Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 13:57

1
خرداد
خطر موج پنجم کرونا چقدر نزدیک است؟

خطر موج پنجم کرونا چقدر نزدیک است؟

اگرچه روند شیوع کروناویروس در کشور کاهشی است، اما وضعیت در برخی از مناطق دوباره خطرناک شده است.

نیو صدر: خوشبختانه روند نزولی موج چهارم پاندمی کرونا در کشور همچنان ادامه دارد، اما در این میان روز به روز نگرانی‌ها نسبت به آغاز موج پنجم کرونا در کشور بیشتر شده است.

با این که همه نمودارهای کروناویروس در کشور نزولی هستند، اما آمار بالای مبتلایان این بیماری در مقایسه با موج‌های قبلی باعث ایجاد این نگرانی‌ها شده است، از سمتی به نظر می‌رسد که در برخی از شهرستان‌ها کرونا دوباره وارد روند صعودی شده است.

علیرضا ناجی عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ نیز در یک نشست مجازی گفته بود: در حال حاضر جهش‌های دیگری از ویروس کرونا مثل آفریقای جنوبی و هندی نیز در تمام دنیا پخش شده و از خصوصیات این ویروس نیز سرایت بیشتر و مقاومت در برابر واکسن‌هاست. تعداد زیادی از این ویروس‌های جهش یافته را نیز در برخی از استان‌ها مشاهده کردیم. هرچند در افول خیز چهارم بیماری هستیم، اما گردش بالایی از ویروس کرونا در کشور را شاهد هستیم و روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند.

او افزود: اگر اجازه بدهیم انواع ویروس‌های جهش یافته در کشور پخش شوند، کار را سخت می‌کنیم. پایش ژنتیکی ویروس‌های جهش یافته بسیار اهمیت دارد. دامنه کاهش خیز چهارم بیماری بسیار طولانی شده و کمی لغزش می‌تواند ما را وارد خیز پنجم بیماری کند. قانون مبارزه با کرونا، قانون مبارزه با کووید ۱۹ است و باید از تجربه کشورهای موفق در این زمینه استفاده کنیم. محدودسازی و بهداشت اجتماعی و قرنطینه شاید ۸۵ درصد مبارزه با کرونا باشد، اما شاخه اصلی نیز استفاده از واکسن است که باید تقویت شود.

 

۱۷۶۳ مرگ در یک هفته

گزارش‌های روزانه اعلام شده توسط وزارت بهداشت نشان می‌دهد که در یک هفته اخیر برای پنج روز تعداد فوتی‌های کرونا در کشور به زیر ۳۰۰ نفر رسید و به طور میانگین هر روز ۲۵۲ نفر از مبتلایان کووید-۱۹ در کشور فوت کردند. البته نمودار بیماری نشان می‌دهد که از ابتدا تا انتهای هفته، تعداد فوتی‌ها با یک روند نسبتا صعودی افزایش پیدا کرد.

خطر موج پنجم کرونا چقدر نزدیک است؟/ خیز مجدد بیماری در برخی مناطق

 

براین اساس در مجموع از تاریخ ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت، ۱۷۶۳ زندگی در کشور در اثر ابتلا به کرونا به پایان رسیدند، این یعنی خوشبختانه روند نزولی فوتی‌های کرونا در کشور همچنان ادامه دارد و از سویی هنوز تعداد فوتی‌های هفتگی بیماری چند برابر هفته اول فروردین ماه است.

خطر موج پنجم کرونا چقدر نزدیک است؟/ خیز مجدد بیماری در برخی مناطق

کاهش چشمگیر تعداد مبتلایان

این روند در نمودار مبتلایان بیماری در کشور هم دیده می‌شود،  به طوری که حداکثر تعداد روزانه مبتلایان کرونا در یک هفته اخیر ۱۴۳۱۹ نفر بود، در حالی که هفته قبلی در روز ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۸۴۰۸ نفر در کشور به کرونا مبتلا شدند. حتی در روز ۲۵ اردیبهشت، تعداد مبتلایان در کشور چهار رقمی هم شد اگرچه دو روز بعد این آمار دو رقمی شد.

 

خطر موج پنجم کرونا چقدر نزدیک است؟/ خیز مجدد بیماری در برخی مناطق

براین اساس در مجموع در یک هفته اخیر ۸۲۶۲۵ نفر در کشور به کروناویروس مبتلا شدند و تعداد مبتلایان هفتگی بیماری نسبت به قبل ۲۶.۲۲ درصد کاهش پیدا کرد و بالاخره وضعیت از اوج موج سوم کرونا در کشور بهتر شد.

البته ابتلای روزانه بالای ۱۰هزار به کرونا در کشور به گفته متخصصان موضوع خطرناکی است و همین موضوع می‌تواند منجر به شروع موج پنجم بیماری در کشور بشود.

خطر موج پنجم کرونا چقدر نزدیک است؟/ خیز مجدد بیماری در برخی مناطق

بستری ۱۲۲۷۸ نفر در یک هفته

همچنین به طور میانگین هفته گذشته هر روز ۱۷۵۴ نفر از مبتلایان کووید-۱۹ در کشور در بیمارستان‌ها بستری شدند، همان طور که نمودار تعداد بستری‌ها از تاریخ ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت نشان می‌دهد از ابتدا تا انتهای هفته متوسط تعداد بستری‌های بیماری در کشور بیشتر شده است.

خطر موج پنجم کرونا چقدر نزدیک است؟/ خیز مجدد بیماری در برخی مناطق

البته نسبت به هفته قبل تعداد بستری‌های کووید-۱۹ در کشور کاهش پیدا کرده است و در مجموع ۱۲۲۷۸ از مبتلایان در بیمارستان‌ها در سرتاسر کشور بستری شدند.

خطر موج پنجم کرونا چقدر نزدیک است؟/ خیز مجدد بیماری در برخی مناطق

خطر موج پنجم و نشانه‌هایی در شهرستان‌ها

البته به طور جزئی‌تر این کاهش تعداد مبتلایان مخصوص همه مناطق کشور نیست و به نظر می‌رسد که برخی مناطق دوباره در خطر قرار گرفته‌اند. براساس اطلاعات به دست آمده از اپلیکیشن ماسک روند بستری در بندرعباس، چابهار، و چند شهر جنوبی دیگر مجددا صعودی شد.

از سویی در بعضی از این شهرها کرونای آفریقایی و هندی شناسایی شده و در حال انتشار است و همین موضوع می‌تواند خطر شروع موج پنجم بیماری در سرتاسر کشور را جدی کند.

 

برچسب ها: ویروس کرونا، کرونای هندی، موج پنجم کرونا تعداد بازديد: 222 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز