Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 23:18

9
تیر
شیرمادر جلوی عفونت روده کودک را می‌گیرد

شیرمادر جلوی عفونت روده کودک را می‌گیرد

مصرف شیر مادر موجب ایجاد باکتریهای سالم در مجرای روده کودک تازه متولد شده می‌شود که این باکتریها به جذب مواد مغذی و رشد سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

 

محققان با انجام تحقیقات جدید توانستند مزایای دیگر استفاده از شیر مادر را از جمله جلوگیری از بروز عفونت در روده و دستگاه گوارشی کودک کشف کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از پایگاه خبری هلث دی نیوز آمریکا، تحقیقات جدید نشان داد: مصرف شیر مادر موجب ایجاد باکتریهای سالم در مجرای روده کودک تازه متولد شده می‌شود که این باکتریها به جذب مواد مغذی و رشد سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

محققان مرکز پزشکی دانشگاه دوک گفتند: شیر خشک چنین مزیتهایی را ندارد و نمی‌تواند از بدن در برابر انواع عفونتها و بیماریها محافظت کند.

این تیم تحقیقاتی دو سویه از باکتریهای "ای کُلای" را در نمونه هایی از شیر مادر و شیر خشک (هم شیر خشک ساخته شده از شیر و هم شیرخشک ساخته شده از پروتئین سویا) و شیر گاو رشد دادند.

سویه‌های ای کُلای اولین ساکنان ضروری روده است که برای بدن مفید هستند اما خانواده ای از این سویه ها نیز وجود دارد که موجب مسمویت غذایی می‌شود.

این باکتریها در تمام نمونه‌ها تکثیر شدند اما نحوه تکثیر آنها متفاوت بود. این باکتریها در شیر مادر به هم چسبیدند و تشکیل بیوفیلم دادند.

بیوفیلم لایه‌های نازکی از باکتری است که به صورت مانعی در برابر عفونتها و میکروارگانیسم های خطرناک عمل می کند.

نتایج این تحقیقات که در مقاله آگوست مجله Current Nutrition & Food Science به چاپ رسید و نشان داد: باکتریها در شیرخشک و شیرگاو به صورت ارگانیسمهای انفرادی تکثیر شدند و بیوفیلم تشکیل ندادند.

ویلیام پارکراستادیار جراحی در گزارش خبری دانشگاه دوک گفت: این تحقیقات اولین تحقیقاتی هستند که تاثیرات تغذیه نوزاد بر رشد باکتری‌ها را بررسی می‌کنند و نشان می‌دهند که تغذیه با شیر مادر نسبت به تغذیه با شیرخشک ارجحیت دارد.

وی افزود: به نظر می‌رسد که فقط شیر مادر موجب ایجاد کولونی های سالمی از بیوفیلمهای سودمند می‌شود و این یافته‌ها نشان می‌دهند که امکان ایجاد رویکردهای بالقوه برای ایجاد جایگزین‌هایی برای شیر مادر که تقریباً خواصی مشابه با شیر مادر داشته باشد (در کودکانی که نمی‌توانند از شیر مادر تغذیه کنند)، وجود دارد.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که تغذیه با شیر مادر خطر ابتلا به اسهال، آنفولانزا و عفونتهای تنفسی را کم می‌کند و از ایجاد آلرژیهای بعدی، دیابت نوع یک و اسکلروزهای چندگانه و همچنین سایر بیماریها جلوگیری می‌کند.

پارکر گفت: دانستن اینکه شیر مادر چه خاصیتهایی دارد می تواند به ایجاد شیرخشکهایی که بیشتر شبیه به کیفیت شیر مادر باشند، کمک کند.

این نوع شیرخشکها می توانند تاثیری طولانی مدت بر سلامت نوزادانی داشته باشند که به دلایل گوناگون نمی توانند از شیر مادر استفاده کنند.

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

 

 

برچسب ها: شیر مادر، شیر خشک، خواص شیر مادر، دستگاه گوارش کودک، عفونت روده در کودکان، مصرف شیر مادر، مزیت های شیر مادر تعداد بازديد: 670 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز