Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 09:27

19
دی
بطری پلاستیکی هم عامل فشارخون بالاست!

بطری پلاستیکی هم عامل فشارخون بالاست!

در صورتی که فرد در طول روز چندین بار از محتویات بطری‌های پلاستیکی یا قوطی‌های کنسروی مصرف کند به مرور زمان دچار فشارخون بالا می‌شود.

ايسنا

 

 

متخصصان سلامت هشدار دادند نوعی ماده شیمیایی موجود در قوطی‌ها و بطری‌های پلاستیکی ظرف چند ساعت فشارخون را بالا می‌برد.

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نتایج یک بررسی جدید حاکی از آن است که ترکیب شیمیایی موسوم به «بیسفنول A» که در تولید بطری‌های پلاستیکی و قوطی‌های کنسرو استفاده می‌شود می‌تواند جذب مایعات یا مواد خوراکی داخل آن شود سطح فشارخون را در فرد مصرف کننده بالا ببرد. 

به گفته پزشکان در گذشته معلوم شده بود که قرار گرفتن در معرض ترکیب شیمیایی بیسفنول A با خطر ابتلا به بیماریهای قلبی، سرطان و دیگر مشکلات جسمی مرتبط است اما نتایج بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که وارد شدن این ترکیب به بدن می‌تواند تاثیر منفیِ مستقیم و فوری روی قلب و عروق داشته باشد. 

در این مطالعه آمده است زمانی که فرد شیرسویا را از بطری پلاستیکی حاویِ آن می‌نوشد، سطح بیسفنول A موجود در نمونه ادراری‌اش در مدت دو ساعت به طور فزاینده‌ای بالا می‌رود که متعاقب آن این افزایش در سطح فشارخون هم دیده می‌شود اما زمانی که این نوشیدنی از بطری شیشه‌ای مصرف شود در سطح فشارخون یا ترکیب بیسفنول A تغییر محسوسی مشاهده نمی‌شود. 

دکتر «کارین بی میشلز» که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: در صورتی که فرد در طول روز چندین بار از محتویات بطری‌های پلاستیکی یا قوطی‌های کنسروی مصرف کند به مرور زمان دچار فشارخون بالا می‌شود.

از دهه 1960 میلادی تاکنون ترکیب شیمیایی بیسفنول A در تولید محصولاتی همچون بطری‌های پلاستیکی، ظروف غذا، لنز چشمی و بطری شیر نوزادان کاربرد دارد و این ترکیب می‌تواند به داخل مواد غذایی نفوذ کند.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال دیلی، بیسفنول A‌ مختل کننده فعالیت غدد درون‌ریز به حساب می‌آید که می‌تواند از عملکرد استروژن تقلید کند. در سال 2012 سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد دیگر استفاده از این ترکیب در تولید بطری‌های شیر نوزادان مجاز نیست.

 

برچسب ها: فشار خون، مضرات بطری های پلاستیکی، ترکیبات بطری های پلاستیکی، علل افزایش فشار خون، تاثیر بطری پلاستیکی بر بدن تعداد بازديد: 650 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز