Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 00:43

20
مرداد
نکاتی درباره زیرسویه در گردش امیکرون

نکاتی درباره زیرسویه در گردش امیکرون

ارزیابی‌های اخیر کارشناسان سازمان جهانی بهداشت (WHO) نشان می‌دهد زیرسویه جدید ویروس کرونا که با نام «EG.۵» شناخته می‌شود با وجود سرعت بسیار زیاد شیوع، خطرناک‌تر از سویه‌های قبلی نیست اما باید احتیاط های لازم در مورد آن انجام شود.

به گزارش ایسنا به نقل از ایندیپندنت، این زیرسویه جدید که با نام «اریس» نیز شناخته می‌شود در انگلیس نخستین بار امسال (۲۰۲۳) در ۳۱ ژوییه (حدود ۱۱ روز پیش) شناسایی و طبقه‌بندی شد اما اکنون با سرعت زیاد در چندین کشور دیگر در حال گسترش است.

همچنین بنابر گزارش «اسکای نیوز»، دو زیرسویه EG.5 و EG.5.1 که از زیرشاخه‌های سویه امیکرون هستند برای اولین بار در اواخر سال ۲۰۲۱ در آفریقای جنوبی قبل از شیوع در بریتانیا شناسایی شد.

هفته‌ای که گذشت نیز سازمان جهانی بهداشت زیرسویه EG.5 را پس از گزارش شیوع در ۵۱ کشور، به عنوان «زیرسویه مورد توجه» معرفی کرد.

همچنین گزارش‌ها حاکیست،‌ EG.5 امسال برای اولین بار در ۱۷ فوریه شناسایی شد اما در ۱۹ ژوئیه به دنبال افزایش موارد ابتلا به ویژه در آسیا از سوی سازمان جهانی بهداشت وضعیت «سویه تحت نظارت» برای آن در نظر گرفته شد. با این حال از روز هفتم اوت (حدود چهار روز قبل) این سازمان وضعیت زیرسویه EG.5 را به «سویه مورد توجه» تغییر داد تا احتیاط‌ های بیشتری در مورد آن صورت گیرد.

بنابر اعلام اسکای نیوز، بیشترین موارد گزارش شده هنوز در چین و پس از آن ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن هستند و مواردی هم در کانادا گزارش شده است.

بر اساس داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، تعداد افرادی که در اثر ابتلا به کرونا در هفته آخر ماه ژوئیه در مراکز درمانی آمریکا بستری شده‌اند بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است.

آمارها نشان می‌دهد از هر ۱۰ نفری که در روزهای گذشته به کرونا مبتلا شده‌اند، یک نفر بر اثر این زیرسویه بیمار شده است.

اریس، سویه‌ای از امیکرون است که شایع‌ترین نشانه‌های آن آب‌ریزش بینی، سردرد، خستگی (خفیف یا شدید)، عطسه و گلودرد است.

روزنامه گاردین نیز در گزارشی به‌ نقل از یافته‌های سازمان جهانی بهداشت نوشت: هرچند خطر اریس در مقایسه با دیگر زیرشاخه‌های امیکرون بیشتر نیست اما به‌ دلیل سرعت زیاد شیوع می‌تواند موج بزرگی از عفونت‌ در میان شهروندان ایجاد کند.

با این حال سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده است که بر پایه شواهد فعلی، شیوع زیرسویه اریس به اندازه‌ای نیست که برای سلامت عمومی در جهان خطری جدی باشد.

نشریه «ووکس» همچنین روز چهارشنبه در گزارشی به‌ نقل از کارشناسان بیماری‌های عفونی نوشت شیوع زیرسویه اریس به‌ گونه‌ای است که باید به آن توجه کرد و زیر نظر داشت اما درباره اینکه چقدر باید نگران بود، لازم است احتیاط شود.

برچسب ها: ویروس کرونا، کووید19، سویه اومیکرون تعداد بازديد: 71 تعداد نظرات: 1

نظرات

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز