Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 10:01

6
آبان
شایع‌ترین علائم کرونا تغییر کرده‌اند

شایع‌ترین علائم کرونا تغییر کرده‌اند

یک بررسی جدید نشان می‌دهد شایع‌ترین علائم کرونا در هفته‌های اخیر نسبت به هنگامی که کروناویروس در سراسر جهان انتشار یافت، تغییر کرده‌اند.

همشهری نوشت: یک بررسی جدید نشان می‌دهد شایع‌ترین علائم کرونا در هفته‌های اخیر نسبت به هنگامی که کروناویروس در سراسر جهان انتشار یافت، تغییر کرده‌اند.

بر اساس نتایج «بررسی سلامت زو» (Zoe Health Study) یک طرح پژوهشی درازمدت مستقر در بریتانیا که علائم کووید را از طریق یک اپلیکیشن خوداظهاری بوسیله بیماران دنبال می‌کند، وضعیت واکسیناسیون افراد تفاوت چندانی در علائم اصلی کووید در آنها ایجاد نمی‌کند.

آخرین فهرست منتشر شده علائم در ۲۰ اکتبر نشان می‌دهد چگونه علائمی که قبلا ثبت شده بودند، با سویه‌های در حال تحول ویروس تغییر می‌کنند.

از پنج علامت اصلی کووید-۱۹ چهار علامت برای شرکت‌کنندگانی که دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده بودند، یک دوز واکسن دریافت کرده بودند و افرادی واکسینه نشده بودند، مشابه بودند. این علائم شامل سردرد، سرفه مداوم، گلودرد و آبریزش بینی می‌شدند.

اما این بررسی نشان داد که علائم اصلی از لحاظ رتبه‌بندی بر حسب وضعیت واکسیناسیون هر گروه متفاوت هستند. به علاوه هر گروه یک علامت متفاوت کووید-۱۹ را به عنوان علامت اصلی پنجم گزارش کرده بود.

در افرادی که دو دوز واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده بودند، گرفتگی بینی در میان پنج علامت اصلی شایع‌ترین علامت بود، در حالیکه در گروه‌های دیگر در میان علامت اصلی نبود. بر اساس یافته‌های این بررسی، در افرادی که دو دوز واکسن را دریافت کرده بودند، رتبه‌بندی این پنج علامت اصلی به ترتیب شیوع شامل ۱- گلودرد، ۲- آبریزش بینی، ۳- گرفتگی بینی، ۴- سرفه مداوم و ۵- سردرد می‌شدند.

شایع‌ترین علائم کرونا تغییر کرده‌اند

در حالی که پیش از این، از دست رفتن بویایی، تنگی نفس و تب شایع‌ترین علائم کووید-۱۹ در افرادی بودند که دو دوز واکسن را تزریق کرده بودند. از طرف دیگر، در افرادی که یک دوز واکسن تزریق کرده بودند، عطسه کردن در میان پنج علامت اصلی قرار داشت، در حالیکه در دو گروه دیگر این چنین نبود.

بر اساس یافته‌های این بررسی، در افرادی اصلا واکسن نزده بودند، شایع‌ترین پنج علامت به ترتیب شامل این موارد می‌شدند: ۱- سردرد، ۲- گلودرد، ۳- آبریزش بینی ۴- تب، ۵- سرفه مداوم.

این بررسی بر اساس گزارش‌های شخصی روزانه افراد بود و سویه عامل کووید-۱۹ در افراد یا سن و جنس افراد را در نظر نگرفته بود. به جز این علائم اصلی علائم بسیار دیگری هم ممکن است در مبتلایان به کووید-۱۹ رخ دهند، از جمله خستگی، تهوع، بدن‌درد و علائم دیگر.

شمار زیادی از افراد مبتلا به کووید-۱۹ ممکن است دچار «کووید درازمدت» شوند که در آن علائم بیماری تا مدت‌ها پس از فروکش عفونت اولیه ادامه پیدا می‌کند. پژوهش‌ مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا که نتایج آن در ماه مه (اردیبهشت) منتشر شد، نشان داد که از هر ۵ بزرگسال مبتلا به کووید یک نفر ممکن است همچنان دچار دست کم یک علامت درازمدت کووید پس از عفونت اولیه باشد.

یافته‌های «بررسی سلامت زو» درباره شایع‌ترین علائم کووید در هنگامی منتشر می‌شود که سویه اُمیکرون و چندین زیرسویه جدید آن همچنان اغلب عفونت‌های کرونا در هفته منتهی به ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) در آمریکا ایجاد کرده بودند. کارشناسان می‌گویند این زیرسویه‌ها می‌توانند باعث اوج‌گیری شمار موارد ابتلا به کووید-۱۹ در پاییز و زمستان شوند.

 

 

برچسب ها: واکسیناسیون، ویروس کرونا، علائم کرونا، سویه اومیکرون تعداد بازديد: 106 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز