Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 21:15

7
آبان
آیا طلاق وصیت را باطل می کند

آیا طلاق وصیت را باطل می کند

خانمی هستم 53 ساله كه حدود شش سال پیش از همسرم جدا شدم. او یك سال پیش فوت کرد و طی این مدت مشخص شد كه در وصیت‌نامه‌ای رسمی كه حدود 10 سال پیش منعقد نموده، یك‌سوم از اموال خود را به من بخشیده است. اکنون ورثه معتقدند كه به علت طلاق، این وصیت‌ باطل است. حالا من می‌خواهم بدانم از نظر قانونی طلاق بر وصیت تأثیری دارد یا خیر؟

مریم جلالیان؛ وكیل پایه یك دادگستری

با سلام. در وصیت ما دو حالت داریم:

1-‌ وصیت تملیكی كه در آن كسی عین و یا منفعتی را  از مال خود برای زمان بعد از فوتش به دیگری مجاناً تملیك كند. 
2-‌ وصیت عهدی كه شخصی یك یا چند نفر را برای انجام امر یا اموری یا تصرفات دیگر مأمور نماید. در اینجا وصیت‌نامه از نوع تملیكی است و وصیت زوج بر زوجه، وصیت بر عین تركه است، نه منفعت. طبق ماده 827 قانون مدنی، تملیك به موجب وصیت محقق نمی‌شود، مگر با قبول موصی‌له پس از فوت موصی. پس در این مورد باید ابتدا مرگ تحقق یابد و دیگر اینكه زوجه وصیت را قبول نماید. از طرفی، زوج مدت‌ها فرصت داشته كه از وصیت‌نامه خود عدول کند و تغییراتی در وصیت‌نامه بدهد؛

اما از آنجایی كه پس از وقوع طلاق هیچ اقدامی جهت تغییر وصیت‌نامه صورت نگرفته و از طرفی وصیت‌نامه دیگری منعقد نگردیده است، در اعتبار این وصیت‌نامه هیچ ابهامی نیست و اساساً قابل انكار، تكذیب و تردید نمی‌باشد؛ زیرا طی سند رسمی صورت گرفته و از آنجایی كه وصیت‌نامه مقید به زمان و یا این عبارت: «تا مادامی كه همسرم می‌باشد» نیست، وقوع طلاق تأثیری در اعتبار وصیت‌نامه ندارد و از نظر قانونی و حقوقی هر فردی می‌تواند تا یك‌سوم از اموال خود را طی وصیت به دیگری تملیك نماید. بنابراین زوجه بر یك‌سوم اموال حق قانونی داشته و می‌تواند سهم‌الارث خود را از طریق مرجع قانونی مطالبه نماید.

تعداد بازديد: 674 تعداد نظرات: 0

شما هم می توانید سؤالات خود را با کارشناسان ما مطرح کنید.

فیلم روز
تصویر روز