Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 20:22

27
دی
معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو  

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو  

با توجه به نامگذاری سال جاری از سوی سازمان بهداشت جهانی به نام "ایمنی و سلامت غذا"، مهمترین اولویت سازمان را این سال حوزه غذا دانست.

با توجه به نامگذاری  سال جاری از سوی سازمان بهداشت جهانی به نام "ایمنی و سلامت غذا"، مهمترین اولویت سازمان را این سال حوزه غذا دانست. دکتر رسول دیناروند :در خصوص مهمترین اولویت های سازمان غذا و دارو با توجه به نامگذاری این سال از سوی سازمان بهداشت جهانی به نام " ایمنی و سلامت غذا "  گفت: مهمترین اولویت سازمان در سال جاری غذاست.

وی افزود: این سازمان مسئولیت سنگینی در حوزه ایمنی و سلامت فراورده های غذایی مورد استفاده مردم دارد. وی همچنین تصریح کرد: با توجه به نامگذاری امسال به نام ایمنی و سلامت غذا و همچنین معرفی موضوع غذا به عنوان یکی از محوری ترین برنامه های وزارت بهداشت توسط دکتر هاشمی سازمان غذا و دارو برنامه های ویژه ای در این خصوص تدارک دیده است.

دکتر دیناروند با بیان اینکه اقدامات ابتدایی فعالیتهای ما از سال گذشته شروع شده است و در سال جاری آنها را ادامه خواهیم داد گفت: انتظار ما این نیست که نتایج اقدامات ما خیلی زود مشخص شود بلکه ثمره این فعالیتها در بلند مدت سلامت مردم را تضمین می کند.

معاون وزیر بهداشت با نام بردن از "سیاست های ترویج سلامت محوری" گفت: میانگین اضافه وزن 50 درصدی مردم کشور بر کسی پوشیده نیست لذا در صدد هستیم اسیدهای ترانس، اشباع، قند و نمک را در فرآورده های غذایی کاهش دهیم و کالری دریافتی مردم را بطور قابل ملاحظه ای کنترل نماییم. وی همچنین دیگر برنامه های ترویج سلامت محوری را کمک به مردم در جهت انتخاب غذاهای سالم برشمرد و اظهار داشت: با تعبیه چراغ راهنمای تغذیه ای و درج آن بر روی محصولات، این مهم عملیاتی خواهد شد کما اینکه اولین بسته های غذایی دارای چراغ راهنمای تغذیه ای در سال جاری وارد بازار خواهند شد.

تهدید اصلی سلامت؛ تغذیه ناسالم

بر اساس تعریف سازمان ملل، امنیت غذایی به دسترسی فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی افراد در تمام اوقات به غذای کافی، ایمن و مغذی به منظور داشتن یک زندگی سالم و فعال گفته می‌شود. بر اساس مطالعه‌های‌ انجام شده درباره عوامل خطر بیماری که در سال 2012 منتشر شد، فشارخون بالا، سیگار و کم تحرکی و اضافه وزن پس از تغذیه ناسالم به ترتیب عوامل بروز مرگ زودرس در ایران را تشکیل می‌دهد.

اما مرگ زودرس در چه سنینی رخ می‌دهد؟ کارشناسان در این باره سنین 30 تا 70 سال را عنوان می‌کنند و تغذیه ناسالم مهم ترین عامل مرگ زودرس در ایران محسوب می‌شود. تغذیه موضوعی بس پیچیده است که عوامل مختلفی از جمله سطح سواد، مسائل اقتصادی [رفاه خانواده]، اجتماعی و سیاسی و بین المللی بر آن تأثیرگذار است.

ایران منطقه پرخطر از نظر امنیت غذایی است

قبل از هر چیز باید یادآور شد که سازمان ملل متحد در سال 2008 نقشه جهانی امنیت غذایی را منتشر و کشورها را در طیف بسیار پرخطر، پرخطر، با خطر متوسط و کم خطر تقسیم بندی کرد که متأسفانه ایران در این تقسیم بندی در رده مناطق پرخطر از نظر امنیت غذایی به شمار می‌آید.این به این معناست که تمام هموطنان، دسترسی فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی در تمام اوقات به غذای کافی، ایمن و مغذی برای داشتن یک زندگی سالم و فعال ندارند.

به بیان دیگر برخی از مناطق کشورمان دچار وضعیت بسیار ناامن غذایی هستند.بر اساس نتایج مطالعه سمپات (سامانه ملی پایش امنیت غذا و تغذیه ایران) هفت استان کشور از نظر امنیت غذا و تغذیه در وضعیت ناامن تا بسیار ناامن قرار دارند.

 

برچسب ها: سازمان جهانی عذا، سلامت و بهداشت، وزارت بهداشت، معاون بهداشت، ایمنی و سلامت غذا تعداد بازديد: 429 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز