Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 06:24

23
تیر
قدرت و کارایی مغز را بشناسید (2)

قدرت و کارایی مغز را بشناسید (2)

بخش دوم- همه ما دارای عادات و رفتار‌های ویژ‌ه‌ای هستیم که ناخواسته و نادانسته بر روی زندگی خصوصی، اجتماعی و از آن مهم‌تر بر روی شخصیت انسانی ما تاثیر قابل ملاحظه‌ای گذاشته است.

 

 یک زبان جدید بیاموزید: یادگیری یک زبان جدید کارایی مغز شما را بیشتر و تمرکز آن را افزایش می‌دهد. همچنین به مغز شما کمک می کند تا با مفاهیم و دیدگاه‌های جدید آشنا شده و یا مسائل را با نگاه و تفکری جدید ارزیابی کند. این یکی از بهترین تمرین‌ها برای مغز است. 

 استنشاق گیاهان معطر چون رزماری: عطر و بوی تیز رزماری ذهن و مغز شما را هوشیار و فعال می‌سازد.شاید می‌خواهید برای اثبات این مسئله منتظر تحقیقات محققان بمانید. این به خودتان مربوط است. اما تجربه به من ثابت کرده که بوی تند، رزماری مغز را بیدار و هوشیار می‌سازد. بنابراین اگر در باغچه خود رزماری دارید، آن را امتحان کنید، مطمئنا تجربه مرا تایید خواهید کرد.

تمرین تمرکز حواس کنید: تمرین تمرکز و پاک کردن ذهن، حتی برای مدت بسیار کوتاه، کارایی مغز را افزایش می‌دهد. سعی کنید، یاد بگیرید چگونه نگاه و توجه‌تان را از ذهن شلوغ و درگیر برگیرید.

توجه و تمرکز به روی هر چیزی که شما را آزار می‌دهد از انرژی و کارایی مغز شما خواهد کاست. دور کردن توجه از انچه که شما را آزار می‌دهد نیاز به ممارست و تمرین دارد، ولی در نهایت این مسئله، آسان شده و خواهید دید که چقدر ذهن شما قوی‌تر شده است.

 نوشتن: یکی از روش‌های خوب برای افزایش کارایی مغز است. یکی از روش‌هایی که به حافظه شما می‌گوید که چه چیز‌هایی مهم هستند و او باید آنها را فرا خواند. ادامه این تمرین برای بازیابی اطلاعات ذهن ساده‌تر خواهد شد. همچنین این روش به شما انسجام فکری و وضوح خواهد داد. این انسجام و وضوح فکری به خلاقیت و آنالیز توانایی‌های شما کمک خواهد کرد.

شروع به نوشتن کنید با هر ادبیاتی که دلتان می‌خواهد؛ شعر بنویسید، داستان بنویسید، خاطرات بنویسید، وقایع و اتفاقات روزانه را بنویسید یا حتی مشاهدات، خواب‌ها، احساسات و... خود را بنویسید.

از خوردن خوراکی‌های پر چرب و مضر خوداری کنید: چربی‌های مضر تحت عنوان روغن‌های سرخ‌کردنی امروزی دشمن سلو‌ل‌های مغز شما هستند. هضم و جذب اینگونه چربی‌ها بسیار سخت و به کندی در بدن صورت می‌گیرد. انباشته شدن این چربی‌ها در بدن و یا مصرف انرژی بسیار برای سوزاندن و هضم این چرب‌ها، باعث کاهش انرژی و کارایی مغز می‌شود.

بنابراین به جای خوراکی‌های پر چرب یا سرخ‌کردنی‌های مضر از سبزی، میوه، حبوبات و هر آنچه که باعث افزایش سوخت و ساز بدن شما با کمترین انرژی می‌شود، استفاده کنید.

خوب بخوابید: تعریف یک خواب خوب حداقل و حداکثری دارد. به نسبت سن و کارایی بدن شما ممکن است، تغییر کند. با این وجود، به طور کلی برای حداقل، 5 ساعت خواب خوب در شبانه روز و برای حداکثر، 8 ساعت خواب راحت برای بزرگسالان در نظر گرفته شده است.

توجه کنید که کیفیت خواب بسیار مهمتر از کمیت آن است. همچنین، برای بیشتر افراد، خواب‌های کوتاه یا چرت‌های بعدازظهری موجب شارژ دوباره و بهبود کارایی مغز می‌شود.

 خواندن سریع یا تند خوانی: بسیاری از محققان معتقدند که کارایی مغز شما با تند خوانی رابطه نزدیکی دارد. یعنی وقتی شما مطلب یا کتابی را سریع می‌خوانید مغز خود را وادار به پردازش سریع برای یادگیری و حفظ مطالب بیشتر در زمان کمتر می‌کنید. این خود در واقع یک تمرین بسیار عالی برای افزایش کارایی مغز است.

 عادت خوردن صبحانه: کسانی که صبحانه نمی‌خورند قند خونشان به سطح پائین تری افت می‌کند. این امر باعث تامین نامناسب مواد غذائی برای مغز و در نتیجه افت فعالیت مغزی می‌شود. با خوردن یک صبحانه خوب و مناسب سوخت کافی و انرژی کافی برای کارایی و قدرت مغز خود فراهم کنید.

قند و شکر را از صبحانه خود حذف یا به حداقل برسانید. مصرف زیاد قند و شکر جذب پروتئین مواد خوراکی را متوقف کرده و منجر به سوء تغذیه و  اختلال در رشد و کارایی مغز می‌شود.

 

 

برای خواندن بخش اول- قدرت و کارایی مغز را بشناسید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: حافظه، کارایی مغز، تحریک مغز، ذهن و مغز، هوشیاری مغز، ذهن قوی، مغز هوشیار تعداد بازديد: 428 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز