Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:18

18
فروردین
تاثیر تغییرات مغز بر بیخوابی‌های شبانه

تاثیر تغییرات مغز بر بیخوابی‌های شبانه

بی خوابی شبانه منجر به بی خوابی در طول روز و اختلال شناختی می شود. برخی افراد مبتلا به بی خوابی اولیه از افسردگی و اضطراب هم رنج می برند. بالغ بر ۵ درصد از افراد بزرگسال از این اختلال رنج می برند.

طبق مطالعه محققان، بی خوابی با ناهنجاری های ایجادشده در ماده سفید مغز مرتبط است.

به گزارش خبرنگار مهر، به گفته محققان چینی، اختلال در ماده سفید مغز در مناطق مرتبط با تنظیم خواب و بیداری و همچنین عملکرد شناختی روی می دهد. ماده سفید مغز مسئول ایجاد ارتباطات و حمل اطلاعات بین بخش های مختلف مغز است. 

به گفته محققان، رشته های ماده سفید مجموعه های متشکل از فیبرهای طویل سلول های عصبی هستند که یک بخش مغز را به بخش دیگر متصل می کنند. 

شامی لی، عضو تیم تحقیق از بیمارستان گوآنجانگ چین، در این باره می گوید: «در صورت تخریب یا نابودی رشته های ماده سفید، ارتباط بین مناطق مغز مختل می شود.» 

به گفته محققان، بی خوابی شبانه منجر به بی خوابی در طول روز و اختلال شناختی می شود. برخی افراد مبتلا به بی خوابی اولیه از افسردگی و اضطراب هم رنج می برند. بالغ بر ۵ درصد از افراد بزرگسال از این اختلال رنج می برند. 

لی در ادامه عنوان می کند: «بی خوابی یک اختلال نسبتا رایج است. اما دلایل و پیامدهای آن همچنان ناشناخته است.» 

در این مطالعه، محققان ۲۳ بیمار مبتلا به بی خوابی اولیه و ۳۰ داوطلب سالم را مورد بررسی قرار دادند. تمامی این شرکت کنندگان پرسشنامه ای در راستای ارزیابی وضعیت روانی و الگوهای خواب شان تکمیل کردند. 

محققان نیز با استفاده از تکنیک MRI، الگوی حرکت آب در ماده سفید را به منظور تشخیص اختلالات بررسی کردند. 

آنها دریافتند شرکت کنندگان مبتلا به بی خوابی دارای یکپارچگی بسیار کم ماده سفید در چندین نقطه از مغز هستند.

 

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

برچسب ها: بی خوابی، خواب، افسردگی، کم خوابی، اختلال شناختی، سلامت مغز، بی خوابی شبانه، عملکرد شناختی تعداد بازديد: 665 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز