Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 14:34

19
تیر
شدت سرایت کرونا «دلتا» ۱۵ برابر گونه انگلیسی و آفریقایی است

شدت سرایت کرونا «دلتا» ۱۵ برابر گونه انگلیسی و آفریقایی است

کرونا تغییر چهره داده و با عنوان دلتا بر موج پنجم سوار و سرعت چرخه انتقال را دو چندان کرده و می رود تا بحرانی تازه ایجاد کند. می رود تا بار دیگر بخش های بیمارستانی رسیدگی به وضعیت بیماران مبتلا به کرونا گسترش یابد و کادر درمان خسته از پیک های قبلی

ایرنا نوشت: عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران با تاکید بر اینکه سرایت پذیری دلتا ویروس کرونا حداقل ۱۵ برابر گونه‌های انگلیسی و آفریقایی است، گفت: برای ممانعت از گسترش پیک پنجم و عدم ورود به پیک‌های بعدی، راهی جز تعطیلی و قرنطینه کامل کشور به مدت سه هفته نیست.

کرونا تغییر چهره داده و با عنوان دلتا بر موج پنجم سوار و سرعت چرخه انتقال را دو چندان کرده و می رود تا بحرانی تازه ایجاد کند. می رود تا بار دیگر بخش های بیمارستانی رسیدگی به وضعیت بیماران مبتلا به کرونا گسترش یابد و کادر درمان خسته از پیک های قبلی، رخت دفاع را درنیاورده در کارزار جنگ با کرونا، برای مانع زدایی از گسترش فوتی ها و داغدار شدن خانواده ها دوپینگ کنند.

موضوعی که به باور محمدرضا محبوب فر عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، در صورت نبود چاره اندیشی درست و عزم جدی در قبال مقابله با کرونا، دیری نخواهد پایید که پیک ششم با شدت و حدت بیشتر دامان همگان را بگیرد و خانواده های بسیاری را داغدار کند.

محبوب فر روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا ضمن هشدار این مطلب اظهار داشت: با توجه به گونه وحشی کرونای دلتای هندی و این موضوع که سرایت پذیری آن حداقل ۱۵ برابر گونه های انگلیسی و آفریقایی است، برای مانع زدایی از گسترش پیک پنجم و عدم ورود به پیک های بعدی، راهی جز تعطیلی و قرنطینه کشور به مدت سه هفته نیست در غیر اینصورت شاهد پیامدها و عواقب غیرقابل جبرانی خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه اکنون کرونای دلتا وارد استان های زیادی شده و نرخ تعداد مبتلایان نسبت به پیک های قبلی، پنج برابر افزایش یافته، خاطرنشان کرد: اقدامات باید به تجهیز و تکمیل تخت های بیمارستانی و فراهم کردن دستگاه های اکسیژن ساز منحصر شود. در کنار این، باید واکسن های تولید شده به سرعت به مرحله تزریق عمومی برسد.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت با بیان اینکه امروز واکسیناسیون سراسری و عمومی باید اولویت نخست باشد راه گریزی برای مهار کرونا نداریم،  تصریح کرد: انتشار اطلاعات ضد و نقیض در مورد کرونا، واکسیناسیون آن و وضعیت اقتصادی و معیشتی حاکم بر جامعه  باعث شده ویروس کرونا به اولویت چندم مردم قرار گیرد حتی در بسیاری از مصاحبه ها شاهدیم که بیماری کرونا اولویت دهم مردم شده است.

وی افزود: در این شرایط نباید انتظار داشت که مردم پروتکل ها و شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند چنانچه شاهدیم در برخی استان ها رعایت پروتکل ها تا ۴۰ درصد و در کلانشهرها به ۵۰ تا ۶۰ درصد رسیده است.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران با تاکید بر اینکه با توجه به سرایت پذیری بالای این ویروس و کمرنگ شدن رعایت پروتکل ها از سوی مردم، واکسیناسیون سراسری باید هر چه سریع تر انجام شود، تصریح کرد: ضمن اینکه کشور نیاز به تعطیلی سه هفته ای کامل  دارد و بودجه لازم برای تامین هزینه کارگران و مشاغل آزاد تعلق گیرد زیرا ویروس دلتا برخلاف ویروس های قبلی، علاوه بر گروه های پرخطر مانند سالمندان و بیماران خاص، نوجوانان و کودکان را گرفتار کرده و آمار مبتلایان در این سنین هم افزایش یافته که جای نگرانی است در غیر اینصورت پیک های کرونا ادامه و بحران انسانی وحشتناکی به دنبال خواهد داشت.

در اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹ (دی ۹۸)، مقامات چینی به سازمان جهانی بهداشت (WHO) در مورد شیوع بیماری با علائم مشابه ذات الریه در شهر ووهان چین اطلاع دادند. از آن زمان، مبتلایان به ویروس کرونا در نقاط گوناگون جهان دیده شده و در نهایت در ۱۱ مارس ۲۰۲۰ (۲۰ اسفند ۹۸)، این نهاد بین المللی شیوع ویروس کرونا را یک بیماری همه گیر اعلام کرد.

از زمان آغاز همه گیری ویروس کرونا تاکنون بالغ بر ۱۸۵ میلیون نفر بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در سراسر جهان شناخته شده و از این میان بیش از چهار میلیون نفر جان خود را از دست داده اند.

برچسب ها: ویروس کرونا، موج پنجم کرونا، کرونای دلتا تعداد بازديد: 182 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز