Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 13:33

20
شهریور
طبرسی عنوان کرد؛شیوع آنفلوانزا از نیمه مهر شروع و چند موج دارد

طبرسی عنوان کرد؛شیوع آنفلوانزا از نیمه مهر شروع و چند موج دارد

استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر تزریق واکسن آنفلوانزا در زمان طلایی تاکید کرد.


استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر تزریق واکسن آنفلوانزا در زمان طلایی تاکید کرد.

پیام طبرسی، با بیان اینکه هر چه به فصل سرما و روزهای سرد سال نزدیک می‌شویم، عفونت‌های تنفسی رو به افزایش می‌گذارد و بیشتر می‌شود، افزود: عفونت‌های تنفسی از یک سرماخوردگی ساده شروع می‌شود ولی می‌تواند به ذات الریه و عفونت شدید دستگاه تنفسی تبدیل شود این در شرایطی است که بسیاری از این عفونت‌ها قابل پیشگیری خواهند بود.

استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: اگرچه بیماری ذات الریه یا پنوموکوک واکسن دارد و برای افراد در معرض خطر کمک کننده است ولی هر سال مواردی از شیوع بالا و حتی مرگ و میر ناشی از بیماری آنفلوانزا را نیز شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه آنفلوانزا واکسن مؤثر و بسیار کمک کننده دارد و می‌تواند در جلوگیری از مرگ و میر و بستری افراد نقش خوبی داشته باشد، تصریح کرد: تزریق واکسن آنفلوانزا برای افراد در معرض خطر، سالمندان و افراد بالای ۶۵ سال، افرادی که بیماری‌های مرتبط با نقص سیستم ایمنی و یا سرطان دارند، همچنین مبتلایان به دیابت، بیماران قلبی، کلیوی، کبدی، ریوی ضرورت دارد و توصیه می‌شود حتماً در آستانه فصل پاییز و حوالی آغازین روزهای مهر ماه واکسن آنفلوانزا تزریق کنند.

عضو انجمن متخصصین بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران، گفت: تزریق واکسن آنفلوانزا زودتر از این موقع ممکن است ایمنی زایی طولانی تا پایان زمستان برقرار نکند و در صورت تزریق دیر هنگام نیز این امکان وجود دارد ایمنی زایی در بدن فرد، دیرتر از موعد مورد نظر ایجاد شود که بی فایده است.

طبرسی افزود: معمولاً موج شیوع آنفلوانزا در ایران از اواسط مهر آغاز می‌شود و ممکن است حتی چندین موج دیگر نیز تا پایان سال تکرار شود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: در مورد واکسن آنفلوانزا اگر مردم در اوایل مهر ماه اقدام به تزریق کنند، احتمال کمبود نخواهیم داشت؛ امسال همانند پارسال واکسن ایرانی آنفولانزا نیز در دسترس مردم قرار دارد و توصیه می‌شود که استفاده کنند.

وی افزود: مطالعات روی واکسن نوترکیب ایرانی انجام شده و اثربخشی لازم وجود داشته و تاییدیه وزارت بهداشت را نیز اخذ کرده است.

طبرسی با بیان اینکه واکسن ایرانی فلوگارد با فناوری نوترکیب تولید شده است، تشریح کرد: در فناوری نوترکیبی اقدام به باز طراحی قطعات مختلف ویروس آنفلوانزا در شرایط خاص می‌شود و سازمان جهانی بهداشت سویه هایی از ویروس آنفلوانزا که در برخی کشورها طی ماه‌های قبل در چرخش و گردش بوده شناسایی و به تولید کنندگان واکسن معرفی می‌کند، بدین ترتیب سازنده واکسن اقدام به تولید واکسن آنفلوانزا برای مدت پیش رو خواهد کرد؛ یعنی تیپ‌های شایع ویروس آنفلوانزا در کشورهای نیمکره جنوبی که زمستان را پشت سر گذاشته اند از سوی سازمان جهانی بهداشت به کشورهای سازنده واکسن در نیمکره شمالی اعلام می‌شود.

این استاد بیماری‌های عفونی افزود: نکته دیگر موضوع کووید است، خوشبختانه موارد مثبت نداریم و یا تعداد آن کم است ولی امکان دارد شیوع موج جدیدی از ابتلاء در فصل سرما داشته باشیم که اگر چه مانند گذشته کشنده و آزار دهنده نیست ولی درصدی از افراد را گرفتار می‌کند به همین خاطر برای آنان که تا کنون موفق به انجام واکسیناسیون نشده و یا دوز لازم را تکرار نکرده اند، توصیه می‌شود واکسیناسیون را تکمیل کنند.

طبرسی در پایان گفت: البته اگر فردی واکسن کووید را تزریق کرده و بیماری زمینه‌ای نیز ندارد، لزومی به تکرار واکسیناسیون کووید نیست؛ ولی به افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و در معرض خطر ابتلاء به بیماری‌های عفونی دستگاه تنفس هستند، توصیه می‌شود نکات بهداشتی، پیشگیری و استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

برچسب ها: آنفولانزا، واکسیناسیون، واکسن آنفولانزا، پیام طبرسی تعداد بازديد: 105 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز