Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 00:00

5
آبان
جعبه كمك‌های اوليه

جعبه كمك‌های اوليه

با توجه به نیازهای مختلف جعبه كمك‌های اولیه متفاوتی نیز وجود دارند. كیت‌های محل كار و مراكز ورزشی با توجه به الزامات قانونی تهیه می‌شوند.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

امیدوارم كه هیچ‌گاه هیچ حادثه‌ای برای شما رخ ندهد كه مجبور به استفاده از جعبه كمك‌های اولیه بشوید، ولی متأسفانه همیشه حوادث در نزدیك‌ترین فاصله به ما قرار دارند و گاهی این اتفاقات ناگوار رخ می‌دهند. یك جعبه از لوازم اولیه پزشكی می‌تواند صدمات ناشی از حوادث را تا حدودی كاهش دهد و وجود آن در تمامی محل‌های كار، مراكز ورزشی، خانه و حتی ماشین ضروری است. كیت كمك‌های اولیه مجموعه‌ای از لوازم و تجهیزات است كه در صورت بروز حوادث می‌توان اقدامات اولیه درمانی را با آن انجام داد. این خدمات عبارتند از: سوختگی‌ها خراش بریدگی‌ها  گزیدگی‌ها پیچ‌خوردگی‌.

انواع جعبه كمك‌های اولیه

با توجه به نیازهای مختلف جعبه كمك‌های اولیه متفاوتی نیز وجود دارند. كیت‌های محل كار و مراكز ورزشی با توجه به مقررات و الزامات قانونی تهیه می‌شوند و آنها را باید در محل‌هایی قرار داد كه به راحتی قابل دسترس و در معرض دید باشند. محتوای كیت‌ها نیز با توجه به شرایط مختلف كاری تغییر می‌كند؛ مثلاً اگر در كارخانه‌ای خطر ورود مواد شیمیایی و یا پلاستیكی به چشم‌های كارگران وجود دارد، كیت‌ها حتماً باید حاوی مواد استریل‌كننده باشند و یا اگر در خانه خود بیمار دیابتی دارید، حتماً باید وسیله تزریق انسولین درون این جعبه‌ها داشته باشید. با وجود تمامی این تفاوت‌ها، فهرست زیر حداقل لوازم ضروری است كه باید در این جعبه‌ها وجود داشته باشد تا بتوانیم آنها را جعبه كمك‌های اولیه بنامیم:

وسایل 
پنبه استریل، گاز در ابعاد مختلف، باند نواری، پماد جنتامایسن، درجه تب، قیچی جراحی، سرنگ برای تزریق‌های ضروری، آتل، كیف كمپرس، كیسه آب گرم، چسب زخم، پودر تالك، پماد ایكتیول (برای باز كردن دمل‌ها)، برس، صابون، حوله، كبریت، دستكش، سوت، نخ و سوزن بخیه، چراغ قوه و باطری اضافی، پارچه تمیز، پنبه و كتابچه‌ كمك‌های اولیه. 

داروها 
آسپرین، بروفن و استامینوفن، قرص ضداسهال، قرص سرماخوردگی، ضد تهوع، ملین، پماد سوختگی و پماد گزش حشرات، آمپول آدرنالین، محلول ضدعفونی‌كننده و بتادین و الكل سفید.

آنتی‌اسیدها (برای ناراحتی معده)
در مورد این جعبه كمك‌‌های اولیه چند نكته زیر را باید رعایت كنید: حتماً این جعبه‌ها را در خانه، محل كار و خودروی خود نگه دارید و جعبه‌هایی بخرید كه علاوه بر اینكه حمل آنها آسان باشد و به راحتی باز شود، محكم و سبك و به اندازه كافی بزرگ باشد تا بتوانید تمامی لوازم اولیه را درون آنها نگهداری كنید.  آنها را در جای خشك و خنك نگهداری كنید.  آنها را از دسترس اطفال دور نگه دارید و در جایی قرار دهید كه تمامی اعضای خانواده و یا كارگران شما در محل كار از وجود و جای آن مطلع باشند.  می‌توانید یك دوره كلاس‌های كمك‌های اولیه را طی كنید؛ در این صورت بهتر می‌توانید به افراد مجروح و یا صدمه‌دیده كمك كنید.  به طور دائم جعبه كمك‌های اولیه خود را وارسی كنید تا در صورت انقضای تاریخ داروها آنها را دور ریخته و مواد جدیدی را جایگزین نمایید.   فهرست شماره‌های اضطراری را درون این جعبه قرار دهید.  اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید، حتماً با پزشك خود مشورت كنید و مطمئن شوید كه تمامی لوازمی كه در مواقع اضطراری به آنها نیاز دارید، درون جعبه كمك‌های اولیه شما وجود دارد.  به طور معمول بسیاری از صدماتی كه در حین كار و یا در خانه برای شما اتفاق می‌افتد، بسیار ساده هستند و با یك برنامه ساده و ضدعفونی كردن و استفاده از جعبه كمك‌های اولیه می‌توانید آنها را درمان كنید. فقط حتماً باید با چگونگی استفاده از محتویات درون این جعبه‌ها آشنا باشید.

 

برچسب ها: جعبه كمك‌های اولیه، انواع جعبه كمك‌های اولیه، وسایل جعبه كمك‌های اولیه، داروهای جعبه كمك‌های اولیه، حوادث تعداد بازديد: 3245 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز