Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 03:13

23
فروردین
قرار ما در سال جدید ؛ چکاب، چکاب، چکاب

قرار ما در سال جدید ؛ چکاب، چکاب، چکاب

بارها در سرمقاله‌های قبلی بر اهمیت انجام چکاب‌های دوره‌ای تأکید ورزیده‌ایم، اما ازآنجایی‌که انجام این عمل پیوند ناگسستنی با سلامت آحاد افراد جامعه دارد، آغاز سال نو و نشریه نوروزی را فرصتی مغتنم دانسته

به قلم : دکتر اصغر نعمتی

 

بارها در سرمقاله‌های قبلی بر اهمیت انجام چکاب‌های دوره‌ای تأکید ورزیده‌ایم، اما ازآنجایی‌که انجام این عمل پیوند ناگسستنی با سلامت آحاد افراد جامعه دارد، آغاز سال نو و نشریه نوروزی را فرصتی مغتنم دانسته تا ضمن  برجسته‌سازی موضوع چکاب دوره‌ای، یادآوری نماییم تا همه خوانندگان عزیز برای پاسداشت بزرگ‌ترین نعمت خداوند یعنی سلامتی، چکاب دوره‌ای را در برنامه سال جدید خود بگنجانند.

ازنظر علمی امروزه ثابت‌شده است که بسیاری از بیماری‌های مهلک در صورت تشخیص زودهنگام قابل‌پیشگیری و درمان هستند و آمارهای مراکز پژوهشی پزشکی حاکی از آن است که بیماران زیادی که به مرحله حاد بیماری می‌رسند از انجام برخی آزمایشات ابتدایی و چکاب دوره‌ای غافل بوده‌اند، اگرچه در دنیای معاصر بشر به‌صورت خیره‌کننده قلل رفیع علم و دانش را در تمام ابعاد و شئون درنوردیده است و به راهکارهای اثربخش و کلیدی در عبور از انواع بحران‌ها ازجمله تهدیدات حوزه سلامت دست‌یافته است، اما باید بپذیریم همین پیشرفت‌ها و تکنولوژی نوین ابداعی خود تبعات نوظهوری را برای بخش سلامت در پی داشته است، امروز مخاطرات مربوط به را دیو موج‌ها، آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی، عوارض غذاهای آماده و کم‌تحرکی ناشی از تسهیل رفت‌وآمدها و ... کمتر از دغدغه‌های مربوط به بیماری‌های واگیر و مسری نیست که جهان را به چالش می‌کشید و کره خاکی را مدفن کودکان و مردم را گرفتار انواع باکتری و ویروس  می‌نمود!!!!

اگر در سالهای دور بشر گرفتار انواع اپیدمی نظیر آبله، وبا، تیفوس و سل و .... بود، امروزه بیماری‌های غیر واگیر نظیر دیابت، مشکلات قلبی و عروقی ، چربی خون، پوکی استخوان و ... زمین‌گیرش کرده است. بنابراین مراقبت از سلامت و پیشگیری از بروز بیماری همواره در تمام اعصار امری مهم و قابل‌اعتنا بوده و هست. شهروندان نباید به امید اینکه امروزه علم پزشکی با پیشرفت‌های درخور، توانایی بالا در درمان بیماری‌ها دارد از موضوع پیشگیری و تشخیص به هنگام غافل شود نظام سلامت و رسانه‌ها باید اهمیت تشخیص زودهنگام را در درمان کم‌هزینه  فرد و پیشگیری از مخاطرات زیان‌بار بیماری‌ها را مدام گوشزد نمایند، طرح‌های غربالگری باید به‌طور مستمر در کشور باهدف چکاب‌های عمومی مردم در زمینه تشخیص بیماری‌های غیر واگیر نظیر دیابت و فشارخون ادامه یابند و در کنار اقدامات نظام سلامت، فرهنگ چکاب و آزمایشات دوره‌ای نیز در فرهنگ عمومی مردم برجسته شود. مردم باید آگاه و اقناع شوند که چکاب‌های سلامت از الزامات زندگی است، اطمینان‌بخش سلامت فردی است و موجب افزایش امید زندگی و کاهش بسیاری از مخاطرات هزینه بری خواهد شد که اساس و بنیاد خانواده را هدف می‌گیرد.

باید بپذیریم بیماری جزئی از زندگی است و راه‌حل دارد، اما راه‌حل آن در زمان طلایی راهگشا است، درواقع علاج درد قبل از وقوع باید کرد، دیابت را قبل از عبور از مرحله پیش دیابت می‌توان کنترل کرد، فشارخون را قبل از اینکه حاد شود و سایر اعضا و جوارح را متأثر سازد می‌توان پیشگیری کرد، انواع سرطان‌ها را با تشخیص به هنگام می‌توان کنترل نمود این‌ها بخشی از دلایل متقنی است که انجام چکاب‌های دوره‌ای الزام‌آور می‌سازد.

بسیاری از بیماری‌ها که ممکن است تک‌تک ما را درگیر نمایند واجد یک دوره نهفتگی هستند، به‌طوری‌که در این دوره شاید فرد درگیر، احساس بیماری نکند، اما پس از گذشت این دوره علائم آرام‌آرام در بدن ظاهر می‌شود و فرد به بیماری خود پی می‌برد، این مرحله نهفتگی که با انجام چکاب‌های دوره‌ای قابل‌تشخیص و افشا شدن هست، دوران طلایی برای کنترل و درمان می‌باشد و نباید این فرصت طلایی را از دست داد، چکاب‌های دوره‌ای این فرصت شناسی را برایمان فراهم می‌کند. چکاب‌های دوره‌ای از این دوره نهفته اما مهم برمی‌دارد و افراد می‌توانند بر اساس علائم و نشانه‌های مندرج در آزمایشات اقدامات پیشگیرانه را با مشورت پزشک در دستور کار  خود قرار دهند.

بدیهی است علاوه بر مزایای گفته‌شده، چکاب‌های دوره‌ای موجب می‌شوند تا از تبدیل یک بیماری کوچک به یک بیماری مهلک و کشنده پیشگیری شود.

این چکاب‌ها به مقدار قابل‌ملاحظه‌ای هزینه درمان برای فرد و بخش سلامت را کاهش می‌دهد، چراکه درمان بیماری‌ها در مراحل ابتدایی بسیار آسان‌تر از شرایط حاد آن است.

بنابراین توصیه ما به‌عنوان یک رسانه سلامت‌نگر که ترویج فرهنگ سلامت و حفاظت و حراست از سلامت شهروندان از اصلی‌ترین مأموریت و چشم‌اندازهای آن می‌باشد، این است که در سال 1402 برای تحقق این آرزو همه در برنامه‌های خود موضوع سلامت را برجسته کنند و برای پاسداشت این نعمت بزرگ خداوندی

چکاب، چکاب ، چکاب فراموش نشود

برچسب ها: سرطان، سلامتی، دیابت، فشارخون، دکتر اصغر نعمتی، چکاپ تعداد بازديد: 176 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز