Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 23:39

28
اردیبهشت
چرا شب ها نباید ناخن گرفت؟

چرا شب ها نباید ناخن گرفت؟

از قدیم شنیده ایم که شب ها نباید ناخن گرفت. دلیل این باور چیست و از کجا آمده است؟

چرا شب ها نباید ناخن گرفت؟ آیا این حقیقت دارد که شب ها ناخن گرفتن ضرر دارد؟ از قدیم رایج بوده است که می گفتند شب ها ناخن نگیرید. گاه دلایلی علمی درباره این صحبت هم ارائه میشود. می خواهیم نگاهی به این ماجرا و بررسی آن بیندازیم.

چرا شب ها نباید ناخن گرفت؟

گفته می شود در تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که کلسیم اضافه بدن در ساعات پایانی روز در ناخن‌ها جمع می‌شود و از ناخن‌ها به عنوان انبار موقت کلسیم بدن استفاده می‌شود و این کلسیم اضافی در ساعات آغازین روز به گردش خون برمی گردد و مورد مصرف قرار می‌گیرد.

در واقع با گرفتن ناخن در شب این کلسیم ذخیره شده در ناخن از بین می‌رود و با از بین رفتن کلسیم، مشکلاتی برای بدن ایجاد می‌شود.

 بیشتربخوانید:

علت خطوط روی ناخن و روش های از بین بردن آن

 

 

 

آیا ناخن نگرفتن در شب واقعیت دارد؟

چرا شب ها نباید ناخن گرفت؟ ضرر و زیان‌های ناخن گرفتن در شب از زمان‌های قدیم بوده و گفته شده است که در برخی جا‌ها توجیهات علمی هم برای آن ارائه شده است، اما باید دید که آیا واقعا این موضوع سند علمی دارد؟

 

آیا ناخن گرفتن در شب از نظر اسلام منع شده؟

آیا اسلام گفته است که شب ها نباید ناخن گرفت؟ پاسخ منفی است. برخی از افراد کوتاه نکردن ناخن در شب را به اسلام نسبت می‌دهند و می‌گویند: مکروه است که ناخن‌ها در شب گرفته شود، در صورتی که سند علمی برای این کار پیدا نشده و ناخن گرفتن یکی از کار‌های مستحبی است که دین اسلام به آن تاکید کرده است و گفته که بهتر است این کار را روز جمعه انجام شود و از انگشت کوچک دست چپ آغاز و به انگشت کوچک دست راست تمام شود‏.

در هر زمانی می توان ناخن را گرفت

به همین خاطر در هر وقت از شب یا روز باشد جایز است ناخن‌های خود را بگیرید، و بنا بر جست و جویی که صورت گرفت، روایتی مبنی بر کراهت گرفتن ناخن در شب پیدا نشد.
در نتیجه شایعه اینکه شب ها نباید ناخن گرفت، مبنای علمی ندارد و علاوه بر اینکه کلسیم در ناخن‌ها ذخیره نمی‌شود مکانیزمی هم برای ذخیره شدن این کلسیم در شب و بازگشت دوباره‌ی آن به بدن در روز وجود نداد.

 بیشتربخوانید:

راز داشتن ناخن‌های سالم و زیبا

ناخن گرفتن در شب

افسانه ژاپنی ناخن گرفتن در شب

چرا شب ها نباید ناخن گرفت؟ بر اساس یک افسانه‌ی ژاپنی ناخن گرفتن در شب می‌تواند باعث مرگ شود و عمر را کوتاه کند و ارواح خبیثه را جذب کند. همچنین برخی اعتقاد داشتند که بخشی از روح شما در ناخن هایتان قرار دارد و گرفتن آن در شب باعث می‌شود بخشی از روح خود را در شب پر از ارواح خبیث آزاد کنید.

ریشه اینکه می گویند شب ها نباید ناخن گرفت چیست؟

شاید ریشه این باور و اعتقاد که نباید در شب ناخن گرفت به این برگردد که در قدیم نور کافی در شب وجود نداشت و انسان‌ها از نور آتش و چراغ به عنوان روشنایی استفاده می‌کردند و ناخن‌های خود را با وسایل نوک تیز می‌گرفتند، کمبود نور و استفاده از این وسایل می‌توانسته است باعث شود انسان‌ها در هنگام ناخن گرفتن در شب به خود صدمه بزنند. همچنین در این حالت ممکن بود تکه‌های ناخن در غذای انسان بیفتد و مشکلاتی برای او بوجود بیاورد.

وقت مناسب ناخن گرفتن از نظر علم پزشکی

از نظر علم پزشکی بهترین زمان مناسب برای ناخن گیری بعد از حمام رفتن می‌باشد. پزشکان توصیه می‌کنند که همیشه بعد از حمام ناخن‌های خود را بگیرید، چون آسیب کمتری به آن می‌رسد. در بقیه مواقع ناخن شکنندگی دارد که به سطح ناخن آسیب می‌رساند، ولی بعد از حمام، ناخن نرم است و شکننده نیست.

 بیشتربخوانید:

ژلیش ناخن این زیبای مضر

چگونه می توانیم ناخن های زیبا و محکم داشته باشیم؟

 

 

 

 

۸ عادت اشتباه که ناخن‌های شما را از بین می‌برد

حالا که پاسخ سوال چرا شب ها نباید ناخن گرفت را دانستیم، بهتر است کمی درباره بهداشت و سلامت ناخن بدانید. ناخن‌های شما از لایه‌هایی از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده‌اند و به عنوان محافظ برای انگشتان دست و پا عمل می‌کنند. کراتین که سلول‌های مو و پوست شما را نیز می‌سازد، از ناخن‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند.

۱- از جویدن ناخن‌های‌تان اجتناب کنید

جویدن ناخن جزو یکی از عادت‌های بدی است که معمولا در نتیجه اضطراب یا تنش بیش از حد در کودکان و بسیار از بزرگسالان سر می‌زند. این عادت جدا از نمای بد ناخن‌ها، سبب انتقال باکتری‌ها از دست‌ها به دهان شده و روی انگشتانتان زخم ایجاد می‌کند؛ که در همه موارد خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد.

۲- کوتاه کردن بیش از حد کوتیکول ناخن‌ ممنوع

کوتیکول یا قاعده ناخن، همان پوست بسیار نازک دور تا دور ناخن است که دائما در حال رشد بوده و به عنوان محفاظی برای ناخن‌ها در برابر نفوذ باکتری‌ها و قارچ‌ها عمل می‌کند. زمانی که کوتیکول را می‌برید و یا کوتاه می‎کنید، ناخن‌ها آسیب پذیر شده و به خوبی رشد نمی‌کنند.
در نتیجه نرم‌تر از حد معمول شده و ممکن است ظاهری گود پیدا کنند. برای سلامت ناخن‌هایتان بهتر است دست از این کار کشیده و فقط در زمان‌های خاصی آ که می‌خواهید ناخن‌تان بلندتر دیده شود، این کار را انجام دهید.

برچسب ها: کلسیم، بهداشت، ناخن گرفتن، ناخن، جویدن ناخن، شایعه تعداد بازديد: 159 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز