Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 14:07

8
تیر
برای انجام تست سرولوژی کرونا اصرار نداشته باشید

برای انجام تست سرولوژی کرونا اصرار نداشته باشید

یک متخصص بیماری‌های عفونی، درباره تست سرولوژی کرونا گفت: این تست برای تشخیص بیماری کاربردی ندارد و تنها می‌تواند کاربرد اپیدمیولوژی داشته باشد.

دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شرایط استفاده از تست سرولوژی کرونا، گفت: تست سرولوژی کرونا برای تشخیص و درمان بیماری کووید۱۹ اهمیتی ندارد؛ تنها استفاده این تست‌ها برای بررسی وضعیت اپیدمی و اپیدمیولوژی است. بیماران با مشاهده تب و لرز، بدن درد، اسهال و... اگر تست سرولوژی (خونی) انجام دهند با تست صد درصد منفی روبرو می‌شوند و تنها پول خود را هدر می‌دهند. در مرحله تشخیص بیماری تست مولکولی یا PCR ارزشمند است و تست سرولوژی ارزشی برای تشخیص نخواهد داشت.

وی افزود: آنتی‌بادی‌های علیه بیماری حداقل ۱۴ تا ۲۱ روز پس از بروز کووید_۱۹ در بدن ایجاد می‌شود، از این رو برای تشخیص بیماری موثر نخواهد بود. 

مردانی تاکید کرد: تست سرولوژی برای افرادی که بر اساس تشخیص‌ها به بیماری کرونا مبتلا بوده‌اند و می‌خواهند پس از بهبود مطمئن شوند بیماری‌شان واقعا کرونا بوده و یا ممکن است پس از مدتی مجددا به بیماری مبتلا شوند، موثر است. البته این تست در این شرایط نیز باید با تشخیص پزشک انجام شود. 

بیشتر بخوانید:

استفاده همگانی از ماسک مانع بروز موج دوم کرونا می‌شود

 

وی با بیان اینکه کیت‌های تست سرولوژی توسط یک شرکت دانش‌بنیان در کشورمان تولید می‌شود،‌ تصریح کرد: این کیت‌ها با قیمت مناسب در اختیار آزمایشگاه‌ها قرار گرفته است و هزینه انجام آن نیز حدودا ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است. 

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: یکی از مشکلات این است که فرد پس از انجام آزمایش اشتباه سرولوژی برای تشخیص کرونا که فایده‌ای هم نخواهد داشت و جواب منفی خواهند گرفت،‌ تصور می‌کنند به کرونا مبتلا نیستند و ممکن است با عدم رعایت نکات بهداشتی سبب انتقال ویروس به سایرین شوند. 

وی با اشاره به اینکه متوسط بستری مبتلایان به کرونا در بیمارستان طی چند روز اخیر افزایش داشته، درباره تاثیر داروهای مورداستفاده گفت: تاکنون نه تنها تاثیر داروهای شیمیایی بلکه تاثیر داروهای طب سنتی نیز برای درمان کرونا به شکل قطعی ثابت نشده است؛ مطرح شدن مباحثی مانند نقش گلاب و... در درمان کرونا نمی‌تواند صحت داشته باشد. 

مردانی در پایان با اشاره به برخی بازگشایی‌ها و برگزاری برخی مراسم نظیر عروسی‌، خاطرنشان کرد: توصیه اول ما این است که مردم تا جایی که می‌توانند به عروسی نروند، در صورتی که مجبور هستند تنها کادوی خود را تقدیم کرده و به منزل بازگردند. رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی،‌ زدن ماسک،‌ عدم دست دادن و روبوسی کردن و ترک رفتارهای پرخطر می‌تواند سبب کاهش انتقال بیماری بین افراد شود.

برچسب ها: ویروس کرونا، تست کرونا، دکتر مسعود مردانی تعداد بازديد: 317 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز