Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 06:16

16
آذر
آیا استروژن موجود در شیر گاو باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می شود؟

آیا استروژن موجود در شیر گاو باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می شود؟

از آنجا که امروزه بیشتر گاوهای تجاری به منظور افزایش شیردهی و سوددهی با تحریک هورمونی در مرحله باروری قرار می‌گیرند به همین دلیل شیر این گاوها حاوی میزان زیادی استروژن و پروژسترون می‌باشد.

به گزارش گروه سرطان، سرطان نیوز؛ این سوال مطرح می شود که با توجه به سطح استروژن موجود در شیر گاو به خصوص افزایش میزان آن در زمان بارداری گاوها ، آیا مصرف شیر گاو می‌ تواند با عث افزایش ابتلا به سرطان پستان با ماهیت هورمونی شود یا خیر؟

 

دکتر پوریا عادلی متخصص رادیوآنکولوژی در  پاسخ به این سوال گفت: طبق مطالعات انجام شده متابولیت‌های استروژن ( EM ) به عنوان عوامل خطر در نظر گرفته می‌شوند ، در نتیجه افزایش قرار گرفتن در معرض متابولیت های استروژن سبب افزایش فعالیت میتوزی سلول های آندومتر و افزایش خطای همانندسازی DNA می‌شود .

 وی افزود: البته شیرهای تجاری نباید بیش از ۵ پیکوگرم استرادیول آزاد در هر میلیمتر داشته باشند ، همچنین استرادیول  فرآورده‌های لبنی در دستگاه گوارش غیر فعال شده  و تنها حدود 5 % باقی مانده آن به کبد انتقال می‌یابد.  به علاوه دریافت روزانه مورد انتظار استرادیول از فرآورده‌های لبنی تنها حدود 25/0 % حد قابل قبول FAO/WHO برای دریافت استرادیول اگزوژن را فراهم می سازد و بعید است که این مقدار کم استرادیول اگزوژن حاصل از دریافت فراورده‌های لبنی بتواند در خطر سرطان موثر باشد

عادلی بیان داست: بنابراین براساس تحقیقات موجود مصرف شیر گاو به علت سطوح پایین استروژن موجود در شیر گاو و اینکه قسمت اعظم استروژن در سیستم گوارشی از بین می رود، باعث افزایش  ابتلا به سرطان پستان نمی‌شود‌. همچنین مطالعات انجام شده روی سایر حیوانات هیچگونه افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان را حتی با سطوح استروژن چند برابر بالاتر از سطح استروژن موجود در شیر گاو نشان نداده اند.

 

برچسب ها: سرطان سینه، دکتر پوریا عادلی تعداد بازديد: 92 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز