Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 13:10

28
آذر
چاقی و اضافه وزن در 20 درصد کودکان زیر دو سال

چاقی و اضافه وزن در 20 درصد کودکان زیر دو سال

چاقی یکی از علل بیماری‌های غیر واگیر و بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی عروقی،‌ سرطان‌ها و دیابت می‌باشد. تغذیه نامناسب یکی از علل بروز چاقی است.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه تغذیه

 

از 29 آذرماه تا 14 دی ماه به عنوان بسیج ملی تغذیه شناخته شده است که دکتر علی اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزارت بهداشت در این مورد گفت: بیماری‌های غیر واگیر مهمترین علت مرگ و میر در جهان و ایران بشمار می‌رود در كشور ما 76 درصد موارد مرگ و میر به دلیل بیماری‌های غیر واگیر است.

وی افزود: در كشور ما نیز مهم‌ترین علل مرگ و میر بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی است و الگوی غذایی نامناسب از جمله مصرف بی‌رویه فست‌فودها، نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های گازدار و نوشیدنی‌های شیرین، مصرف زیاد قند، نمك و چربی، مصرف كم سبزی و میوه از مهم‌ترین ریسك فاكتورهای ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر به شمار می‌رود.

سیاری عنوان کرد: مطالعات انجام شده نشان داده است كه تغذیه نامناسب و الگوی غذایی بیشترین علت بروز اضافه وزن و چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت نوع 2 و برخی انواع سرطان‌ها است.

مركز جهانی تحقیقات سرطان اعلام كرده است كه 27 تا 39 درصد سرطان‌های اصلی با اصلاح برنامه غذایی، تحرك بدنی و كنترل وزن بدن قابل پیشگیری است.

وی ادامه داد: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2014، بیش از 1/9 میلیارد بزرگسالان 18 سال و بالاتر، اضافه وزن داشتند كه از این تعداد بیش از 600 میلیون نفر چاق بودند.

همچنین در سال 2014، حدود 41 میلیون كودك زیر 5 سال دچار اضافه وزن یا چاقی هستند كه 48 درصد از آن در آسیا زندگی می‌كردند و 25 درصد در آفریقا قرار گرفتند.

در ایران براساس نتایج مطالعه پورا – 2 در حدود 20 درصد كودكان 23-15 ماهه دچار اضافه وزن و چاقی هستند (14 درصد اضافه وزن و 5/5 درصد چاقی) در مورد كودكان 6 ساله هم این رقم 12 درصد است (7 درصد اضافه وزن و 5 درصد چاقی) بطور كلی در یك روند 10 ساله شیوع چاقی در كودكان 2 برابر شده است در حدود 20 درصد دانش‌آموزان،‌حدود 40 درصد مردان و حدود 50 درصد زنان كشور نیز دچار اضافه وزن و چاقی هستند و مهمترین دلیل آن تغذیه نامناسب و نداشتن تحرك بدنی است.

 

برچسب ها: تغذیه و چاقی، کنترل وزن، علل چاقی، علل اضافه وزن، چاقی و دیابت، علل بیماری قلبی، بیماری های واگیر، علل بیماری های مزمن تعداد بازديد: 808 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز