Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 08:21

27
مرداد
تغذیه و سرطان رحم

تغذیه و سرطان رحم

تغییرات زودرس بافت پوست معمولاً بر اثر عواملی همچون الگوهای نادرست خواب، ورزش و مصرف موادغذایی ناسالم ایجاد می‌شوند. آلودگی و نور خورشید هم از عوامل تاثیرگذار هستند.

فاطمه تورنگ؛ کارشناس ارشد تغذیه

 

عفونت با ویروس HPV شرط لازم برای بروز سرطان دهانه رحم است، به‌طوری‌که 99 درصد زنان مبتلا، به این ویروس آلوده‌اند، اما عفونت با این ویروس شرط کافی برای بروز سرطان سرویکس نیست، زیرا بسیاری از زنان آلوده به این ویروس هرگز به این سرطان مبتلا نمی‌شوند.

شروع زود هنگام رابطه جنسی و داشتن شرکای متعدد جنسی خطر ابتلا و شدت این عفونت را افزایش می‌دهند و بنابراین عامل خطر غیر مستقیم سرطان دهانه رحم به شمار می‌روند.

به علاوه، ارتباط جنسی با مردانی‌که شرکای متعدد جنسی دارند نیز افزاینده خطر است.

اگرچه عفونت HPV شرط لازم به‌شمار می‌رود، اما همانطور که گفته شد شرط کافی نیست و باید عوامل دیگری مثل سموم خاص وجود داشته باشند.

مهم‌ترین این سموم هیدروکربن‌های آروماتیک پلی سیکلیک از دود تنباکو، غذاها یا منابع محیطی دیگر در لایه موکوس سرویکس است.

این سم در بافت دهانه رحم زنان مصرف کننده تنباکو و سیگار وجود دارد و قرارگرفتن در معرض دود سیگار و تنباکو و نیز قلیان کشیدن هم عامل خطر است. 

تغذیه و سرطان رحم

ارتباط تغذیه با بروز سرطان دهانه رحم به اندازه سرطان‌های گوارشی قوی نیست، اما ارتباط با مصرف برخی مواد غذایی دیده شده است.

شایان ذکر است که تغذیه مناسب با افزایش قدرت ایمنی بدن موجب کاهش خطر عفونت HPV و نیز طول دوره عفونت می‌شود.

شواهدی مبنی بر ارتباط مصرف میوه و سبزی با ایجاد محافظت در برابر این ویروس و کاهش تداوم این عفونت وجود دارد.

به علاوه تغذیه مناسب بر ثبات ژن‌ها و اصلاح آن‌ها مؤثر بوده و بنابراین خطر جهش‌های ایجاد کننده سرطان را کاهش می‌دهد.

شواهد محدودی مبنی بر ارتباط مصرف میوه و سبزی با کاهش خطر این سرطان وجود دارد، در این میان مصرف سبزی‌های برگی، سبزی‌های ریشه‌ای، سیر، پیاز و مرکبات بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

مصرف هویج بیشترین اثر کاهشی را در بروز سرطان دهانه رحم نشان می‌دهد که احتمالاً به دلیل آنتی اکسیدان‌های فراوان بویژه آلفا و بتاکاروتن در آن است.

کاهش سطح آنتی اکسیدان‌ها در خون منجر به تداوم عفونت با HPV می‌شود.

دریافت برخی آنتی اکسیدان‌ها مثل آلفا و بتاکاروتن، فولات، ویتامین C و E و لیکوپن احتمالاً با بروز سرطان دهانه رحم مرتبط است.

نکاتی برای کاهش خطر سرطان دهانه رحم

* بهداشت جنسی را رعایت کنید.

* در هنگام نزدیکی از کاندوم استفاده کنید. وفادار بمانید و از رفتارهای پرخطر پرهیز کنید.

* غربالگری را جدی بگیرید.

* طبق برنامه منظم به متخصص زنان مراجعه کنید و در فواصل تعیین شده آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهید.

* عفونت‌های رحمی ‌را درمان کنید.

* در صورت ابتلا به عفونت بویژه عفونت HPV، تا رسیدن به سلامت کامل درمان را ادامه دهید.

* دخانیات و الکل را ترک کنید و در معرض دود آنها نیز نباشید.

* هر نوع دخانیات حتی مصرف تفریحی قلیان را ترک کنید. هرگز از اینکه از دیگران بخواهید که سیگار یا هر ماده دخانی دیگری را در حضور شما استفاده نکنند، شرمنده نباشید.

در صورت عدم موافقت با شما آن محل را ترک کنید.

* مصرف الکل علاوه بر افزایش خطر سرطان می‌تواند احتمال رفتار پر خطر را در شما افزایش دهد.

* میوه و سبزیجات فراوان مصرف کنید.

* مصرف سبزی‌ها بویژه سیر، پیاز، خانواده کلم، هویج و مصرف مرکبات را فراموش نکنید.

* روش‌های درست طبخ را به کار ببرید.

* از سرخ کردن مواد غذایی بویژه گوشت و سیب‌زمینی خودداری کنید. گوشت‌ها را کباب نکنید و درصورت کباب کردن تماس گوشت با دود را به حداقل برسانید.

* وزن خود را در محدوده نرمال نگه دارید.

5 علامت پیری زودرس

علائم ظاهری پیری زودرس علاوه بر این‌که ما را دچار احساس ناراحت‌کننده پیرشدن می‌کنند، می‌توانند ناشی از مشکلات سلامت باشند.

اگر شاهد علائم زیر هستید، پیش از آن‌که به پیرشدن فکر کنید، به دنبال علل و راه‌های درمان باشید.

از دست دادن زیبایی لبخند: مینای دندان با گذشت زمان و بر اثر مصرف برخی مواد غذایی مانند شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های کافئین‌دار تحلیل می‌رود و دندان‌های ما حالت زردرنگی به خود می‌گیرند.

کاستن از مصرف این مواد غذایی و کاهش میان‌وعده‌ها که باعث افزایش سطح اسید دهان می‌شوند و افزایش حالت قلیایی دهان با مصرف میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند به برطرف شدن مشکل کمک کنند.

کم‌پشت شدن ابروها و مژه‌ها: تغییرات هورمونی‌ای که با افزایش سن در بدن ایجاد می‌شوند می‌توانند کم‌پشت شدن ابروها و مژه‌ها را به دنبال داشته باشند.

افزودن مواد غذایی حاوی ویتامین‌های A، C و E و ماساژ ابروها با روغن نارگیل به تقویت ابروها و مژه‌ها کمک می‌کند.

قرمزشدن چشم‌ها: قرمزی مزمن چشم‌ها می‌تواند یکی از علائم وجود التهاب در بدن باشد. التهاب و پیری ارتباط نزدیکی با هم دارند.

با افزایش سن، مشکلاتی همچون درد مفاصل، آرتروز و حتی آلزایمر سطوحی از التهاب در بدن ایجاد می‌کنند.

مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان مانند امگا 3، چای سبز و انواع توت‌ها و شست‌وشوی چشم‌ها با چای بابونه می‌تواند کمک‌کننده باشد.

تغییرات بافت پوست: تغییرات زودرس بافت پوست معمولاً بر اثر عواملی همچون الگوهای نادرست خواب، ورزش و مصرف موادغذایی ناسالم ایجاد می‌شوند.

آلودگی و نور خورشید هم از عوامل تاثیرگذار هستند. تغییر عادات ناسالم و مصرف کرم‌های ضدآفتاب یا روغن‌های طبیعی نارگیل، زیتون و اکسید روی می‌تواند تغییرات بافت پوست را به تأخیر بیندازد.

موهای کدر و شکننده: تغییرات هورمونی که با افزایش سن ایجاد می‌شوند از عوامل عمده حالت نامطلوب موها هستند.

گنجاندن دوزی از بیوتین در رژیم غذایی، کاهش دفعات شست‌وشوی موها در هفته و ماساژ پوست سر با روغن گرم یک‌بار در هفته می‌تواند به برطرف شدن این حالت کمک کند.

 

برچسب ها: سرطان دهانه رحم، بیماری زنان، زندگی آنلاین، ویروس HPv، سرطان سرویکس، تغذیه و سرطان رحم، علامت های پیری زودرس تعداد بازديد: 2595 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز