از اهمیت زیادی برخوردار است. چه دمایی از بدن تب محسوب می‌شود و چه دمایی برای کودک خطرناک است؟ چه نوع دل دردی با دل دردهای عادی متفاوت است؟ برای چه نوع حوادث و اتفاقاتی باید فورا با اورژانس تماس گرفت؟ و ... در ادامه شما را با برخی علائم مهمی که نباید نادیده گرفته شوند آشنا می‌کنیم.

 

تب شدید کودک

تب بالا یعنی دمای بالای 38 درجه برای کودکان زیر سه ماه، 38/3 برای کودکان بین 3 تا 6 ماه و 39/4 برای کودکان 6 ماه تا 2 سال. وقتی دمای بدن فرزندتان بالا می‌رود، بیش از دمای بدن، حال عمومی کودک اهمیت دارد. البته در مورد کودکان زیر 3 ماه، دمای بدن اهمیت زیادی دارد و باید هر گونه تغییری جدی گرفته شود. اگر علت تب، نوعی عفونت، نظیر عفونت ادرار باشد، اگر به موقع به آن رسیدگی نشود، می‌تواند به سرعت در سراسر بدن پخش شود و سلامت کودک را به خطر بیندازد. اگر به پزشک فرزندتان دسترسی ندارید، از اینکه او را به مرکز اورژانس ببرید کوتاهی نکنید.

 

تب طولانی مدت کودک

تب طولانی به تبی گفته می‌شود که با مصرف دارو برطرف نمی‌شود و یا طول مدت آن بیش از 5 روز است. اگر با وجود اینکه به فرزندتان استامینوفن و یا ایبوپروفن داده‌اید، باز هم دمای بدن او تا 4 الی 6 ساعت بعد کاهش پیدا نکرد، با پزشک فورا تماس بگیرید. تب‌های طولانی ممکن است نشان دهنده قوی بودن عفونت باشد. بدین منظور، پزشک باید کودک را معاینه کرده و علت اصلی عفونت را تشخیص دهد تا بتواند برای مقابله با آن داروی مناسب تجویز کند. همچنین تب‌هایی که به دلیل ویروس‌های عادی یا سرماخوردگی ایجاد می‌شوند، معمولا پس از پنج روز از بین می‌روند. اما تبی که بیش از 5 روز طول می‌کشد، به احتمال زیاد ناشی از عفونت دیگری است که برای مبارزه با آن لازم است آنتی بیوتیک و یا داروهای مناسب دیگری تجویز شود.

 

تب کودک به همراه سردرد 

تبی که با گردن یا سردرد همراه است یا جوش‌ها یا التهابات قرمز را نیز در پی دارد، می‌تواند خطرناک باشد. این علائم ممکن است علائم مننژیت باشد و باید فورا به پزشك مراجعه نمود.

 

التهاب یا قرمزی دایره شکل بر روی پوست کودک

اگر جوش‌ها یا التهابات قرمز رنگ و یا حتی کبود بر پوست فرزندتان ظاهر شد و با فشار دادن پوست نیز این لکه‌ها برطرف نشدند، باید با پزشک تماس گرفت. کبودی‌های گسترده می‌توانند نشان دهنده مشکل خونی باشند. اگر التهاب قرمز رنگ و کمی برجسته باشد، ممکن است نوعی واکنش آلرژیک باشد. اگر این التهابات به همراه مشکل در تنفس است، نباید نادیده گرفته شوند و باید سریعاً به اورژانس مراجعه نمود.

 

خال غیر عادی در کودک

خال غیر عادی به خالی گفته می‌شود که به تازگی به وجود آمده است یا مکان آن در حال تغییر است. لازم است والدین از وجود هر نوع خالی، خصوصا خال‌هایی که از بدو تولد بر پوست فرزندشان وجود داشته است، آگاهی داشته باشند. اگر شکل یک خال در بدن فرزندتان غیر عادی است، رنگ آن تغییر می‌کند یا ملتهب شده است، باید فورا کودک را به پزشک متخصص نشان دهید. خال‌های غیر عادی گاه مهم‌ترین علامت سرطان پوست هستند.

 

دل درد ناگهانی کودک

دل درد ناگهانی، خصوصا در قسمت راست و پایین شکم، می‌تواند خطرناک باشد. اگر فرزندتان در ناحیه پایین سمت راست شکم احساس درد کرد، از او بخواهید بالا و پایین بپرد. اگر با اینکار درد او افزایش یافت، به احتمال زیاد درد ناشی از مشکل آپاندیس است. هر چند خود آپاندیس در قسمت پایین سمت راست شکم قرار دارد، اما گاه ممکن است درد ناشی از آن ابتدا اطراف ناف شکل بگیرد و سپس به قسمت راست شکم منتقل شود. دل درد ویروسی معمولی، معمولا با تب، سپس استفراغ، و نهایتا اسهال همراه است. اما در آپاندیس گاه با اسهال سپس درد ناحیه پایین شکم و گاه استفراغ همراه است. اگر متوجه این علائم با همین ترتیب شدید، فورا با پزشک تماس بگیرید. التهاب آپاندیس (آپاندیسیت)‌ خیلی زود گسترش پیدا می‌کند و اگر زود تشخیص داده شود، درمان آن ساده‌تر خواهد شد.

 

کاهش ادرار کودک

خشکی دهان و لب‌ها، کاهش ادرار، خشکی پوست، استفراغ و اسهال می‌توانند علائم خطرناکی باشند که باید جدی گرفته شوند. این علائم همگی ناشی از کاهش آب بدن کودک است. اگر آب بدن بیش از اندازه کاهش پیدا کند، ممکن است به کودک شوک وارد شود. در نتیجه بهتر است فورا فرزندتان را به مرکز اورژانس ببرید و تلاش کنید آب بدن او را افزایش دهید.

 

کبود شدن لب‌های کودک

کبود شدن و یا حتی پریدن رنگ لب‌ها می‌تواند ناشی از یک مشکل تنفسی در کودک باشد. در این حالت، باید به دنبال سایر علائم، نظیر تکان‌های غیر عادی سینه هنگام نفس کشیدن یا وجود صداهای غیر طبیعی هنگام تنفس باشید. اگر صداهای غیر عادی از بینی شنیده شوند مشکل جدی وجود ندارد ولی اگر صدا از ریه یا سینه باشد، می‌تواند نشان دهنده خطری جدی باشد. مشکلات تنفسی معمولا به دلیل آلرژی، خفگی به دلیل بسته شدن مجاری تنفسی، حمله آسمی یا عفونت ریه (ذات‌الریه) ایجاد می‌شوند. با دیدن علائم مشکل تنفسی، ابتدا راه تنفسی کودک را کنترل کنید تا چیزی آن را نبسته باشد. سپس فورا با اورژانس تماس بگیرید.

 

تورم صورت کودک

متورم شدن زبان، لب‌ها یا چشم‌ها، خصوصا اگر با استفراغ یا خارش همراه باشد ممکن است علامت یک مشکل جدی باشد. این حالات نشان دهنده نوعی واکنش آلرژیک شدید هستند. این واکنش ممکن است به دلیل گزیده شدن توسط یک حشره و یا تماس پوست با یک ماده حساسیت‌زا باشد. در این حالت فرزندتان را سریعاً به اورژانس ببرید. معمولا پزشک با تزریق داروهای خاص از شدت واکنش‌ها می‌کاهد.

 

خونریزی بیش از حد کودک

اگر بر روی پوست کودک خراش یا بریدگی ایجاد شود و خونریزی او پس از مدتی قطع نشود، نمی‌توان خونریزی را در خانه متوقف کرد و باید برای رسیدگی به پزشک مراجعه کرد. همچنین اگر حیوانی و یا کودک دیگری، کودک را گاز بگیرد، در هر صورت، حتی اگر خونریزی شدید نباشد، باید کودک را به پزشک نشان دهید.

 

برچسب ها: نشانه های هشدار دهنده کودک، بیماری های کودک، تب کودک، خونریزی کودک، دل درد کودک، کاهش ادرار کودک، کبود شدن لب های کودک تعداد بازديد: 1633 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز