Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 18:40

16
مرداد
خانم‌ های 30 تا 50 سال بخوانند (2)

خانم‌ های 30 تا 50 سال بخوانند (2)

بخش دوم- در این مقاله سعی داریم نكاتی در ارتباط با ارتقای سلامت زنان و مشكلات زنانگی در سنین مختلف زندگی و چگونگی برخورد با آنها ارائه نماییم.

 

در مورد غربالگری منظم سرطان دهانه رحم به وسیله تست پاپ‌اسمیر خصوصاً در دوره فعالیت جنسی، میان سازمان‌های پزشکی اتفاق نظر وجود دارد؛ به‌طوری که غربالگری سالیانه با تست پاپ‌اسمیر و معاینه لگنی در تمامی زنان سن 21 سال به بالا و یا سه سال بعد از شروع فعالیت جنسی توصیه می‌شود..

مشكلات سنین بین 30 تا 50 سالگی 

علاوه بر مشكلات عفونت‌های تناسلی، كیست‌های تخمدان و آندومتریوزیس كه می‌توانند در این سنین هم ایجاد علائم کنند، یكی از بیماری‌های شایع در این سنین فیبروم رحمی است.

فیبروم رحمی

فیبروم رحمی (میوم رحمی) شایع‌ترین تومورهای لگنی در رشته زنان است. 75درصد زنان از نظر بافت‌شناسی دچار فیبروم هستند، ولی تنها 20 تا 30 درصد زنان به صورت بالینی فیبروم دارند و اغلب آنها بدون علامتند. با این وجود فیبروم‌ها مهم‌ترین علت جراحی‌ها در رشته زنان است.

بیشتر فیبروم‌ها بدون علامت هستند و تنها ممكن است در سونوگرافی اتفاقی از لگن تشخیص داده شوند. درصورت بدون علامت و کوچک بودن (کمتر از cm6-5) نیاز به اقدام درمانی نیست و باید یک فیبروم بدون علامت با معاینات منظم و سونوگرافی شش ماه یکبار از نظر رشد پیگیری شود.

درصورت افزایش رشد قابل ملاحظه نیاز به درمان است. در صورتی که فیبروم باعث خونریزی غیرطبیعی شود، که اکثراً به صورت نزدیک شدن فواصل پریود، پریود طولانی و سنگین می‌باشد یا ایجاد درد و فشار لگنی کند و یا اندازه آن بزرگ باشد، به‌طوری که اندازه رحم حدود حاملگی سه‌ماهه شود، نیاز به تداخل جراحی دارد..

كیست های تخمدان

در مورد كیست‌های تخمدان در سنین 30 تا 50 سالگی هم باید گفت، كیست‌های مركب در این سنین بیشتر از سنین نوجوانی و قبل از 30 سالگی دیده می‌شوند.كیست‌های مركب یا كمپلكس با حضور تیغه یا سپتوم در داخل كیست از نظر سونوگرافیك مشخص می‌شوند كه آنها را به حفرات متعدد تقسیم می‌کند؛ به‌طوری كه كیست چند حفره‌ای ایجاد می‌شود. داخل این حفره‌ها از نظر سونوگرافیك ممكن است جوانه یا توده‌هایی رؤیت شود.

ضخامت دیواره كیست‌های مركب بیشتر است و این كیست‌ها ممكن است همراه با سرطان باشند. علاوه بر سونوگرافی معمولی، سونوگرافی داپلر در كیست‌های مركب می‌تواند عروق بیشتری را نشان دهد كه احتمال سرطان را بیشتر مطرح می‌کند..

درد سینه

مسأله دیگر در این سنین ماستودینی یا درد سینه در سنین 30 تا 50 سالگی است كه به دلیل تغییرات فیبروكیستیك سینه ایجاد می‌شود و ناشی از حساسیت گیرنده‌های سینه به هورمون‌های تخمدان در سنین 50-30 سالگی است. درد معمولاً دوطرفه و پراكنده است و ‌قبل از شروع پریود به اوج خود می‌رسد و در حقیقت پریودی برای سینه است كه اكثراً باعث نگرانی خانم‌ها می‌شود و در سونوگرافی علائم فیبرو كیستیك دیده می‌شود.

یائسگی

یكی از مشكلات عمده زنان در سنین 40-50 سالگی تغییرات مربوط به یائسگی است. سن متوسط یائسگی 44-48 سالگی است كه یكی دو سال قبل از تثبیت یائسگی (قطع عادت ماهیانه به مدت یكسال) تغییراتی در این دوران ایجاد می‌شود. این تغییرات شامل اختلال عادت ماهیانه است كه ابتدا  فواصل آن نزدیك می‌شود و سپس در فاصله‌های دیرتر پیش می‌آید.

در این دوران ممكن است علائم گرگرفتگی، ‌اضطراب و بی‌خوابی حادث شود كه با مشاوره پزشكی قابل كنترل است. به هرحال هرگونه خونریزی غیرطبیعی به صورت عادت‌های طولانی و سنگین، خونریزی‌های بین عادت ماهیانه وخونریزی‌های بعد از مقاربت باید مورد توجه واقع شود و با انجام سونوگرافی وكولپوسكوپی (بررسی دهانه رحم با میكروسكوپ سه‌بعدی) و نمونه‌برداری از مخاط گردن رحم و رحم به صورت كورتاژ تشخیصی مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

برای خواندن بخش اول- خانم‌ های 30 تا 50 سال بخوانند- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: یائسگی، غربالگری، سرطان دهانه رحم، تست پاپ اسمیر، درد سینه، فیبروم رحمی، هورمون‌های تخمدان تعداد بازديد: 3541 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز