Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 23:08

5
شهریور
جلوی سرطان های زنان را زودتر بگیرید!

جلوی سرطان های زنان را زودتر بگیرید!

آمارها نشان می‌دهند در سال‌های اخیر حدود سی هزار نفر مورد، سرطان جدید در ایران کشف شده که در سال‌های آینده این مقدار، به حدود دو برابر افزوده می‌شود.

دکتر فاطمه قائم مقامی؛ متخصص زنان و زایمان، فوق تخصص سرطان زنان، در پاسخ به سوال گزارشگر زندگی‌آنلاین در مورد وضعیت سرطان در دنیا و ایران و چگونگی پیشگیری از سرطان‌های زنان گفت: «متاسفانه سرطان یکی از بیماری‌های مهمی است که در دنیا و در کشور ما رو به فزونی است.

به طوری که آمارها نشان می‌دهند در سال‌های اخیر حدود سی هزار نفر مورد، سرطان جدید در ایران کشف شده که در سال‌های آینده این مقدار، به حدود دو برابر افزوده می‌شود.

افزایش سرطان که یکی از علل مهم مرگ و میر است (در ایران بعد از بیماری‌های قلبی عروقی و سوانح، سومین علت مرگ را تشکیل می‌دهد و در جوامع پیشرفته، دومین علت مرگ زنان را تشکیل می‌دهد)، بیشتر به علت تغییر سبک زندگی به سبک زندگی غربی، کاهش تحرک، عدم استفاده از رژیم غذایی مناسب، افزایش وزن و استفاده از عوامل سرطان‌زا خصوصا دخانیات است.

تماس با مواد زیست‌محیطی ایجاد کننده سرطان مثل بعضی از ویروس‌ها،‌ مثلا در ایجاد سرطان گردن رحم ویروس HPV یا در مورد سرطان کبد ویروس ایجاد کننده هپاتیت یا عواملی مثل آلودگی‌های هوایی، رژیم غذایی ناسالم، ‌استفاده از فست فودها و بالاخره نگرش منفی بیماران به سرطان و عدم مراجعه زودرس در موارد شروع علائم سرطان، افزایش امید به زندگی و طول زندگی سالمندان است».

وی افزود: «یکی از سرطان‌های شایع در زنان که شایع‌ترین سرطان را تشکیل می‌دهد، سرطان پستان است که این سرطان معمولا در سنین بالای 50 سالگی دیده می‌شود، ولی در ایران آمارها نشان داده‌اند که 10 سال سن ابتلا، ‌پایین‌تر است.

خانم‌ها برای پیشگیری از سرطان پستان باید معمولا از سن 40 سالگی، دو سال یکبار، ماموگرافی انجام دهند و از سن 50 سالگی به بعد، سالی یکبار.

معمولا برای کمک به تشخیص، سونوگرافی هم همراه با آن انجام می‌گیرد. روش دیگری که می‌تواند برای تشخیص موارد زودرس کمک کننده باشد، معاینه توسط خود شخص است که توصیه می‌شود خانم‌ها در هر سیکل پریود خودشان را مورد معاینه قرار دهند، به طوری که آمارها نشان داده‌اند 70 درصد موارد سرطان پستان را خود بیمار کشف می‌کند، البته این زمان، ‌زمان دیری است.

زمانی که ضایعه به حدود بالای 2 سانتی‌متر برسد، بیمار می‌تواند آن را کشف کند، ولی در مواردی که پزشک معاینه کند که معمولا توصیه می‌شود این معاینه 6 ماه یکبار انجام بگیرد، این بیماری می‌تواند در ضایعات کمتر از 1 سانتی‌متر کشف شود و بالاخره روش دیگر، ماموگرافی است که می‌تواند ضایعات کمتر از 5 میلی‌متر را تشخیص دهد».

دکتر فاطمه قائم مقامی اظهار داشت: «خوشبختانه این سرطان در صورتی که در مراحل زودتری تشخیص داده شود، تغییری در سلامتی و بقای عمر ایجاد نمی‌کند.

به همین جهت توصیه می‌شود خانم‌ها این روش‌ها را برای تشخیص زودرس در نظر داشته باشند و به خصوص در خانم‌هایی که سابقه خانوادگی سرطان پستان دارند، از مراحل زودتر یعنی از سنین 30 تا 35 سالگی، این روش‌ها را برای تشخیص زودرس سرطان پستان به کار ببرند».

 

برای دیدن فایل ویدیویی مصاحبه با خانم دکتر فاطمه قائم مقامی در مورد پیشگیری از سرطان های زنان اینجا کلیک کنید. 

 

 

برچسب ها: سرطان سینه، سلامت زنان، پیشگیری از سرطان، سرطان پستان، سرطان زنان، پیشگیری از سرطان زنان، علت مرگ و میر تعداد بازديد: 2899 تعداد نظرات: 2

نظرات

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز