Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 05:02

8
دی
هشدار؛ زمان احتمالی موج هشتم کرونا در ایران

هشدار؛ زمان احتمالی موج هشتم کرونا در ایران

 برخی کارشناسان بر این باورند احتمالا در ایران نیز تا اواسط بهمن و شروع اسفندماه با پیک هشتم کرونا روبه‌رو می‌شویم.

انگار کرونا تصمیم ندارد دست از سر دنیا بردارد. با آنکه مدتی است خبری از جولان کرونا به گوش نمی‌رسید و ماسک‌ها کنار رفته و دورهمی‌ها دوباره شروع شده بود اما روند افزایشی در چین و ابتلای میلیون‌ها نفر به کرونا در این کشور دوباره ترس ناشی از این بیماری را در دنیا افزایش داده است. دوباره در ژاپن، آمریکا و برزیل کرونا روند افزایشی به خود گرفته و این ماجرا احتمال افزایش موج این بیماری را در کشور ما نیز افزایش داده است.

برخی کارشناسان بر این باورند احتمالا در ایران نیز تا اواسط بهمن و شروع اسفندماه با پیک هشتم کرونا روبه‌رو می‌شویم. مدت‌ها بود آنفلوآنزا از کرونا پیشی گرفته و دیگر کرونا جای خودش را در صدر اخبار دنیا از دست داده بود. دیگر کمتر کسی آمار فوتی‌های کرونا را پیگیری می‌کرد و انگار همه خیال‌شان راحت شده بود که کرونا دیگر کمرنگ شده و توان خودش برای آنکه جان کسی را بگیرد از دست داده، آمارها تقریبا صفر شده بود و مردم نفس تازه‌ای می‌کشیدند. اما این کرونا هر بار سروصدایی به راه می‌اندازد و خودش را دوباره به صدر اخبار در دنیا می‌رساند. ماجرا شیوع وحشتناک در کشور چین کافی بود که ترس همه‌گیری، دوباره به جان مردم جهان بیفتد؛ همانجایی که برای اولین بار این ویروس سروکله‌اش پیدا شد و در جهان گشت و جان میلیون‌ها نفر را گرفت.

هشدار سازمان جهانی بهداشت

سازمان جهانی بهداشت به‌تازگی هشدار داده کاهش رعایت مراقبت‌های بهداشتی میان مردم جهان، خیز دوباره‌ای از ویروس کرونا را به دنبال خواهد داشت. کورش هلاکویی، فوق‌ تخصص اپیدمیولوژی ، توضیح می‌دهد ساده‌انگارانه است که فکر کنیم کرونا به پایان رسیده است.

او توضیح می‌دهد: «حرکت سینوسی کرونا نشان می‌دهد همیشه چهار - پنج ماه بعد از پیک کرونا دوباره یک موج دیگر خواهیم داشت. این ریتم در ایران این‌گونه است اما در اروپا و آمریکا فرق دارد و مدت زمان آن با آنچه در حال حاضر در کشور ما در رخ می‌دهد متفاوت است.»

او به این موضوع اشاره می‌کند که قله پیک هفتم در مردادماه رخ داده و موج بعدی را در بهمن و اسفند خواهیم داشت و قطعا در این موارد با افزایش موارد روبه‌رو خواهیم شد. این طبیعت پیش‌رونده کروناست و نمی‌توان کاری برای آن انجام داد. این متخصص اپیدمیولوژی معتقد است موج هشتم و نهم هم حتما رخ می‌دهد و گریزی از آن نیست و در این مورد ادامه می‌دهد: «موضوع این است که ما حتما موج هشتم و نهم را خواهیم داشت، چون برای جلوگیری و عدم‌ گسترش آن هیچ کاری انجام نداده‌ایم.»

هلاکویی با اشاره به اینکه مدت زمان زیادی از واکسیناسیون کرونا گذشته است، تاکید می‌کند: «این ماجرا ممکن است آمار افراد در محدوده خطر را بیشتر کند البته عده‌ای بعد از واکسیناسیون نوبت اول دیگر دوره واکسیناسیون خودشان را کامل نکردند و این افراد هم دوباره در معرض کرونا قرار دارند و با شرایطی که پیش‌بینی می‌شود دوباره شاهد افزایش آمار ابتلا به این بیماری خواهیم بود.»

این پزشک متخصص بر این باور است که در همین مدت که آنفلوآنزا در کشور جولان می‌داد، ممکن است تعداد زیادی به کرونا مبتلا شده باشند و این موضوع را ندانند و در توضیح آن می‌گوید: «نکته‌ای که در مورد آنفلوآنزا و سرماخوردگی و کرونا وجود دارد اینکه علائم همه اینها یکی است و نمی‌توان به‌راحتی تفاوتی برای آنها قائل شد. تنها راه تشخیص این بیماری‌های عفونی تست PRC است، یعنی شاید در حال حاضر بسیاری از افراد به کرونا مبتلا شوند، اما چون آنفلوآنزا بیماری همه‌گیر است، همه تصور می‌کنند به این بیماری مبتلا شده‌اند، در حالی که ممکن است واقعا به کرونا مبتلا شده‌ باشند که با یک تست می‌توانند مشخص کنند نوع بیماری‌شان چیست.»

او هشدار می‌دهد نباید بحث بیماران بی‌علامت را فراموش کنیم، زیرا در مورد کرونا تعداد زیادی افراد مبتلا هستند که هیچ علامتی ندارند و آنها اتفاقا ناقلان خاموش این بیماری به شمار می‌روند.

امیدواریم این بار مرگ و میر کمتر باشد

دکتر علیرضا فاطمی، متخصص بیماری‌های عفونی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید بهشتی و معاون درمان بیمارستان شهدای تجریش نیز بر این موضوع صحه می‌گذارد. وی می‌گوید به دلیل آنکه بیشتر ما رعایت پروتکل‌های بهداشتی را فراموش کردیم با یک موج جدید کرونا روبه‌رو خواهیم شد.

او ‌توضیح می‌دهد: «هشدارهای سازمان جهانی بهداشت مبنی بر وضعیت اورژانسی کووید-۱۹ است؛ کاهش روزافزون مراقبت‌های بهداشتی، استفاده‌نکردن از ماسک و کاهش واکسیناسیون می‌تواند اجازه ورود سویه جدیدی از کرونا را صادر کند. شکاف‌هایی که در تست کرونا و واکسیناسیون کووید ایجاد شده، شرایط را برای واریانت جدید آماده کرده است.»

فاطمی بر این باور است که در بهمن با سویه جدید امیکرون روبه‌رو خواهیم شد و این موضوع قابل بررسی است. البته چون سویه‌های امیکرون زیاد قوی نیستند امیدواریم این همه‌گیری مرگ و میر زیادی نداشته باشد و این احتمال وجود دارد که افراد زیادی مبتلا شوند اما با شدت کمتر.

او می‌افزاید: «مانند هر ویروس دیگری که در دنیا وجود دارد، این ویروس هم ممکن است دچار جهش ژنتیک شود. وقتی این جهش‌ها اتفاق می‌افتد، احتمال دارد ایمنی موجود در بدن افرادی که تزریق واکسن داشته یا پیشتر به این بیماری مبتلا شده و ایمنی طبیعی پیدا کرده‌اند، کاهش پیدا کند. این دو عامل باعث می‌شود ویروس این گروه از افراد را بار دیگر مبتلا کند.

 

 

برچسب ها: واکسیناسیون، ویروس کرونا، مرگ و میر، سویه اومیکرون تعداد بازديد: 117 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز