Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 22:06

4
شهریور
استویا چیست؟

استویا چیست؟

استویا یک جانشین قند و شکر است که بدون داشتن کربوهیدرات، کالری و ترکیبات مصنوعی 100 تا 300 برابر شیرین‌تر از شکر می‌باشد.

دکتر آزاده نجارزاده - متخصص تغذیه

 

 سوال : استویا چیست؟

 پاسخ : استویا یک جانشین قند و شکر است که بدون داشتن کربوهیدرات، کالری و ترکیبات مصنوعی 100 تا 300 برابر شیرین‌تر از شکر می‌باشد.

البته طعم استویا طوری نیست که مورد پسند همگان باشد، برخی آن را تلخ و برخی طعم مشابه با منتول (ترکیب موجود در نعنا) احساس می‌کنند. استویا از گیاهی به دست می‌آید که بومی آمریکای جنوبی و آسیا است. در آن مناطق سال‌ها است که مردم از برگ‌های استویا برای شیرین کردن نوشیدنی‌هایشان استفاده می‌کنند.

استویا می‌تواند جایگزین مناسبی برای کسانی که در مصرف قند یا انرژی باید مراعات نمایند، باشد، اما سازمان غذا و داروی آمریکا، تنها فرم تخلیص شده استویا به نام استویوزید را برای مصرف ایمن می‌داند، بنابراین طبق توصیه این

سازمان برگ‌های استویا و یا عصاره خام آن ممکن است برای مصرف‌کننده خطراتی را در پی داشته باشد.

میزان (دوز) قابل‌قبول روزانه حداکثر 4 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن از استویوزید می‌باشد. اگرچه مطالعات نشان‌دهنده ایمن بودن مصرف عصاره تخلیص شده استویا در دیابت می‌باشند، اما به خاطر داشته باشید که برخی محصولات تجاری به غیر از استویا از ترکیبات دیگری مثل شکر و مالتو‌دکسترین نیز تشکیل شده‌اند که مصرف آنها می‌تواند به افزایش قند خون بینجامد.

در خصوص مصرف در بارداری نیز در حال حاضر مطالعات ایمنی مصرف استویوزید را نشان می‌دهند، اما در مورد مصرف برگ‌های کامل استویا در این دوران مطالعه‌ای انجام نشده است. در نهایت باید ذکر شود که حتی در مصرف این شیرین‌کننده که به نظر ایمن می‌رسد، حد تعادل را باید رعایت نمود تا با اثرات جانبی ناخواسته مواجه نشویم.

برچسب ها: تغذیه، دیابت، دکتر آزاده نجارزاده، قند مصنوعی، استویا تعداد بازديد: 373 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز