Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 17:58

15
آذر
نقش تغذیه در مهار ایدز

نقش تغذیه در مهار ایدز

HIV ویروسی است که اگرچه ساختار ساده‌ای داشته و در عین اینکه چندان قوی نبوده و مقاومت زیادی نداشته، ولی بسیار موذی و متغیر می‌باشد و علت بقای آن هم همین تغییر آن می‌باشد. این ویروس یک «رترو ویروس» است

الهام کریمی - کارشناس ارشد تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین :  HIV ویروسی است که اگرچه ساختار ساده‌ای داشته و در عین اینکه چندان قوی نبوده و مقاومت زیادی نداشته، ولی بسیار موذی و متغیر می‌باشد و علت بقای آن هم همین تغییر آن می‌باشد. این ویروس یک «رترو ویروس» است که به آن ویروس معکوس می‌گویند. بدین معنی که این ویروس برخلاف دیگر ویروس‌ها DNA نداشته و ژنوم این ویروس یک RNA است که به صورت معکوس از روی این RNA نسخه‌برداری می‌شود، لذا به خاطر این که شکل DNA ویروس HIV پیش‌بینی شده نیست و متغیر است، بنابراین مبارزه، درمان و مهار و کنترل آن دشوار می‌باشد. این ویروس اولین بار از یک گونه شامپانزه در آفریقا به انسان منتقل شد و جالب است ذکر شود که HIV در این گونه شامپانزه منتهی به ایدز نمی‌گردد و کشنده نیست، شاید مثل یک سرماخوردگی ساده باشد.

 

بیشتربخوانید:

تغذیه در ایدز

 

تغذیه در ایدز

در این قسمت به مواد غذایی که در مبارزه با این ویروس مؤثر هستند، می‌پردازیم.

 سیر: به خاطر داشتن ماده‌ای به نام (آلیسین) که یک ماده ضد سرطان و ضد ایدز می‌باشد و در مهار این بیماری نقش بسزایی دارد. یک تئوری می‌گوید که سیر به دلیل داشتن آمینو اسیدهای گوگرددار باعث تحریک فعالیت سیستم ایمنی و کمک به مبارزه علیه عفونت‌ها می‌شود.  موز: در مهار این بیماری اهمیت دارد.  قارچ: یکی دیگر از مواد غذایی که در مهار ایدز بسیار مؤثر است.  ماست: برای حفظ و سلامت روده‌ها بسیار مفید است. وقتی که عمل گوارش بهتر صورت پذیرد، سیستم ایمنی بدن در مقابله با ویروس‌ها مؤثرتر عمل کرده و تأثیر داروها را بهتر می‌کند.  پروتئین‌های کم‌چرب: از آنجا که پادتن‌ها و عناصر دیگر سیستم ایمنی بدن از پروتئین‌ها تشکیل می‌شوند، بدن برای مقابله با ویروس HIV به آن نیاز مبرمی دارد.  چای سبز: منبع بسیار خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد که از آن می‌توان به (EGCG) که یک ضد ویروس بسیار قوی می‌باشد، اشاره کرد. به بیماران مبتلا به HIV توصیه می‌کنیم که روزانه چهار فنجان چای سبز بنوشند.

 

راه‌های انتقال ویروس HIV

احتمال زنده ماندن ویروس در خارج از بدن به عوامل مختلفی بستگی دارد. این ویروس به گرمای بالا (60 درجه به بالا) حساسیت دارد و حال آن که در سرما زنده می‌ماند. HIV ممکن است به مدت 4 هفته در هر سوزن سرنگ آلوده به HIV زنده بماند. HIV در جسد انسان پس از 11 تا 16 روز پس از مرگ نیز وجود دارد. 4 تا 6 روز احتمال زنده ماندن ویروس ایدز روی تیغ ژیلت وجود دارد.

 

بیشتربخوانید:

نگاه های مبتلا به ایدز!

 

 

گیاهان مؤثر و مهم در مهار و کنترل ایدز

 سیاه دانه: گیاهی است که به کنترل و مهار ویروس HIV کمک بسزایی می‌کند. می‌توان گیاه سیاه‌دانه را آسیاب کرده و همراه عسل میل نمود. برای تهیه دمنوش آن، ابتدا یک قاشق غذاخوری سیاه‌دانه را به یک لیوان بزرگ آب جوش افزوده و به مدت 20 دقیقه این ترکیب را می‌گذاریم دم بکشد. برای طعم‌دار شدن، می‌توانید به آن عسل اضافه کنید. این بیماران این دم‌کرده را هفته‌ای یک بار در برنامه غذایی خود قرار دهند. اشتها و مبتلایان به ایدز افزایش اشتها در مبتلایان به HIV: در بیماران مبتلا به HIV به دلیل تغییر در حس جهت این بیماران به شدت لاغر می‌شوند و مواد غذایی که برای افزایش اشتها مصرف می‌شود را می‌توان نام برد. هویج پخته، شلغم پخته عسل، انار، شکلات تلخ، گلپر، روغن زیتون، زنجبیل، قارچ، انجیر، زنجبیل، روغن زیتون، انجیر، شاه‌تره، این مواد اشتها‌آور هستند. 

 

ایدز و رژیم غذایی مناسب: اگر شما یک مرد HIV مثبت هستید، باید روزانه 100 تا 150 گرم پروتئین و اگر یک زن ناقل این بیماری هستید، باید روزانه 50 تا 100 گرم پروتئین دریافت نمایید. همچنین 2 تا 5 واحد میوه و سبزی روزانه مصرف گردد. در این بیماری قندهای ساده مثل کیک، بیسکویت، آب نبات و بستنی باید حذف شوند. برای جلوگیری از تهوع و استفراغ، از مصرف چای زنجبیل غافل نشوید. برای کمک به تحریک اشتها ورزش کنید. از مصرف چربی‌های اشباع و ترانس خودداری کرده و چربی‌های مفید مانند روغن زیتون، گردو، روغن آفتابگردان و روغن دانه‌های کتان را مصرف کنید. سؤال اینجا است که آیا با توجه به این که بدن شامپانزه در برابر این ویروس مقاوم می‌باشد و نیز با نیم‌نگاهی بر این که این ویروس تاب زنده ماندن داخل بدن حشراتی مثل پشه را ندارد، می‌توان امیدوار بود که روزی واکسن این بیماری به ظاهر مخوف، ولی در واقع قابل کنترل ساخته شود و بشریت را نجات دهد.

 

 بیشتربخوانید:

همه چیز درباره ایدز

 

برچسب ها: ایدز، HIV، ویروس ایدز، درمان ایدز، علائم ایدز، ویروس اچ آی وی تعداد بازديد: 2394 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز