Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 13:11

9
آبان
علت عدم تمرکز کودکان دبستانی؛ دغدغه این روزهای والدین

علت عدم تمرکز کودکان دبستانی؛ دغدغه این روزهای والدین

«فرزندم تو مدرسه خیلی حواس‌پرته و با کوچک‌ترین چیزی مثل صدای ماشینی که در حال عبوره یا پرنده‌ای که کنار پنجره پرواز می‌کنه، تمرکزش بهم می‌ریزه! معلمش خیلی بابت این موضوع شاکیه و مدام سرزنشش می‌کنه.

من خیلی نگرانش هستم»

عدم تمرکز دانش‌آموزان، از جمله دغدغه‌ها و نگرانی‌های رایج و مهمی است که همواره والدین از آن شکایت دارند و به همین دلیل قصد دارند از علت عدم تمرکز کودکان دبستانی خود آگاه شوند. اگر کودک شما برای مدت زمان طولانی نمی‌تواند روی موضوعی تمرکز کند، بی‌قرار است، مدام وسایلش را گم می‌کند، نمراتش ضعیف است و یا با تکالیف مدرسه مشکل دارد، ممکن است از مشکلات نداشتن تمرکز و حواس‌پرتی رنج می‌برد. این علائم به‌تنهایی نمی‌توانند به‌معنای عدم توانایی کودک در یادگیری باشند و بهتر است قبل از جستجوی راه‌حل، علت عدم تمرکز کودکان دبستانی را با هم شناسایی و بررسی کنیم تا ببینیم آیا واقعا زنگ خطری به صدا درآمده است یا خیر؟ پس با ما همراه باشید.

کمبود خواب؛ سبب اختلال در رشد و عدم تمرکز کودکان دبستانی می‌شود

خواب یکی از عوامل بسیار موثر در عدم تمرکز کودکان دبستانی و کاهش سطح ایمنی آن‌ها است. اگر کودک شما 8 تا 10 ساعت توصیه شده در طول شبانه‌روز نمی‌خوابد، نمی‌تواند انرژی لازم برای تمرکز در کلاس را داشته باشد و در نتیجه با کوچک‌ترین موضوعی به‌راحتی حواسش پرت می‌شود.

 

پرخوری یا کم‌خوری؛ تمرکز کودکان را بهم می‌ریزد

نخوردن صبحانه و رژیم غذایی فاقد مواد مغذی، به ویژه اسیدهای چرب ضروری، می‌تواند به عملکرد شناختی ضعیف یا همان علت عدم تمرکز کودکان در مدرسه منجر شود. اگر کودک شما وعده‌های غذایی خود را حذف می‌کند یا رژیم غذایی سرشار از قند و چربی دارد، بیشتر از این‌که برای یادگیری آماده باشد، دچار حواس پرتی می‌شود.

استرس و اضطراب کودک؛ ذهن او را پریشان می‌کند

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای زندگی سالم و مباحث بهداشت روان، سلامت روان کودکان و آرامش ذهنی آن‌ها است. سلامت روان دانش‌آموزان به اندازه سلامت جسم او اهمیت دارد و والدین باید آن را بیش از پیش جدی بگیرند. موقعیت‌های استرس‌زا و به دور از آرامش می‌توانند ذهن کودک را سرگردان، گمراه و تمرکز روی کارها را برای او دشوار کنند. به عنوان مثال: اضطراب در مورد مدرسه یا نمرات می‌تواند منجر به عدم تمرکز کودکان دبستانی در کلاس شود.

افزایش استفاده از وسایل دیجیتالی؛ مهم‌ترین علت عدم تمرکز کودکان دبستانی است

افزایش استفاده از وسایل دیجیتالی می‌تواند علت عدم تمرکز کودکان دبستانی باشد. استفاده بی‌حد و مرز از وسایل دیجیتالی همچون تلویزیون، گوشی تلفن همراه، کامپیوتر، تبلت و.. است. فضاهای مجازی با حجم اطلاعات بالا و نامناسب برای کودکان می‌توانند مواد اولیه و علت مشکلات تمرکز کودکان دبستانی باشند.

اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی( ADHD)؛ می‌تواند یکی از دلایل عدم تمرکز کودکان دبستانی باشد

کودکانی که به‌طور مداوم با مشکلات تمرکز درگیر هستند و این حواس‌پرتی بعد از گذشت مدتی طولانی بهبود پیدا نمی‌کند، ممکن است دچار ADHD یا همان اختلال بیش‌فعالی شده باشد.

کودکان مبتلا به ADHD، بیش‌فعال هستند و در تمرکز مشکلات فراوانی دارند. آن‌ها عموما به دلیل عدم توانایی در کنترل هیجانات نمی‌توانند احساسات خود را به‌راحتی بروز دهند.

تشخیص علائم بیش فعالی در کودکان ، و علت عدم تمرکز در کودکان دبستانی‌ اصلا موضوع ساده‌ای نیست و  بسیار مهم است که در این زمینه حتما با یک پزشک متخصص صحبت شود.

چگونه عدم تمرکز کودکان دبستانی را کاهش دهیم؟

والدین زمانی‌که بدانند چه چیزهایی باعث بروز مشکلات عدم تمرکز فرزندشان می‌شود، سعی می‌کنند آن‌ها را برطرف کنند. در این‌جا قصد داریم چند مورد از راه‌های افزایش تمرکز در کودکان دبستانی را با هم مرور کنیم. ایجاد یک روتین سالم قبل از خواب مثل قصه، کاهش زمان تماشای تلویزیون و کار با گوشی، دوش آب گرم و…می‌تواند کودک را برای خواب آرام در شب آماده کند.

ورزش را فراموش نکنید و سعی کنید با فرزندتان پیاده‌روی کنید و به بازی بپردازید. کارهای طولانی یا دشوار را با تبدیل به قطعات کوچک‌تر برای کودک ساده‌سازی کنید ، عوامل حواس‌پرتی و عدم تمرکز کودک را به حداقل برسانید و در هنگام خستگی، اجازه چرت‌زدن به او بدهید.

در نهایت با تعیین بازه‌های زمانی برای انجام کارهایش به او یاد دهید در آن مدت زمان باید تمرکز کند و کارش را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. مدت زمان تمرکز کودکان چیزی حدود دو تا سه برابر سن آن‌ها خواهد بود. یعنی فرزند 7 ساله شما چیزی حدود 14 تا 21 دقیقه می‌تواند بر روی موضوعی مشخص تمرکز کند. در نظر داشته باشید که اگر مشکلات عدم تمرکز کودک شما بیش از حد معمول ادامه‌دار شد و با گذشت زمان شدت یافت و نتوانستید علت عدم تمرکز کودک دبستانی خود را پیدا کنید، به‌هیج عنوان این موضوع را پشت گوش نیندازید و در اولین فرصت به یک متخصص و روان‌شناس کودک مراجعه کنید.

برچسب ها: حواس پرتی، زیپاد، کیدزی، شهرهوشمند کودکان، حساب دیجیتال کودک و نوجوان زیر 18 سال تعداد بازديد: 196 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز