Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 13:32

30
مرداد
100 هزار قربانی کافی نیست؟ ؛ یک استادیوم جنازه!

100 هزار قربانی کافی نیست؟ ؛  یک استادیوم جنازه!

موج هولناک پنجم تعداد فوتی‎های رسمی کرونا در کشور را به بیش از ۱۰۰هزار نفر رساند؛ با این حال هنوز برخی اعتقادی به رعایت پروتکل‎های بهداشتی ندارند و در سوی دیگر نیز سرعت واکسیناسیون به حد مطلوب نرسیده است.

به گزارش خراسان، آن‌قدر گفتیم و نوشتیم که دیگر ما هم مثل کادر درمان خسته و بی‌رمق شدیم؛ با وجود این، هنوز امید داریم که شاید لااقل برخی خبرها بتواند مردم را از خواب غفلت بیدار کند، مثل این خبر که تا ابد در ذهن‌ها باقی خواهد ماند: «آمار فوتی‌های کرونا در کشور از مرز صدهزار نفر عبور کرد».

 

یک استادیوم جنازه!

روی هر یک از صندلی‌های ورزشگاه 100 هزار نفری آزادی یک جنازه تصور کنید؛ تشبیه وحشتناک و دلخراشی است اما عین واقعیت است و باید هم از شنیدنش تنمان بلرزد. دیروز با فوت 555 بیمار کرونایی دیگر، آمار رسمی کل جان‌باختگان کرونا در کشور ما به 100 هزار و 810 نفر رسید؛ بماند که 7587 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری‌اند. افزون بر این که به گفته مقام های وزارت بهداشت، آمار واقعی جان باختگان کرونا تا ۲ برابر بیشتر از آمار رسمی است .

 

500 هزار مجرمی که راهی جاده‌ها شدند

با این اوصاف، سرمان سوت می‌کشد وقتی می‌شنویم محدودیت‌های سفت و سخت کرونایی در تعطیلات اخیر هم نتوانسته برخی را از خواب بیدار کند. آن‌طور که پلیس اعلام کرده، از ساعت 12 ظهر یک‌شنبه تا روز گذشته، 500 هزار خودرو به علت تردد بین استانی یا تردد شبانه جریمه شدند؛ افرادی که بدون‌شک به‌خاطر به بازی گرفتن جان خود و دیگران مجرم‌اند و نباید فقط با یک جریمه نقدی از آن‌ها گذشت. سعی می‌کنیم آن تصویر تلخ را هم فراموش کنیم که خودروهای لوکس روی تریلی را نشان می‌دهد؛ خودروهایی که عازم شمال بودند تا صاحبانشان را که با پرواز راهی ویلاهای خود بودند و به همه بیماران کرونایی پوزخند می‌زدند، ملاقات کنند! البته دامنه این جرایم گسترده‌تر است و همه آن‌هایی که در این روزها، محدودیت‌ها را دور زدند و کسب و کار خودشان را ادامه دادند نیز باید جوابگوی خانواده‌هایی باشند که عزادار می‌شوند.

 

جهان هنوز قربانی می دهد

فراموش نکنیم که کرونا هنوز با قدرت در حال تاخت و تاز است و در جهان قربانی می‌گیرد. دیروز اندونزی با 1348 فوتی، بیشترین آمار فوتی روزانه کرونا را داشت و مکزیک و روسیه نیز با 850 و 785 فوتی، اوضاعی وخیم‌تر از ما داشتند. درمجموع نیز آمریکا با بیش از۲/۳۸ میلیون مبتلا و بیش از ۶۴۳ هزار قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری کووید-۱۹ قرار دارد و پس از آن به ترتیب کشورهای هند، برزیل، روسیه، فرانسه، انگلستان، ترکیه، آرژانتین، کلمبیا ، اسپانیا و کشور ما بیشترین تعداد مبتلایان را داشته‌اند.

 

واکسیناسیون را تسریع کنید

تجربه ثابت کرده است که با وجود همراهی بسیاری از مردم، تعداد افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را زیر پا می‌گذارند هم کم نیست و به همین دلیل است که سطح رعایت این پروتکل‌ها در کشور هم به زیر 40 درصد رسیده است. بنابراین تنها راه اثبات شده جهانی برای کنترل این بیماری و جلوگیری از شیوع بیشتر آن، واکسیناسیون گسترده است که باید تسریع شود.

 

یک اعتراف تلخ

طی روزهای اخیر، انتقادها از محقق نشدن برنامه تولید واکسن‌های داخلی هم بسیار بالا گرفت. اگرچه مدیر گروه دارویی برکت در گفت‌وگوی ویژه خبری دلایل و استدلال‌های بسیاری برای چرایی تاخیر در راه‌اندازی خط تولید صنعتی واکسن برکت ارائه کرد، اما این توضیحات هم نتوانست مرهمی بر زخم مردم باشد. دکتر «حسینعلی شهریاری» رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هم در پاسخ به سوالات صریح رادیوجوان، اعتراف کرد که مسئولان کشور به خیال تولید انبوه واکسن داخلی، روند واردات واکسن را به تاخیر انداختند. اگرچه این صداقت و اعتراف تلخ قابل تحسین است، اما جواب مناسبی برای مردم نیست. کمیسیون بهداشت و دیگر نهادهای نظارتی باید برای مردم روشن کنند که چرا روند واردات واکسن در دولت قبل بسیار کند بود اما حالا بدون تغییر خاصی در مسائلی همچون تحریم‌ها، این روند سرعت گرفته است؟

 

گفت‌وگوی مستقیم رئیسی با پوتین و شی جین پینگ

اما خوشبختانه دولت تلاشش را مضاعف کرده و تسریع خرید و انتقال واکسن به ایران، یکی از موضوعات مهم گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور کشورمان با روسای‌جمهور روسیه و چین طی روزهای اخیر بوده است و آن‌ها هم قول داده‌اند میزان واکسن تحویلی به ایران را افزایش دهند. آن‌طور که وزارت بهداشت گزارش داده تا روز گذشته، 21 میلیون و 805 هزار و 879 دوز واکسن در کشور تزریق شده که 16.3 میلیون آن دوز اول و 5.4 میلیون آن دوز دوم بوده است. همچنین گفته می‌شود ورود 30 میلیون دوز واکسن به کشور تا پایان شهریورماه قطعی است و 30 میلیون دوز دیگر نیز در مهر و آبان وارد کشور خواهد شد.

 

برچسب ها: ویروس کرونا، مرگ و میر، کرونای دلتا تعداد بازديد: 252 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز