Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 00:01

11
بهمن
پیک ششم و پیش‌بینی مرگ ۱۵۰ نفر در روز؛ عوارض شدید آسترازنکا بسیار نادر است

پیک ششم و پیش‌بینی مرگ ۱۵۰ نفر در روز؛ عوارض شدید آسترازنکا بسیار نادر است

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: انتظار می‌رود در طی یک یا دو هفته آینده پیک ششم به اوج برسد و ممکن است تا چند هفته در اوج بماند و پس از آن به تدریج شروع به پایین آمدن کند.

ایلنا نوشت: دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: انتظار می‌رود در طی یک یا دو هفته آینده پیک ششم به اوج برسد و ممکن است تا چند هفته در اوج بماند و پس از آن به تدریج شروع به پایین آمدن کند. براساس مطالعاتی که اپیدمیولوژیست‌ها و متخصصان آمار دارند، پیش بینی می‌شود که میزان مرگ و میر تا روزی ۱۵۰ نفر نیز برسد.

«حمیدرضا جماعتی» دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در ارتباط با وضعیت شیوع سویه اومیکرون گفت: سرعت انتشار سویه اومیکرون در ایران فراتر از انتظار ما نبود. به هرحال امیکرون نسبت به دلتا سریعتر رشد می‌کند و سرعت انتشار این سویه سه برابر بیشتر است. بنابراین انتظار داشتیم با سرعت بالایی در جامعه پخش شود و انتظار می‌رود در طی یک یا دو هفته آینده پیک ششم به اوج خودش رسیده و ممکن است تا چند هفته در اوج بماند و پس از آن به تدریج شروع به پایین آمدن کند. براساس مطالعاتی که اپیدمیولوژیست‌ها و متخصصان آمار دارند، پیش بینی می‌شود که میزان مرگ و میر تا روزی ۱۵۰ نفر نیز برسد. 

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در ارتباط با صحبت‌های اخیر مدیر مرکز بیماری های غیرواگیر مبنی بر عوارض نادر لخته خون در واکسن آسترازنکا، با رد این مساله که عوارض شدید آسترازنکا از دیگر واکسن های موجود بیشتر است، گفت: بالاخره همه واکسن ها عوارض دارند، اما اینگونه نیست که بگوییم عوارض یک واکسن بسیار زیاد است. معمولا عوارض جدی این واکسن در مقیاس میلیون است و ممکن است در یک میلیون نفر یک مورد عارضه جدی مشاهده شود. حتی در بسیاری از مواقع این عوارض جدی منجر به مرگ نیز نمی شوند.

او در ادامه افزود: به نظر من مطرح کردن این مسائل تنها باعث تشویش خاطر جامعه می‌شود و منجر به این خواهد شد که از هدف اصلی ما که همان تشویق مردم به انجام واکسیناسیون است دور شویم. به همین دلیل توصیه ما این است که باتوجه به اینکه نشان داده شده است واکسیناسیون باعث کاهش میزان بستری و مرگ و میر بیماران می‌شود و به خصوص از این رو که درمورد امیکرون، کسانی که سه دز واکسن زده اند، تا بیش از ۸۰ درصد ایمنی و مقاومت بالا پیدا می‌کنند و بستری و مرگ و میر درآنها اتفاق نیافتاده است، تنها توصیه به تزریق واکسن می‌کنیم.

جماعتی گفت: بنابراین نمی‌توانیم بگوییم به این دلیل که عارضه ای در یک میلیون نفر واکسن زده وجود دارد، این واکسن را حذف کنیم. نباید چندان به این مساله توجه کنیم و باید واکسیناسیون را ادامه بدهیم. ما معمولا واکسن خاصی را توصیه نمی‌کنیم و همیشه می‌گوییم بهترین واکسن در دسترس‌ترین واکسن است. 

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تصریح کرد: افراد هرچه زودتر واکسن بزنند سیستم ایمنی شان سریع‌تر دربرابر امیکرون باتوجه به شیوع بسیار بالای آن تقویت می‌شود. در نتیجه احتمال بیماری و انتقال آن به دیگران بسیار کمتر است. از طرفی مطالعاتی نیز که در مورد واکسن های داخلی هم انجام شده نشان داده که کارایی و اثربخشی آنها دربرابر واکسن های خارجی نه تنها کمتر بلکه بیشتر نیز بوده و عوارض جدی نیز در آنها دیده نشده است و درصورت بروز عوارض، بسیار جزئی و مقطعی بوده اند. 

او در پاسخ به این سوال که توصیه بر این وجود ندارد که افرادی مانند اشخاص زیر ۵۰ سال، زنان یا مادران باردار واکسن آسترازنکا را مصرف نکنند، گفت: ما در مورد آسترازنکا توصیه خاصی نداریم که از سوی اشخاص به خصوصی استفاده کنند یا خیر. در مورد خانم های باردار و دیگر گروه های ذکر شده تمام واکسن ها ایمن است. همه واکسن های تایید سازمان غذا و دارو را دارند و منعی برای مورد خاصی در آنها ذکر نشده است. مردم می‌توانند از همه واکسن های موجود مشخص شده است. 

او در ارتباط با آخرین تغییرات ایجاد شده در مورد دستورالعمل درمان کرونا از سوی کمیته علمی کشوری کرونا گفت: پروتکل درمانی اومیکرون و دلتا تفاوتی با یکدیگر ندارد. از آنجایی که افرادی که مبتلا به اومیکرون می‌شوند بیشتر سیستم تنفسی فوقانی آنها درگیر می‌شود، ممکن است اومیکرون به صورت بدون علامت یا با علایم خفیف تر در افراد مشاهده شود. این شکل از ابتلا نیاز به درمان خاصی ندارد و این افراد باید در منزل بمانند و برای آنها استفاده از مایعات زیاد، درمان های حمایتی، درصورت سردرد و بدن درد استفاده از مسکن توصیه می‌شود که دوره این بیماری بگذرد. 

او در ادامه گفت: اما در مورد افرادی که بیماری های زمینه ای و نقص سیستم ایمنی دارند و تحت درمان با داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند و یا سن بالا دارند و افرادی که واکسن نزده اند، توصیه بر این است که در صورت بروز علایم به پزشک مراجعه کرده و درصورتی که پی سی آر آنها مثبت است، از آنجایی که احتمال دارد به سمت بستری شدن در بیمارستان و یا آی سی یو بروند، باید حتما توسط پزشک معالجه شوند و در صورت عدم درگیری ریه و اکسیژن پایین استفاده رمدسیور سه روزه در آنها پیشنهاد می‌شود.

جماعتی افزود: در این موارد افراد در کلینیک‌های مورد تایید معاونت درمان به صورت سرپایی و براساس پروتکل تحت معالجه قرار می گیرند. اما افرادی که درگیری ریه و اکسیژن پایین ندارند و زمینه نقص ایمنی و سن بالا نیز ندارند و احتمال بستری آنها پایین است، اگر مبتلا شدند توصیه به درمان حمایتی برای آنهاست.

برچسب ها: ویروس کرونا، واکسن آستارازنکا، پیک ششم کرونا، اومیکرون تعداد بازديد: 216 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز