Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 13:18

29
آذر
یلدای متفاوت به خاطر کرونا؛ جمع نشویم تا کم نشویم

یلدای متفاوت به خاطر کرونا؛ جمع نشویم تا کم نشویم

مراسم شب یلدا از آیین‌های کهن ایران زمین است که امسال با شیوع ویروس کرونا می‌طلبد تا متفاوت‌تر از سال‌های گذشته و به دور از دورهمی‌ها برگزار شود.

به گزارش مهر، مراسم «شب یَلدا» یا «شب چلّه» یکی از کهن‌ترین آئین‌های ایرانی است که در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روز‌ها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود.

یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود.

آئین شب یلدا در فرهنگ ایرانی، در شرایط عادی با دور همی‌های خانوادگی و دوستانه سپری می‌شود و ایرانیان از گذشته بر این باور بوده‌اند که طولانی‌ترین شب سال را باید با جمع خانواده و دوستان بگذرانند و سنت‌های ویژه‌ای برای این شب دارند.

هر سال با فرارسیدن شب آخر آذر و در آستانه اولین شب دی ماه ایرانیان با حضور در کنار خانواده و اقوام و خویشاوندان این طولانی‌ترین شب سال را سپری می‌کنند تا سردی زمستان را با گرمی دور همی‌ها و محبت‌های عزیزانشان به شادی آغاز کنند.

 

بیشتربخوانید:

شب یلدا در خانه بمانید

 

شادی خانواده‌ها و بازی کودکان و نوجوانان و دور همی‌های فامیل و اقوام و خویشاوندان بویژه حضور بزرگتر‌ها و ادای احترام به جایگاه آن‌ها که یادآور فرهنگ غنی ایرانیان برای همدلی و محبت و حفظ روابط اجتماعی و احترام به این روابط بوده است در این آئین شکل و نمود خاصی دارد.

اما امسال با شیوع ویروس کرونا، شرایط ویژه و خاصی به وجود آمده است که ایجاب می‌کند تا برای حفظ سلامت همه کسانی که دوستشان داریم و سلامتی آن‌ها برای ما مهم است شب یلدا را در خانه بمانیم.

شب یلدای امسال متفاوت‌تر از هر سال است و حضور در جمع‌ها و دور همی‌ها و برگزاری آئین ویژه شب چله با تشکیل دور همی به نوعی همنشینی با این مهمان ناخوانده و زمینه‌ای برای شیوع این ویروس منحوس خواهد بود که می‌تواند زندگی همه افراد خانواده و اطرافیان را تهدید کند و باعث برهم زدن کانون گرم خانواده‌ها شود.

بیش از یکسال از شیوع ویروس کرونا و همه گیری مرگبار آن در جهان می‌گذرد و مردم سراسر جهان هنوز در التهاب مبارزه با این ویروس هستند.

اگر چه تلاش‌هایی برای غلبه بر این دشمن ناشناخته صورت گرفته و تولید واکسن‌هایی برای ایمن سازی در برابر آن بارقه‌های امید را در دل‌ها روشن کرده است، اما تا ریشه کنی کامل این دشمن ناشناخته باید همچنان مراقب رفتار‌های خطرآفرین بود.

با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته و محدودیت‌های اعمال شده، هنوز تعداد جان باختگان بر اثر ابتلاء به کرونا در کشور مان بالا و هنوز هم بسیاری از شهر‌ها وضعیت قرمز دارند و به گفته مسئولان وزارت بهداشت هر چند با اجرای محدودیت‌های هوشمند در کشور، میزان بستری‌ها و مرگ و میر کاهش یافته، اما هنوز شرایط در بسیاری از شهر‌ها و استان‌های کشور شکننده و آسیب‌پذیر است و کوچک‌ترین بی‌توجهی می‌تواند به بهای از دست دادن جان تمام شود.

خطر شیوع گسترده و بی رحمانه ویروس کرونا که این روز‌ها سایه شوم خود را بر جهان گسترده است با حضور و افزایش دور همی‌ها بیشتر می‌شود و به گفته کارشناسان و متخصصان تنها راه مقابله با این ویروس و قطع زنجیره فراگیری همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

ماندن در خانه و رعایت توصیه‌های کارشناسان علاوه بر آنکه باعث حفظ سلامت خود و خانواده است، کمک بسیار بزرگی به کادر درمان و پزشکان و پرستارانی است که در این دوران شیوع کرونا تحت سخت‌ترین شرایط و خستگی در خط مقدم مبارزه با این ویروس بی رحم، خالصانه و ایثارگرانه به خدمت رسانی به هموطنان و همشهریان مشغول هستند و فقط در این بین همکاری مردم و رعایت هر چه بیشتر نکات بهداشتی می‌تواند از درد و آلام پزشکان و پرستاران بکاهد.

یلدای متفاوت به خاطر کرونا؛ جمع نشویم تا کم نشویم

ایرج حریر چی معاون کل وزارت بهداشت کشور به وضعیت بیماری کرونا در کشور اشاره کرد و افزود: از دور همی‌های شب یلدا خیلی هراس داریم، زیرا می‌تواند قسمت قابل توجهی از زحمات صورت گرفته برای کنترل بیماری را از بین ببرد.

وی با اعلام اینکه ۵۱ درصد موارد انتقال ویروس از دور همی‌های خانوادگی و دوستانه است، گفت: رعایت پروتکل‌ها در دور همی‌های خانوادگی و…، یک شوخی و مسخره است. چون بالاخره در یک فضایی از خانه دور هم می‌نشینیم و موقع غذا خوردن هم ماسک نداریم. پس نمی‌توان ادعا کرد که پروتکل‌ها را در دور همی‌های خانوادگی رعایت می‌کنیم.

حریر چی با اشاره به اقدامات کشور‌های اروپایی برای کریسمس، افزود: در انگلستان از کودکان ۱۱ الی ۱۵ سال دو دفعه تست PCR گرفته می‌شود که وقتی برای کریسمس پیش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌روند، عامل انتقال بیماری نباشند. در خیلی از کشور‌ها نیز منع آمد و شد شب‌های کریسمس را پیش بینی کرده‌اند.

معاون کل وزارت بهداشت، ادامه داد: پیشنهاد ما هم برای شب یلدا، تعطیلی شنبه و یکشنبه آینده است، البته نه اینکه پنج شنبه و جمعه پیشواز بروند، بلکه در خانه بمانند.

وی افزود: دور از هم و به فکر هم باشیم. این تجمعات می‌تواند بیماری را شعله ور کند و شب خاطره انگیز را به شب سیاه تبدیل کند.

 

بیشتربخوانید:

چطور یک شب یلدای خانوادگی و به صرفه داشته باشیم؟

 

 

 

کرونا در کمین دورهمی‌های شب یلدا است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن به فصل زمستان به منظور جلوگیری از شیوع کرونا مردم از برگزاری دورهمی در شب یلدا پرهیز کنند.

وی با تأکید بر اینکه زنجیره شیوع بالای بیماری کرونا مجدداً در استان بوشهر شکل نگیرد افزود: اولین موضوع توجه ویژه به مراسم شب یلدا است چراکه کرونا در کمین دورهمی‌های شب یلدا نشسته و منتظر عکس‌العمل همگان است.

کشمیری تصریح کرد: از مردم خواهشمندیم به حرمت سختی‌هایی که همه افراد جامعه به ویژه کادر بهداشت و درمان در این مدت تحمل کردند، در صورت امکان از برگزاری دور همی در شب یلدا پرهیز کنند.

وی اظهار داشت: دور همی و اصرار بر دید و بازدید بزرگ‌تر‌ها در این روز‌های کرونایی به ویژه برای شب یلدا، ظلم مسلم به سالمندان است.

 

یلدای متفاوت به خاطر کرونا؛ جمع نشویم تا کم نشویم

فرصت فضای مجازی در شب یلدا استفاده شود

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: از دغدغه‌های اصلی مجموعه بهداشت و درمان در شب یلدا، حضور دوستان، آشنایان و بستگان در جمع افراد سالمند فامیل و افراد دارای بیماری زمینه‌ای است که می‌تواند سلامت آن‌ها را به خطر اندازد.

عصمت حیدری اظهار داشت: افراد دارای بیماری زمینه‌ای و سالمندان از آسیب پذیر‌ترین گروه‌های در معرض خطری هستند که در شرایط اپیدمی کووید - ۱۹ نباید در دور همی‌ها حضور داشته باشند و این از دغدغه‌های اصلی مجموعه ما در این زمان کوتاه، مانده تا شب یلدا است.

وی افزود: انتظار داریم شهروندان محترمی که در خانواده خود سالمند یا فردی با بیماری زمینه‌ای دارند، جهت حفظ سلامت خود و خانواده شأن به ما اعتماد کنند و به توصیه‌هایمان عمل کنند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه تاکید کرد: امیدوارم با موج جدیدی از آموزش و اطلاع رسانی که به همین مناسبت، متناسب با شرایط بحرانی همه گیری کرونا، در سراسر کشور شکل گرفته است، همه به این نتیجه رسیده باشیم که حضور در جمع افراد بیمار و سالمند به شکل دور همی، مانند سال‌های قبل، از رفتاری‌های پرخطری است که می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت خود و به خصوص اعضای در معرض خطر خانواده مان باشد.

حیدری خاطر نشان کرد: توصیه اصلی ما بزرگداشت آئین و رسوم شب یلدا در سال جاری با برپایی یک محفل یلدایی کوچک در جمع اعضا خانواده خود، همراه با برقراری ارتباط با بستگان، دوستان، فامیل و آشنایان از طریق نرم‌افزار‌های فضای مجازی یا به عبارتی برپایی محفل دور همی شب یلدا به‌صورت مجازی است.

سید فخرالدین حسینی رئیس اتاق اصناف گناوه با اشاره به در پیش بودن شب یلدا بیان داشت: وفق مصوبات ستاد مدیریت کرونا، برگزاری مراسم و تجمع در واحد‌های صنفی کافه، رستوران، فست فود و … ممنوع است.

رئیس اتاق اصناف گناوه خاطرنشان کرد: هرگونه تجمع در صنوف می‌تواند موجب شیوع بیشتر کرونا در شهرستان و به تبع آن مرگ و میر ناشی از آن شود.

حسینی ضمن قدردانی از صنوف در اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا شهرستان افزود: اصناف گناوه تاکنون همکاری و همراهی بسیار خوبی با ستاد مدیریت کرونا و اجرای مصوبات داشته‌اند.

وی گفت: محدودیت‌ها به نحو مطلوب رعایت شده و تعطیلی‌های کرونایی که توسط صنوف اجرا شد در معیشت آن‌ها تأثیرگذار بود، اما موجب پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر این ویروس شده است.

برگزاری آئین‌های دور همی بعد از شکست کرونا

یلدای امسال متفاوت‌تر از هر سال است و همگی باید کمک کنیم تا با رعایت نکات بهداشتی و پرهیز از دور همی‌ها غیرضروری این روز‌ها را با هم و به سلامت پشت سر بگذاریم.

با توجه به فراگیری ارتباطات از طریق فضای مجازی و یا تلفن، می‌توان شب یلدای متفاوت امسال را از طریق تلفن و اینترنت و از بستر فضای مجازی با همدیگر در تماس باشیم و آن را برای خود و دیگران خاطره انگیز کنیم و خود و دیگران را در معرض ویروس کرونا قرار ندهیم.

باید به یاد داشته باشیم، کسانی که به دیدن آن‌ها می‌رویم، عزیزان، دوستان، پدران و مادران ما هستند و زیبایی این آئین کهن بر خلاف همه هزاره‌های گذشته، دوست داشتن ما در ندیدن است و برگزاری دور همی یک ظلم بزرگ به خود و دیگران است.

برگزاری آئین‌های دور همی بعد از شکست کرونا، را برای خود یک امر ضروری قرار دهیم و یلدای امسال را موکول کنیم به زمانی که ویروس کرونا در کشورمان از بین رفته است.

امیدواریم با همکاری مردم و پایبندی آن‌ها به موازین بهداشتی شاهد استمرار شیب نزولی ابتلاء به این بیماری باشیم و سرمای زمستان با گرمای همدلی‌ها و همراهی‌های همگانی به طلوع بهاران گره بخورد و بهار سرسبزی و عافیت و سلامتی بار دیگر با ریشه کن شدن کامل این ویروس چتر خود را بر سر همه مردم جهان و هموطنان بگستراند.

 

برچسب ها: شب چله، شب یلدا، آداب و رسوم شب یلدا، ویروس کرونا، دورهمی خانوادگی، آئین ایرنی تعداد بازديد: 287 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز