Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 02:26

20
دی
پیشگیری از رتینوپاتی دیابتی با کنترل دقیق قندخون

پیشگیری از رتینوپاتی دیابتی با کنترل دقیق قندخون

یک فوق تخصص جراحی شبکیه گفت: در مبتلایان به دیابت برای حفظ قدرت بینایی باید به ‌طور جدی از ایجاد عارضه رتینوپاتی دیابتی پیشگیری...

یک فوق تخصص جراحی شبکیه گفت: در مبتلایان به دیابت برای حفظ قدرت بینایی باید به ‌طور جدی از ایجاد عارضه رتینوپاتی دیابتی پیشگیری کرد. این‌ کار با کنترل دقیق میزان قند‌خون و برنامه‌ریزی سالانه‌ ‌معاینه‌ چشم ‌امکان‌پذیر است.

 

دکتر مهرداد مهرآزما در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه رتینوپاتی دیابتی یکی ازعوارض دیابت است که چشم‌ها را مبتلا می‌کند، گفت: این حالت به علت وارد آمدن صدمه به عروق خونی بافت حساس به نور در عقب چشم (شبکیه) ایجاد می‌شود.

 

وی گفت: در ابتدا ممکن ‌است رتینوپاتی دیابتی سبب بروز نشانه‌ نشده یا فقط مشکلات خفیف دید ایجاد کند. اما در نهایت رتینوپاتی دیابتی سبب کوری می‌شود.

 

این فوق تخصص جراحی شبکیه و لیزیک گفت: در همه‌ افرادی که دچار دیابت نوع 1 یا 2 هستند، ممکن ‌است رتینوپاتی دیابتی به‌وجود آید. هر‌چه طول ‌مدت ابتلا به بیماری طولانی‌تر باشد و قند‌خون کمتر کنترل شده باشد، احتمال ایجاد عارضه بیشتر است.

 

دکتر مهرآزما یادآور شد: در مبتلایان به دیابت برای حفظ قدرت بینایی باید به ‌طور جدی از این عارضه پیشگیری کرد. این‌ کار با کنترل دقیق میزان قند‌خون و برنامه‌ریزی سالانه‌ ‌معاینه‌ی‌ چشم ‌امکان‌پذیر است.

 

وی گفت: امکان ‌دارد شخصی دچار این بیماری باشد و متوجه آن نشود. داشتن نشانه در مراحل اولیه‌ رتینوپاتی دیابتی غیرشایع است، ولی با پیشرفت این حالت، علایم بیماری نمایان می شود.

 

مهرآزما با بیان اینکه معمولاً رتینوپاتی دیابتی هر‌ دو چشم را گرفتار می‌کند، گفت: پیدایش لکه‌ها یا رگه‌های شناور درمیدان دید، تاری دید، دید مواج، وجود مناطق تیره یا خالی در میدان دید، از ‌دست‌ دادن بینایی، دشواری درک رنگ از نشانه های دیررس بیماری است.

 

عضو آکادمی شبکیه اروپا گفت: وجود قند بالای خون سبب وارد آمدن صدمه به رگ‌های خونی می‌شود که شبکیه را تغذیه‌ می‌کنند و حتی ممکن ‌است رگ‌های خونی را به ‌طور کامل مسدود کند. هرچه رگ‌های ‌خونی بیشتر مسدود شوند، ذخیره و منبع خون‌رسانی به بخش‌بزرگ‌تری از شبکیه قطع می‌شود. این امر به از ‌دست‌رفتن بینایی منتهی می‌شود.

 

وی افزود: در پاسخ ‌به فقدان منبع‌ خون‌رسانی، چشم به تلاش برای رشد رگ‌های‌خونی جدید ادامه‌ می‌دهد. اما این رگ‌های جدید خونی به‌ صورت مناسب ایجاد نمی‌شوند و به ‌آسانی نشت می‌کنند. ممکن ‌است بافت جوشگاه نیز شکل بگیرد که بر شبکیه فشار می‌آورد. گاهی، این ‌حالت سبب جدا‌شدن شبکیه می‌شود.

 

این فوق تخصص جراحی شبکیه و لیزیک تصریح کرد: افزایش میزان قند‌خون نیز بر‌ عدسی چشم تأثیر می‌کند. بالا‌ بودن مقدار قند‌ خون در درازمدت، سبب تورم عدسی‌ها می‌شود که خود علت دیگر تاری دید به‌ شمار می‌آید.

 

مهرآزما در خصوص افزایش خطر بروز رتینوپاتی دیابتی گفت: هر چه طول مدت ابتلا به دیابت بیشتر باشد، احتمال بروز این عارضه افزایش می یابد.

 

وی یادآور شد: ضعف در کنترل میزان قندخون، فشارخون بالا، میزان بالای کلسترول، بارداری و استعمال دخانیات از عوامل تشدید کننده این عارضه هستند.

تعداد بازديد: 471 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز