Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 4 آذر 1403 - 10:42

18
خرداد
10 نکته ضروری مخصوص پدر و مادرهای شاغل

10 نکته ضروری مخصوص پدر و مادرهای شاغل

در مطلب زیر چند ترفند که توسط افراد مختلف به کار گرفته شده است و به آن‌ها در ایجاد تعادل در کار و زندگیشان کمک کرده است، ارائه می‌شود.

 در زندگی تمام پدر و مادر‌ها لحظه‌هایی وجود دارد که به خود میگویند هیچ چیزی خوب پیش نمی‌رود. برخی از افراد در این شرایط تصمیمات عجولانه‌ای اتخاذ کرده و دست به تغییرات اساسی می‌زنند. به طور مثال مشغله کاری خود را کم می‌کنند و یا کلا جهت رسیدگی بیشتر به فرزندانشان، کار خود را ترک می‌کنند و حتی ممکن است از شریک زندگی خود بخواهند که این تصمیم را بگیرد. درست است که در این شرایط این راهکار‌ها کمک زیادی به شما خواهد کرد، اما باید توجه داشته باشید که این‌ها تنها راه حل‌های ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و شغلی شما نیستند.

شخصی که در مقطعی از زندگیش با این مشکل رو به رو شده است استفاده از راهکار موسوم به ۵% را پیشنهاد می‌دهد. این ایده که توسط daisy wademan dowling در Harvard business review ارائه داده شده است اشاره دارد به اینکه به جای گرفتن تصمیمات عجولانه و خط کشیدن روی زندگی شغلیاتان می‌تواند با به کارگیری چند ترفند ساده به سطحی از انعطاف- پذیری و تعادل در زندگی شخصی و شغلیتان برسید. به طور مثال شما می‌تواند در هفته یک روز، کارخود را زودتر از معمول خاتمه داده و به منزل بروید و یا بعد از مأموریت‌های کاری که پس از ساعت کاری خاتمه می‌یابد مستقیماً به منزل بروید. این تغییرات آنقدر بزرگ نیست که بر عملکرد شما تأثیر بگذارد و نارضایتی مدیرتان را در برداشته باشد، ولی تأثیر آن را به وضوح در زندگی شخصی خود خواهید دید. به این ترتیب شما به طور همزمان هم زندگی و فرزندتان را اداره می‌کنید و هم مسیر خود را در جهت موفقیت شغلی ادامه خواهید داد.

در ادامه چند ترفند که توسط افراد مختلف به کار گرفته شده است و به آن‌ها در ایجاد تعادل در کار و زندگیشان کمک کرده است، ارائه می‌شود.

۱. بر اساس ساعت کاریتان برنامه ریزی کنید. شاید اجرای این گزینه برای همه امکان پذیر نباشد، اما قطعاً ارزش مطالعه را دارد. به طور مثال پدر یا مادری که صبح‌ها دیرتر به سرکار می‌رود زمان کافی دارد تا فرزندشان را به مدرسه ببرد. در مقابل هنگام بازگشت پدر یا مادری که زودتر کارش خاتمه می‌یابد می‌تواند فرزندشان را از مدرسه بردارد. در مواردی می‌توان با هماهنگی رئیس یا مدیر خود، صبح‌ها یک ساعت زودتر به سرکار بروید و از آن طرف می‌تواند برای بردانشتن فرزندتان از مهدکودک یا مدرسه زودتر کارتان را خاتمه دهید.

۲. به همکارانتان اعلام کنید که شما باید سر ساعت مشخص محل کارتان را ترک کنید. با اعلام این موضوع به احتمال زیاد همکارانتان همکاری لازم را با شما خواهند کرد.

۳. از سیستم پاسخگویی از راه دور برای مواقعی که محل کار خود را ترک کرده اید استفاده کنید. شما می‌توانید در موقعیت‌های مختلف وقتی از میز کارتان دور هستید ایمیل‌های خود را پاسخ دهید یا کار‌های مشابه به آن که باعث می‌شود هم به زندگی و فرزنتان برسید و هم از برنامه کاریتان عقب نمانید.

۴. جهت سلامت ذهن خود یک روز را از فضای کار دور بمانید.

۵. از سیستم تحویل در درب منزل استفاده کنید. شما می‌توانید خرید‌های هفتگی و یا حتی روزانه خود را تلفنی و یا آنلاین سفارش دهید و آن‌ها را درب منزل تحویل بگیرید. بدین صورت زمانی را که قرار بود صرف رفت و آمد به فروشگاه و خرید شود را با خانواده خود گذرانده اید.

 ۶. از زمان نهار خود تا حد امکان استفاده کنید. اگر مدرسه فرزندتان در نزدیکی محل کار شماست می‌توانید با هماهنگی مسئولان مدرسه از زمان نهار برای وقت گذراندن با او استفاده کنید.

۷. در هفته یک ساعت بعد از کارتان را به بیرون رفتن با همسرتان اختصاص دهید. این برنامه را می‌تواند به شکلی هماهنگ کنید که تا قبل از خاتمه زمان مدرسه فرزندتان یک ساعتی را با هم به گردش بروید و مطمئن باشید که فرزندتان هم با دوستانش لحظات خوشی خواهد داشت.

۸. اگر نمی‌توانید به باشگاه بروید حتماً راهی پیدا کرده و با فرزندتان ورزش کنید. به طور مثال اگر فرزندتان به دوچرخه سواری علاقه دارد شما هم برای خود یک دوچرخه تهیه کرده و با او همراه شوید. از این طریق هم ورزش کرده اید و هم پیوند قوی بین شما و فرزندتان شکل می‌گیرد.

۹. تا جایی که می‌تواند برای انجام کار‌های منزل از نیروی خدماتی کمک بگیرید. درست است که استفاده از نیروی خدماتی برای شما هزینه خواهد داشت و ممکن است برای خیلی از افراد این هزینه سنگین باشد. اما باید توجه داشته باشید که شما در مقابل هم در زمان خود صرفه جویی کرده اید و هم کارهایتان به صورت حرفه‌ای تری انجام می‌شود که قطعاً آسودگی خیال شما را نیز در برخواهد داشت.

 ۱۰. مواقعی که کار‌ها پیچیده می‌شود راه گریزی برای خود بیابید. ممکن است شما قادر به انجام هر کاری باشید، ولی قطعاً رسیدگی به همه امور در یک زمان امکان پذیر نیست و باید توجه داشت که انجام شدن همه کار‌ها بهتر از این است که به دلیل تلاش برای عالی انجام شدنشان زمان کافی برای رسیدگی به همه امور نداشته باشیم. در واقع گاهی لازم است در مواردی آسان گیر باشیم. به طور مثال مهم است که در وعده غذایی فرزندمان مواد مغذی لازم گنجانده شود، ولی نیازی نیست هر روز مانند یک آشپز حرفه‌ای برای تهیه غذا وقت صرف کنیم.

 

منبع: خبرآنلاین

بیشتر بخوانید:

چرا مادر‌ها احساس تنهایی می‌کنند

یوگا از شما یک مادر خوب می سازد

مهم ترین عوامل شکست خود در کار و زندگی را بشناسید!

برچسب ها: تربیت فرزند، تعادل در زندگی، موفقیت شغلی تعداد بازديد: 504 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز