Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 20:29

25
دی
حقایق جالب در مورد کودکان

حقایق جالب در مورد کودکان

کودکان علیرغم جثه کوچکشان، دنیایی از شگفتی، و یکی از زیباترین رویدادهای زندگی می‌باشند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با برخی از جالب‌ترین حقایق این موجودات پیچیده و اسرارآمیز آشنا سازیم:

به قلم :  سولماز دانشور نیک

 

تحریریه زندگی آنلاین : کودکان علیرغم جثه کوچکشان، دنیایی از شگفتی، و یکی از زیباترین رویدادهای زندگی می‌باشند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با برخی از جالب‌ترین حقایق این موجودات پیچیده و اسرارآمیز آشنا سازیم:

 

دلیل احتیاج زیاد کودکان به خواب استفاده پنجاه درصدی مغز آنها از گلوکز موجود در بدنشان است.

خواب کافی برای هر انسانی بسیار مهم است! اگر کودکان خواب کافی نداشته باشند، نه تنها چیز خاصی را یاد نمی‌گیرند، بلکه به احتمال زیاد داشته‌های ذهنی خود را نیز فراموش می‌کنند. این حرف نشأت گرفته از آزمایشی است که محققان چند سال قبل انجام دادند و طبق آن، به کودکان آموختند که چگونه یک عروسک خیمه‌‌شب‌بازی را جا به جا و یک زنگوله مخفی را پیدا کنند، کودکانی که بعد از یادگیری این موضوع خوابیدند، خیلی بهتر توانستند این موضوع را به یاد بیاورند. این موضوع برای بزرگسالان نیز صدق می‌کند و خواب در یادگیری آنها تأثیر دارد.

 کودک تا پیش از 6 ماهگی در هر ۲۰ دقیقه یکبار و بعد از آن، در هر ساعت یکبار ادرار می‌کند.

 حدود 10 درصد از کودکان بدون چهار دست و پا کردن، راه رفتن را شروع می‌کنند.

بیشتربخوانید:

پرحرفی کودکان نشانه چیست؟

 

این امر نباید به هیچ وجه نگران‌کننده باشد، اما چنانچه کودک حتی پس از 18 ماهگی هم قادر به‌راه رفتن نبود، حتما با پزشک در میان بگذارید. یک کودک یک تا سه ساله در طول روز از یک ورزشکار حرفه‌ای بیشتر حرکت می‌کند.

 کودکان در دوران نوزادی بیشتر تمایل دارند سر خود را به سمت راست برگردانند تا چپ.

 سلامت کودکان متولد شده از مادران مبتلا به یک یا چند بیماری مقاربتی با مشکلاتی جدی روبرو است.

از این رو، مادر برای پیشگیری یا مقابله با این مشکلات که عبارتند از مرگ، وزن کم در هنگام تولد، ورم ملتحمه (نوعی عفونت چشمی)، ذات‌الریه (پنومونی)، سپسیس نوزادی (وجود عفونت در جریان خون نوزاد)، آسیب عصبی، نابینایی، ناشنوایی، هپاتیت حاد، مننژیت، بیماری‌های مزمن کبدی و سیروز باید مراقبت‌های دوران بارداری از جمله غربالگری بیماری‌های مقاربتی را به موقع دریافت کند.

 

نوزادان با ۳۰۰ استخوان به دنیا می‌آیند، ولی این استخوان‌ها در هنگام رشد به هم جوش خورده و تعداد آنها در بزرگسالی به ۲۰۶ استخوان کاهش می‌یابد.

 کودکان قادر به درک چهره انسان‌ها هستند و می‌توانند به‌خوبی تفاوت انسان از عروسک را تشخیص دهند.

آنها حتی تماشای چهره انسان را به چهره عروسک و موارد دیگر ترجیح می‌دهند. قدرت تشخیص یک کودک ۶ ماهه تنها به بازشناسی انسان‌ها از یکدیگر محدود نمی‌شود و می‌تواند میمون‌ها را نیز شناسایی ‌کند! با این حال در ۹ ماهگی، ظرفیت تشخیص میمون‌ها را از دست داده و تنها تفاوت میان انسان‌ها را می‌فهمند. این مؤید آن است که کودکان همزمان با رشد خود به کسب توانایی‌های جدید و از دست دادن برخی دیگر از آنها نائل می‌شوند؛ در مثالی روشن‌تر، آنها به محض تولد قادر به شنا کردن هستند، اما این توانایی را با افزایش سن از دست می‌دهند.

 

بیشتربخوانید:

پرخاشگری، پیامد تنبیه کودکان

ده روش برای تربیت بهتر کودک

 

کودکان در همان چند ماه نخست به گوشی موبایل‌هایی که می‌توانند با آنها بازی کنند، علاقه بیشتری نسبت به موبایلی که نمی‌توانند کاری با آن انجام دهند، نشان می‌دهند.

 میزان یادگیری کودکان هنگام برانگیختن تعجب در آنها افزایش می‌یابد.

در یک تحقیق مشاهده شد که وقتی توجه کودک را از طریق به حرکت درآوردن یک شیء به آن جلب می‌کنیم، کودک تمایل بیشتری به لمس آن و کنجکاوی بیشتری برای کسب آگاهی درباره آن از خود بروز می‌دهد و این در حالی است که کودک در زمان ثابت بودن همان شیء عادی رفتار می‌کند و به آن توجه نشان نمی‌دهد. پس رفتار غیرقابل پیش‌بینی علاوه بر تعجب در کودکان بر یادگیری آنها نیز تأثیر مثبت می‌گذارد.

 صدای یک کودک 3 ساله می‌تواند از صدای گفتگوی 200 فرد بالغ در رستوران هم بلندتر باشد.

 حس شوخ‌طبعی کودکان در ۱۸ ماهگی شروع به شکل‌گیری می‌کند.

 

طبق آخرین تحقیقات انجام شده بر روی 53 کودک، خندیدن، به کودکان در یادگیری وظایف جدیدشان کمک شایانی می‌کند و موفقیت در انجام آنها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. در این آزمایش، روش ساخت یک اردک اسباب‌بازی به کمک یک چنگک مقوایی آموزش داده شد. در این راستا، ۹۵ درصد کودکانی که در حین انجام کار می‌خندیدند، توانستند با موفقیت آن را به پایان ببرند که این درصد نسبت به یک گروه کنترل شده خیلی بیشتر بود.

 «ناگین» نام پروتئینی است که مانع از جوش خوردن زود هنگام جمجمه‌ نوزاد می‌شود.

 

بیشتربخوانید:

قبل از تنبیه کردن فرزندتان این مطلب را بخوانید!

گفتن این 11 نکته به کودکان ممنوع!

تشویق کودک را از یاد نبرید!

 

  کودکان به دلیل عدم رشد کامل مجرای اشکیشان تا حداقل ۳ هفته و گاهی تا ۴ ماه قادر به اشک ریختن نیستند.

هرچند ممکن است در این بین استثنائاتی نیز وجود داشته باشد. بهتر است بدانید اشک حاوی هورمون‌های استرس است و گریه به تخلیه استرس و آرام کردن کودک کمک می‌کند.

 طول روده‌ یک نوزاد حدود ۳۳۵ سانتیمتر است که در بزرگسالی به دو برابر افزایش می‌یابد.

 یک نوزاد تنها ۱۰ دقیقه پس از به دنیا آمدن، قادر به تشخیص صدا‌های اطراف می‌باشد.

بنا به تحقیقات، شنوایی برخلاف دیگر حواسی که هنوز به طور کامل توسعه نیافته‌اند، حتی پیش از تولد رشد می‌کند، زیرا ما می‌دانیم که حتی نوزاد متولد نشده قادر به شنیدن صداهای بیرونی است و با صدای مادر خود آشنا می‌شود. یک کودک تمایل دارد تا به صحبت‌های انسان‌ها گوش فرا دهد و برای یادگیری زبان از آنها تقلید کند. در غیر این صورت کودک شروع به تقلید صداهای دیگر مانند زنگ تلفن، حیوانات خانگی و ... به جای صدای انسان می‌کند.

 محققان طی آزمایش‌هایی دریافتند که نوزادان متولد نشده در زمان گوش سپردن مادرانشان به موسیقی و به ویژه موسیقی مورد علاقه‌شان فعال‌تر می‌شوند و گویی تمامی احساسات مادر اعم از غم و شادی را همراه با او تجربه می‌کنند.

پس بهتر است مادران در این دوران سعی کنند تا جای ممکن غصه، استرس و دلشوره را با نوشیدن یک لیوان آب خنک و نه سرد یا داغ و سپس گوش کردن به موسیقی‌های آرام‌بخش از خود دور کنند و بدانند که کودکان به حال و هوای درونی و عاطفی مادر آگاه هستند و به هر واکنش مادر پاسخ می‌دهند.

 

برچسب ها: روانشناسی کودک، تربیت کودک، بیماری های کودک، دانستنی ها تعداد بازديد: 239 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز