Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 23:44

29
خرداد
موج پنجم کرونا از جنوب به سمت مرکز

موج پنجم کرونا از جنوب به سمت مرکز

این روزها از شیوع کرونا، فقط یک ماسک برروی صورت شهروندان باقی مانده و کمتر کسی به آمارهای شیوع این ویروس در کشور توجه دارد، اما همین آمارها می‌گوید که روزانه حدود 100 خانوار داغدار می‌شوند و بیش از 10 هزار نفر به این ویروس مبتلا می‌شوند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،این درحالی است که استان‌های مختلف از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی گلایه‌مند هستند و مردم را مقصر افزایش آمار کرونا می‌دادند. چندی پیش سید محمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: اکنون زمینه برای انتقال بیشتر بیماری، مستعد شده است.

این صحبت‌ها را مسئولان خراسان جنوبی، فارس و چند استان جنوبی نیز تایید کردند و همین امر سبب شده که به‌طور کلی در یک هفته اخیر تعداد مبتلایان روزانه بیماری از بین ۷۴۴۴ نفر تا ۱۰۷۱۵ نفر نوسان پیدا کرد و میانگین روزی ۹۶۱۶ نفر در کشور به کروناویروس مبتلا شدند. این در حالی است که هفته گذشته به طور میانگین هر روز ۸۲۸۷ نفر به کرونا مبتلا می‌شدند و حتی در روز ۱۷ خرداد ۴۹۰۷ نفر در کل کشور به کووید- ۱۹ مبتلا شدند. طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت و درمان، از پنج شنبه تا جمعه (28 خرداد) ۱۰ هزار و ۱۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و ۱۲۷ بیمار کرونایی نیز جان خود را از دست دادند. همینطور تعداد شهرهای قرمز نیز به‌صورت خزنده و غیرقابل محسوس در حال افزایش است.

رنگ‌بندی جدید کرونایی کشور نشان می‌دهد که ۲۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۷۵ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۵۱ شهرستان وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهرستانی در وضعیت آبی نیست. شهرستان‌های تنگستان، دشتستان، دشتی، عسلویه و کنگان (استان بوشهر)، اندیمشک (خوزستان)، ایرانشهر، چابهار، زاهدان و نیک‌شهر (سیستان و بلوچستان)، رودبار جنوب، کهنوج و منوجان (کرمان)، بستک، بندرلنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، رودان، سیریک، قشم و میناب (هرمزگان) از شنبه ۲۹ خرداد در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند. این در حالی است که هفته پیش۱۶ شهرستان قرمز، ۲۰۱ شهرستان نارنجی و ۲۳۱ شهرستان زرد بودند.

در این میان علیرضا زالی، فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: «عمدتا استان‌های جنوبی درگیر دو ویروس هندی و آفریقای جنوبی هستند و عمده شهرهای قرمز و تنها مرکز استان بندرعباس است. استان‌های جنوبی کشور به دلیل وجود بنادر و مراودات بین المللی پرخطر هستند. با توجه به اینکه الگوی قالب پیک چهارم از نوع واریانت انگلیسی بود تا زمانی که نوع‌های جهش یافته کرونا به گونه‌ای خاص عمل نکرده و باعث تغییر الگوی نوع کرونا را به دنبال داشته باشد پیک پنجم هم به همان جهش ربط پیدا می‌کند. هم اکنون با دو خطر ویروس آفریقای جنوبی و هندی مواجه هستیم. البته ویروس‌های جهش یافته‌ دیگری هم موجود است، اما به دلیل حجم اندک مراودات بین‌المللی خطر ناشی از آنها در ایران اندک است.» کدام استان‌های کشور در وضعیت خطر قرار دارند؟ زالی در پاسخ به این سوال گفته است:«اغلب استان‌های جنوبی درگیر این دو ویروس هستند و تنها مرکز استان بندر عباس در وضعیت قرمز قرار دارد. استان‌های جنوبی کشور به دلیل وجود بنادر و مراودات بین‌المللی پرخطر هستند.»

تناقض در ورود یک میلیون دوز واکسن

آنگونه که فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران معتقد است باید هرچه سریع‌تر واکسیناسیون کرونا در کشور به سرانجام برسد، تا از بروز موج پنجم جلوگیری شود، اما هنوز تا این اتفاق، فاصله زیادی مانده است.

طی چند روز گذشته جمعیت هلال احمر از واردات دو میلیون دوز واکسن کرونا خبر داده و روز پنج شنبه نیز اعلام کرد: «دو میلیون دوز واکسن کرونا از سوی هلال احمر وارد کشور شد.» صبح پنج شنبه محمد حسن قوسیان مقدم، سخنگوی هلال احمر گفته بود: «پس از هماهنگی‌های انجام شده ساعت 6 صبح پنج شنبه دو میلیون دوز واکسن از طریق فرودگاه مهرآباد وارد کشور شد.»

اما پس از انتشار این خبر، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در صفحه توییتر خود نوشت: «ساعت 6 یک میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شد و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت. دو میلیون دوز نبوده و یک میلیون دوز بوده است؛ فرودگاه مهرآباد هم نبوده، بلکه از طریق فرودگاه امام خمینی وارد کشور شده، دوستان عجله دارند از قافله خبر عقب نیفتند؟!»

معاون فنی گمرک نیز اعلام کرد که محموله جدید واکسن کرونا وارد فــرودگاه امام خمینی (ره) شده که این محموله حاوی یک میلیون دوز در قالب 57 بسته به وزن تقریبی 17 تن بوده است. پس از ساعاتی، سخنگوی جمعیت هلال احمر درباره میزان محموله واکسن کرونای وارد شده توسط این مجموعه سخنان خود را اصلاح کرد و طی مصاحبه با یک خبرگزاری دیگر، بیان کرد: «آخرین محموله واکسن کرونای خریداری و تحویل گرفته شده از سوی جمعیت هلال احمر دو میلیون دوز است اما به دلیل محدودیت‌های پروازی فقط یک میلیون دوز آن به دستمان رسید و مابقی محموله هم با پروازی دیگر از کشور مبداء به ایران خواهد رسید.»

سرعت واکسیناسیون باید 8 برابر شود

طبق اعلام گمرک، با ورود این محموله یک میلیون دوزی به کشور، از نیمه بهمن تا به امروز 17 مرحله واکسن کرونا وارد ایران شده و تاکنون شش میلیون و 847 هزار و 800 دوز واکسن کرونا وارد کشور شده است. حال از این تعداد واکسن، تاکنون ۴ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۳۹ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۸۹۵ هزار و ۵۲ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۲۶۴ هزار و ۹۱ دوز رسید و این تعداد واکسن با وعده رئیس جمهور، که گفته بود: «تا پایان دولــت یعنــی 13 مرداد تمام افراد گروه‌های فاز اول، دوم و سوم سند ملی واکسیناسیون، به طور کامل واکسینه خواهند شد که عددی بالغ بر 25 تا 26 میلیون نفر است، فاصله زیادی باقی مانده و نیاز است که سرعت واکسیناسیون کرونا هشت برابر شرایط کنونی شود.

برچسب ها: واکسیناسیون، ویروس کرونا، واکسن کرونا، موج پنجم کرونا تعداد بازديد: 178 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز