Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 03:48

18
بهمن
اتـاق مشاوره

اتـاق مشاوره

پسر 5 ساله‌ای دارم که به طور مکرر دچار گلو درد چرکی می‌شود، شب‌ها خر خر می‌کند...

اتـاق مشاوره

 

 

 

 دکتر محمد صادقی

جراح متخصص گوش، حلق و بینی و حنجره

 

 پسر 5 ساله‌ای دارم که به طور مکرر دچار گلو درد چرکی می‌شود، شب‌ها خر خر می‌کند و تودماغی صحبت می‌کند، اشتهایش به غذا هم کم شده، پزشک متخصص معتقد است که باید لوزه سوم او خارج شود. آیا مشکل او با افزایش سن برطرف می‌شود؟ اگر اقدام به جراحی نکنم چه عوارضی در پی دارد؟

لوزه سوم عبارت است از یک نسج لنفاوی بدون کپسول در داخل حلق بینی. (حلق از سه قسمت تشکیل شده 1- حلق دهانی یا اوروفارنکس 2- حلق حنجره‌ای یا هیپوفارنکس 3- حلق بینی یا نازوفارنکس) لوزه سوم در انتهای حلق بینی قرار دارد و نقش آن تامین ایمنی بدن می‌باشد و اگر چنانکه در مواردی مشکلاتی برای بچه به دنبال بزرگ شدن ایجاد کند می‌توان با عمل جراحی نسبت به خارج کردن آن اقدام کرد در اصطلاح عامیانه به این لوزه، لوزه سوم گویند چون در حلق دو لوزه اصلی وجود دارد و این قسمت از نسج لنفاوی که بعد از دو لوزه  ذکر شده  قرار دارد به نام لوزه سوم خوانده می‌شود. چنانکه این بچه از نظر تنفس مشکل داشته باشد و یا اگر گوش بچه و همچنین سینوس‌های بچه مشکل داشته باشد باید بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کنند و نسبت به درمان بیماری اقدام شود. با توجه به این که این بیماری پیشگیری خاصی ندارد باید والدین محترم دایما مراقب سلامتی بچه‌ها باشند و با مشاهده اولین علایم این بیماری به پزشک متخصص مراجعه نمایند. به هیچ وجه آنتی بیوتیک به صورت خودسرانه مصرف نشود. زیرا در مواردی ممکن است باعث عواقب جبران ناپذیری در سلامتی بچه شود و با این فرضی که ممکن است با افزایش سن خود به خود خوب شود منتظر خوب شدن تدریجی بیماری نباشند و حتما نسبت به درمان به موقع اقدام نمایند.

 

 

 دكتر اكبر كوشانفر

متخصص كودكان

 

آیا بچه‌هایی كه به روش سزارین متولد می‌شوند از بهره هوشی كمتری برخوردارند؟

در زایمان طبیعی كه نوزادان 9 ماه كامل دارند، معمولاً دارای وزن طبیعی هستند كه وزن دخترها 3200 و پسرها 3500 گرم می‌باشد. علاوه بر وزن، رشد مغز و رشد استخوان‌ها هم كامل و گردش خون و خونسازی طبیعی می‌باشد. معمولاً خانم‌هایی كه زایمان طبیعی دارند رشد نوزاد طبیعی و از لحاظ روحی و جسمی كامل است ولی چنانكه زایمان غیرطبیعی و به صورت سزارین باشد نوزادان وزن كمتری دارند و ممكن است وزن آنها بین 2 تا 3 كیلوگرم باشد، در عمل سزارین برحسب هفته‌های حاملگی هر چه زایمان زودتر انجام شود قد و وزن كودك كمتر رشد نموده و رشد مغزی نیز تكامل پیدا نمی‌كند بنابراین نوزادانی كه با عمل سزارین و وزن كم به دنیا می‌آیند باید حتماً مراقبت بیشتری از نظر تغذیه با شیر مادر داشته باشند و پایش رشد آنها از طریق پزشك مربوطه كنترل شود تا به وزن طبیعی برسند ولی چنانچه با شیر مادر تغذیه شوند، رشد طبیعی دارند. ولی روند رشد طبیعی نوزادان كم وزن كه با عمل سزارین و عدم رشد جسمی و عصبی به دنیا می‌آیند ممكن است نسبت به نوزادانی كه با زایمان طبیعی به دنیا بیایند كمتر باشد. به همین جهت به زنان باردار توصیه می‌كنیم زایمان طبیعی داشته باشند مگر مواردی كه مجبور به سزارین شوند كه با تشخیص پزشك زنان و زایمان صورت خواهد گرفت.

 

 

 دكتر علی زمانی

متخصص كودكان و اطفال

 

با سلام و خسته نباشید؛ پسر 6 ساله‌ای دارم كه حدود چهار روز قبل دچار علائم سرماخوردگی خفیف شده بود ولی از دیروز احساس می‌كنم كنار گلویش بزرگ شده است. امروز دكتر تشخیص اوریون داده، آیا درست است كه می‌گویند بچه‌هایی كه اوریون می‌گیرند نباید راه بروند؟ پسر من خیلی شیطان است و نمی‌توانم او را مجبور به نشستن كنم، لطفاً مرا راهنمایی كنید و بفرمائید این تحرك برایش خطرناك است یا نه؟

اوریون یك عفونت حاد ویروسی است كه با بزرگی دردناك غدد بزاقی همراه بوده و در دوران كودكی بروز می‌كند. در كشورهایی كه واكسیناسیون اوریون انجام نمی‌شود، در كودكان سنین 5-9 سال بیش‌تر دیده می‌شود. در 85 درصد كودكان، این بیماری زیر 15 سال اتفاق می‌افتد. در صورتی كه واكسیناسیون در دوران كودكی انجام نشود، اوریون در جوانان سنین دانشگاهی و سربازخانه‌ها دیده می‌شود. در بیماری ویروسی باید بیمار استراحت كرده و مایعات بیشتر به مریض داده شود و بهتر است كودك فعالیت زیادی نداشته باشد. چیزی كه خانواده‌ها از آن می‌ترسند تورم بیضه‌ها (اوركیت) و ناباروری است ولی چنان كه گفته شد این عارضه نادر است و لازم به ذكر است در صورت تورم بیضه (اوركیت)، اگر هر دو بیضه گرفتار شود (كه بیشتر در بالغین دیده می‌شود) باز هم عارضه ناباروری نادرست است بنابراین مادر این بیمار اصلاً نباید نگران باشد.

 

 

 دكتر محمودرضا اشرفی

فوق‌تخصص مغز و اعصاب كودكان

 

با سلام دختر 2 ساله‌ای دارم كه سه هفته قبل به دنبال تب دچار تشنج شده است و هم‌‌اكنون تحت درمان قرار دارد. لطفاً بفرمایید آیا ممكن است در آینده دچار صرع شود و تا چه مدت نیاز به مصرف دارو دارد؟

منظور از تب و تشنج عبارت است از تشنجی كه همراه تب اتفاق می‌افتد و معمولاً بین سنین یك ماهگی تا حدود 5-6 سالگی رخ می‌دهد. هنوز علت دقیقی برای بروز این نوع تشنج پیدا نشده برای مثال علت بیماری به مننژیت، آنسفالیت، كمبود قندخون و كمبود كلسیم برنمی‌گردد. پس یك تشنج نامیده می‌شود. این كودك ممكن است بین 2 تا 10 برابر بچه‌ای كه این سابقه را ندارد استعداد ابتلا به صرع را پیداكند. شانس بروز صرع در كودكان زیر 7 سال در جامعه 5/0 درصد است ولی در كودكان مبتلا به تب و تشنج این شانس به 1/1 درصد در صورت عدم وجود هیچ‌كدام از ریسك فاكتورها و به میزان بالاتری در صورت وجود ریسك فاكتورها می‌رسد.

 

 

 

 

 دكتر آروین سازگار

جراح متخصص گوش، حلق و بینی

 

فرزند هفت ساله‌ای دارم که هر چند وقت یک بار دچار  گوش درد شدید می‌شود به طوری که امسال بیش از سه  بار گوش درد داشته است از شدت درد گاهی کاملا بی‌طاقت می‌شود. هر بار پس از مصرف آنتی بیوتیک خوب می‌شود ولی چند وقت بعد مجددا تکرار می‌شود و یک بار هم به دنبال گوش درد، چرک واضحی از گوشش خارج شد. همچنین از چندین سال قبل خر خر شبانه هم دارد و مکر را از بینی او ترشحات غلیظ بیرون می‌آید لطفا مرا راهنمایی کنید.

وقتی در بچه‌ها به علت‌های گوناگون لوزه سوم بزرگ می‌شود و کل حلق و بینی را پر می‌کند،  از سمت حلق دهانه بینی مسدود می‌شود و گوش درد ایجاد می‌شود. از طرفی با توجه به این که گوش میانی از طریق دو لوله که شیپور استاش یا لوله‌های استاش نامیده می‌شود، هواگیری خود را از طریق حلق بینی در پشت بینی انجام می‌دهد (گوش میانی از طریق این لوله با پشت بینی و حلق بینی ارتباط دارد) ؛ وقتی لوزه سوم که فضای حلق بینی را پر می‌کند عفونی شود و میکروب‌ها در آن جمع شوند، در آن صورت این میکروب‌ها از طریق شیپور استاش وارد گوش میانی می‌شوند و وقتی تعداد میکروب‌هایی که وارد گوش میانی شده است،  افزایش پیدا کند  بچه دچار عفونت‌های گوش میانی می‌شود و این عفونت‌ها خود را به صورت گوش درد نشان می‌دهند و به تدریج درد گوش افزایش پیدا می‌کند و باعث بی‌قراری و ناراحتی بچه می‌شود. در جواب این مورد با توجه به اینکه بچه دارای ترشحات غلیظ بینی و خرخر شبانه که نشان دهنده انسداد ناقص راه‌های هوایی فوقانی این بچه است، می‌باشد، در حین خواب بچه نمی‌تواند خوب نفس بکشد و درنتیجه عدم نفس کشیدن، خرخر ایجاد می‌شود و از طرفی چون محل لوزه سوم در پشت بینی و حلق بینی قرار دارد و به صورت مرموز و آرام آرام رشد می‌کند و آن فضا را می‌بندد و در نتیجه چنین فردی با علایمی مانند خرخر شبانه و گوش دردهای مکرر و ترشح غلیظ بینی و سینوزیت‌های مزمن خودش را نشان می‌دهد بنابراین ایشان باید حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایند تا راه‌های درمانی مناسب با توجه به علامت‌های گفته شده برای ایشان در نظر گرفته شود.

برچسب ها: زندگی آنلاین، اتـاق مشاوره تعداد بازديد: 690 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز