Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 12:18

21
بهمن
گريه كودك و نگرانی والدين! (1)

گريه كودك و نگرانی والدين! (1)

نوزادی كه احساس ناراحتی می‌كند، لباسش مرطوب شده. گرمش است و یا سردش شده است، شروع به پیچ و تاب دادن خودش می‌كند و به هنگام گریه كردن كمرش را قوس می‌دهد. او به نحوی می‌خواهد خود را از چیزی كه ناراحتش كرده دور كند.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

نوزادان گریه می‌كنند و این مسأله بسیار عادی است. پدر و مادرها در این مواقع هر كاری از دستشان بر می‌آید، انجام می‌دهند تا آنها آرام شوند. متأسفانه زن و مردهایی كه به تازگی پدر و مادر شده‌اند، از ساده‌ترین كارها و امور مربوط به نوزاد، مثل ناخن گرفتن و حمام كردن او، گیج و سرآسیمه می‌شوند.

طبیعت برخی از نوزادان به گونه‌ای است كه بیشتر گریه می‌كنند. آنها به این دلیل گریه می‌كنند كه نمی‌توانند حرف بزنند. آنها انسان‌های كوچكی هستند كه همان نیازهای بزرگ‌ترها را دارند، ولی قادر به بیان‌شان نیستند. گریه كردن تنها ابزاری است كه با آن می‌توانند در خواست كمك كنند و نیازهایشان را برآورده سازند.

وقتی كه نوزادتان گریه می‌كندچه می‌خواهد بگوید؟
نوزادان خلق و خوی خاص خود را دارند؛ درست مثل بزرگ‌ترها. هر چه نوزاد خود را بیشتر بشناسید، دلیل گریه‌هایش را بهتر می‌فهمید. بعد از مدتی گریه‌های مخصوص نوزاد خود را می‌شناسید و اینگونه به نظرتان می‌رسد كه او می‌خواهد با هر نوع گریه، حرفی به شما بگوید. علاوه بر این علائم كه از گریه نوزاد خود می‌فهمید، می‌توانید با توجه محیط پیرامونش نیز علت گریه او را تشخیص دهید.

برخی از دلایل اصلی گریه نوزادان

گرسنگی
اگر از آخرین باری كه به او شیر داده‌اید، 3-4 ساعت گذشته است، اگر او به تازگی از خواب بیدار شده و یا اینكه پوشكش بیش از حد خیس یا كثیف است، شروع به گریه می‌كند.

خستگی
به این علائم توجه كنید: آیا نوزادتان بسیار كمتر از قبل تحرك می‌كند؟ آیا به افراد و وسایل پیرامونش بی‌علاقه و بی‌توجه است؟ اگر چشم‌هایش را می‌مالد، اگر نگاهش بی‌حالت است و به‌‌طور آشكار خمیازه می‌كشد، یعنی اینكه خسته است و نیاز به خواب دارد.

ناراحتی
نوزادی كه احساس ناراحتی می‌كند، لباسش مرطوب شده. گرمش است و یا سردش شده است، شروع به پیچ و تاب دادن خودش می‌كند و به هنگام گریه كردن كمرش را قوس می‌دهد. او به نحوی می‌خواهد خود را از چیزی كه ناراحتش كرده دور كند. به گریه او توجه كرده و اگر این علائم را داشت هر چه زودتر مشكلش را برطرف كنید.

درد
گریه‌ای كه از روی درد باشد، ناگهانی و بسیار تیز است؛ درست مثل بزرگ‌ترها كه هنگام آسیب‌دیدگی به ناگاه جیغ می‌زنند یا گریه می‌كنند. در چنین مواقعی نوزاد گریه بلندی سر می‌دهد؛ به طوری‌كه فكر می‌كنید نفسش بند خواهد آمد. سپس یك نفس كوتاه می‌كشد و دوباره به صورت طولانی گریه می‌كند. در چنین مواقعی دمای بدن او را اندازه‌گیری و لباس‌هایش را درآورده و همه جای بدنش را چِك كنید تا خطری تهدیدش نكند.

محرك‌های بسیار
 اگر اتاق نوزاد بسیار پر سر و صدا و شلوغ است، موسیقی پخش می‌شود، مهمان زیادی در خانه دارید كه همگی به نوزادتان توجه نشان می‌دهند و می‌خواهند با او بازی كنند، در این میان نوزاد به ناگاه چشمانش را بسته با صدای بلند شروع به گریه می‌كند و سرش را بر می‌گرداند تا جائی آرام‌تر بیابد. گریه او در اثر وجود محرك‌های زیاد است و باید هر چه زودتر او را به محیط آرام‌تری منتقل كنید.

بیماری
گریه ضعیف و به حالت زاری نشان می‌دهد كه نوزاد از یك بیماری رنج می‌برد. مثل این است كه می‌خواهد بگوید: «من احساس درد می‌كنم» اگر نوزادتان علائم بیماری را از خود نشان می‌دهد، فوراً به پزشك مراجعه كنید.

احساس ناامیدی
نوزاد شما فقط می‌تواند روی دست‌ها و پاهایش كنترل داشته باشد. او سعی می‌كند انگشتانش را به سمت دهان ببرد یا اینكه با انگشتانش چیزهای جالبی را كه در اطرافش می‌بیند، لمس كند و آنها را بردارد؛ اما هنوز اجزای بدنش با هم هماهنگ نیستند. او از این وضعیت احساس ناامیدی می‌كند و از اینكه نمی‌تواند آن كاری را كه دوست دارد انجام دهد، كلافه می‌شود؛ بنابراین با گریه كردن نیاز به كمك را بیان می‌كند.

احساس تنهایی
اگر نوزادتان در حال شیر خوردن در آغوش شما به خواب رفت و بعد او را در تختخوابش گذاشتید، چون هنگام بیدار شدن از خواب خود را در جایی دیگر می‌یابد (در حالی‌كه آخرین صحنه‌ای كه قبل از خواب دیده بود، آغوش شما بود)، ناگهان شروع به گریه می‌كند. به همین دلیل نوازش كردن نوزاد قبل از خواب، بسیار بهتر از شیر دادن به اوست. او به محیطی كه در آن است، خو می‌كند. شما به آرامی نوازشش می‌كنید و بعد از آنكه از خواب بیدار شد، باز هم در همان محیط است.

نگرانی از ترس
اگر به ناگاه نوزادتان چشم بگشاید و خود را در آغوش فرد غریبه‌ای ببیند (خصوصاً اگر آن فرد درشت و زمخت هم باشد)، حتماً می‌ترسد. او این فرد جدید را نمی‌شناسد و بهانه پدر و مادرش را می‌گیرد. باید به غریبه‌ای كه حتماً برای شما آشناست توضیح دهید كه نوزادتان كمی به زمان نیاز دارد تا با فرد جدیدی ارتباط برقرار كند و به زودی این اتفاق خواهد افتاد. بهتر است وقتی كه نوزاد در آغوش خودتان جای دارد، سعی كنید این غریبه را به او معرفی كنید و نشانش بدهید...

 

 

برای خواندن بخش دوم -گريه كودك و نگرانی والدين!- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: آرام کردن نوزاد، مراقبت از نوزاد، بی قراری کودک، دلایل گریه کودک، ناآرامی کودک تعداد بازديد: 761 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز