Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 08:24

27
مهر
همه زنان مجلس نهم

همه زنان مجلس نهم

فتم خرداد ماه سال 91، مجلس نهم کار خود را آغاز کرد در مرحله اول نهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، ‌سه منتخب از حوزه انتخابیه شهرستان‌ها به نام‌های «مهناز بهمنی»؛ از سراب و مهربان، «شهلا میرگلوبیات»؛ از ساوه و زرندیه و «نیره اخوان بیطرف»؛ از اصفهان

هفتم خرداد ماه سال 91، مجلس نهم کار خود را آغاز کرد در مرحله اول نهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، ‌سه منتخب از حوزه انتخابیه شهرستان‌ها به نام‌های «مهناز بهمنی»؛ از سراب و مهربان، «شهلا میرگلوبیات»؛ از ساوه و زرندیه و «نیره اخوان بیطرف»؛ از اصفهان، توانستند راهی بهارستان شوند. همچنین از بین كاندیداهای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی‌ «حلیمه عالی»؛ از حوزه انتخابیه زابل و زهك و هیرمند، و «سكینه عمرانی»؛ از حوزه سمیرم نیز در مرحله دوم نهمین دوره انتخابات مجلس به خانه ملت راه یافتند. از میان هشت كاندیدای زن در حوزه انتخابیه تهران كه به دور دوم نهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی‌ رسیدند نیز فاطمه آلیا، فاطمه رهبر، زهره طبیب‌زاده نوری و لاله افتخاری با كسب آرا بهارستان‌نشین شدند. بر این اساس از میان منتخبین زن راه‌یافته به مجلس شورای اسلامی ‌در این دوره، چهار نفر از حوزه انتخابیه تهران و پنج نفر از حوزه انتخابیه شهرستان‌ها هستند و از بین نمایندگان مجلس هشتم، تنها سه نفر از تهران و یك نفر از حوزه شهرستان توانستند مجدداً به مجلس نهم راه یابند.با اين حال پس از استقرار نمايندگان زن مجلس در صندلي‌هاي نمايندگي خود زياد خبر چنداني از فعاليت‌هاي آنها شنيده نشد، مگر اظهار نظرها و حضور جسته‌گريخته در مراسم‌ها، آن هم مراسم‌هايي كه وجهه زنانه داشتند و يا موضوعي كه بحث زنان و وضعيت آنها در ميان بود. اين كم‌خبري و حضور كم‌رنگ و كم‌حاشيه اين شائبه را به وجود آورد كه زنان نماينده مجلس كم‌كاري به خرج مي‌دهند و يا آنقدرها در معادلات و مبادلات مجلس به بازي گرفته نمي‌شوند. البته نمي‌توان اين موضوع را كتمان كرد كه هنوز جو و فضاي عمومي مجلس «مرد‌سالارانه» و «مردمحور» است و هنوز زنان نتوانسته‌اند آنطور كه بايد و شايد جايگاه خود را در فضاي مجلس پيدا كنند. با اين وجود بهتر اين است كه درخصوص وضعيت زنان در مجلس و همچنين فعاليت‌هاي آنها از خودشان بپرسيم. شايد اينطور مشخص شود كه زنان واقعا كم‌كارند يا اينكه بي‌حاشيه و سرصدا كارهاي خود را انجام مي‌دهند. آنها در اين گفت‌وگوهاي كوتاه در مورد مهم‌ترین دستاوردهاي مجلس نهم در حوزه زنان، بهترین و بدترین خاطراتشان، مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته توسط آنها در حوزه انتخابیه، تعداد نطق‌های نمایندگان زن و سهیمه‌بندی جنسیتی برای حضور بیشتر زنان در مجلس پاسخ دادند و واکنش‌های متفاوتی نسبت به انتقادات واردشده به عمکلرد زنان مجلس از خود نشان دادند.

فاطمه آليا درگير دغدغه هاي معلولين است

فاطمه آلیا؛ کارشناس‌ارشد علوم سیاسی، که در مجلس هفتم و هشتم نیز حضور داشت، برای بار سوم به عنوان نماینده مردم تهران به جمع بهارستان‌نشینان پیوست و 26 درصد آرا را به خود اختصاص داد. او در این دوره مجلس علی‌رغم علاقه‌اش به حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، به عضویت کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درآمد و پس از آن به کمیسیون اجتماعی مجلس رفت و تنها بانوی کمیسیون اجتماعی شد. نماینده پنجاه و هشت ساله مردم تهران در این دوره نیز رئیس فراکسیون معلولین است و مسائل و مشکلات معلولان را پیگیری مي‌‌کند و با وجود همه پیگیری‌ها، هنوز دولت لایحه بازنگری قانون حمایت از معلولان را به مجلس ارسال نکرده است. آبان ماه سال گذشته، نطق این نماینده تهران در پاسخ به اظهارات رئیس‌جمهور در رابطه با خالی‌بودن خزانه دولت، حواشی زیادی به همراه داشت. او در این نطق خطاب به رئیس‌جمهور گفت:«آقای دکتر روحانی ما خیرخواه شما هستیم. لطفاً اعتدال را در حوزه سیاست، فرهنگ، دین، اقتصاد و زنان و خانواده تبیین کنید. انتظار دلسوزانه دیگر ما از شما این است؛ لطفاً موجودی کیف خود را به بیگانه نگویید.» او در جریان تجمع معلولین در مقابل مجلس قول مساعد داد که مشکلات این قشر از جامعه حل کند. آلیا چندی پیش در واکنش به هتاکی آمران به معروف طی تذکری از نیروی انتظامی، مجلس و قوه قضائیه خواست تا سازوکارهای لازم را برای مقابله با این رخدادها فراهم کنند و به وزیر کشور دولت یازدهم در خصوص اظهاراتش مبنی بر جمع‌آوری گشت‌های ارشاد تذکر داد. آليا خود مي‌گويد كه اين روزها درگير مسايل و دغدغه‌هاي معلولين است و در طول سال‌هاي گذشته هم در مجلس به اين دغدغه مشغول بوده است.

نيره اخوان و آئين نامه قطع مستمري زنان بي سرپرست در صورت ازدواج مجدد

نیره اخوان بیطرف، کارشناس‌ارشد فقه و مبانی اسلامی، نیز در مجلس نهم با کسب 27 درصد آرا به عنوان نماینده مردم اصفهان انتخاب شد. فعالیت‌های او و همسرش؛ حسن کامران، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، برای پیگیری مطالبات مردم اصفهان همیشه از سوی نمایندگان دیگر مطرح مي‌‌شود. اخوان که در دور هشتم به عنوان کم‌تذکرترین نماینده مجلس شناخته شده بود، در این دوره نیز مثل گذشته به کمیسیون حقوقی و قضایی رفت. وی چندی پیش در تذکری به وزیر دادگستری خواستار تهیه آئین‌نامه جهت عدم قطع مستمری زنان بدون سرپرست در صورت ازدواج مجدد شد. او در خصوص مهم‌ترین دستاوردهای مجلس نهم در حوزه زنان مي‌‌گوید:«بیمه زنان خانه‌دار یکی از مصوبات مهم حوزه زنان در مجلس نهم است که هنوز اجرایی نشده است، ولی در فصل بودجه در دو سال متوالی آورده شد؛ ولی امسال شورای نگهبان ایراد گرفت و قرار بر این شد که از طرف دولت لایحه بیاورند که هنوز نیاوردند.» اخوان تعداد نطق‌هایش را فراموش کرده بود و در خصوص بهترین و بدترین خاطراتش از مجلس نهم تصریح کرد: وقتی مصوبه‌ای را دنبال مي‌‌کنیم و به نتیجه نمی‌رسد به خاطرات بد ما تبدیل مي‌‌شود؛ مثلاً تلاش ما برای طرح ارز مسافرتی برای مسئولین در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، هنوز به نتیجه نرسیده و به یکی از خاطرات بد ما تبدیل شده است. نماینده 58 ساله مردم اصفهان در رابطه با اقدامات خود در حوزه انتخابیه‌اش اظهار مي‌‌کند:«مسائل مهم ما در شهر بحث آب، آلودگی هوا و مشکلات جاده‌ای است، ولی مهم‌ترین مشکل؛ آب است که به‌واسطه آن کشاورزان خسارت مي‌‌بینند. چراکه محصولاتشان بیمه نیست که البته هنوز نتوانستیم برای معیشت کشاورزان کاری از بابت آب انجام دهیم و خود این مسئله هم از لحاظ روحی و روانی برای مردم که زاینده‌رود را خشک مي‌‌بینند، بسیار سخت است.»

لاله افتخاري و بودجه فعاليت هاي قرآني

لاله افتخاری دارای مدرک دکترای الهیات نیز در این دوره توانست با کسب 25 درصد از آرای مردم تهران، بهارستان‌نشین شود. این نماینده 55 ساله مجلس، به عنوان دبیر اول کمیسیون فرهنگی و سخنگوی فراکسیون زنان و خانواده انتخاب شد و ریاست فراکسیون قرآن و عترت مجلس نهم نیز را به عهده گرفت. افتخاری در خصوص مهم‌ترین دستاورد خود در مجلس نهم در حوزه زنان مي‌‌گوید:«تصویب بیمه زنان خانه‌دار در سال 92 یکی از مصوباتی بود که توسط فراکسیون زنان انجام شد که البته هنوز توسط دولت اجرایی نشده و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی در مورد قوانین مجلس و تعامل و راهنمایی برای آنها از دیگر اقدامات خوب حوزه زنان بود که در این مجلس به وقوع پیوست.» وی در رابطه با تعداد نطق‌هایش یادآور شد:«من برای بیمه زنان خانه‌دار یک بار نطق داشتم و یک بار هم در خصوص عدم مشارکت آقایان در رأی‌گیری مربوط به تصویب بودجه ماده 230 صحبت کردم.» بهترین خاطره این نماینده مجلس تصویب پیشنهاد افزایش سرمایه حمایت از صندوق شرکت‌های دانش‌بنیان و بدترین آن حدف بودجه قرآنی و عفاف و حجاب در قانون بودجه سال 93 است. افتخاری عملکردش در حوزه انتخابیه را اینگونه ارزیابی مي‌‌کند:«در گزارش‌هایی که در خدمت مقام معظم رهبری ارائه شد و طرح‌هایی که در خصوص افزایش جمعیت در کمیسیون فرهنگی داشتیم، نقش‌آفرینی داشته‌ام و ازآنجایی‌که تنها نماینده زن حاضر در کمیسیون هستم و در شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده نیز عضو هستم، به خوبی توانسته‌ام دغدغه‌های فرهنگی را به شورا و یا کمیسیون فرهنگی ارائه دهم.»

فاطمه رهبر و گزارش عملكرد فراكسيون زنان

فاطمه رهبر نماینده 50 ساله مردم تهران توانست با کسب 29 درصد آرا به عنوان اولین زن به مجلس نهم راه پیدا کند. او که دارای مدرک فوق‌لیسانس ارتباط تصویری است، در این دوره به عنوان رئیس فراکسیون زنان و خانواده انتخاب شد و علی‌رغم تمایل خود، به عضویت کمیسون اصل نود درآمد. رئیس فراکسیون زنان و خانواده از دوره هفتم تاکنون به عنوان نماینده مردم تهران انتخاب مي‌‌شود. رهبر تاکنون در چهار جلسه ستاد ملی زن و خانواده در دولت قبل حضور داشته و با پیگیری‌هایی که صورت داده است، توانست سال گذشته مجوز بیمه‌شدن 200 هزار زن خانه‌دار را از کمیسیون تلفیق بگیرد و در بودجه سال 93 نیز آن را لحاظ کند؛ اما با ایراد شورای نگهبان این مصوبه از لایحه بودجه حذف شد. او در خصوص عملکرد فراکسیون زنان مي‌‌گوید:«در مجلس نهم به‌طور کل 15 قانون داشتیم که به تصویب رسیده و دو مورد در قانون بودجه سنواتی بوده است که در مجموع 17 مورد مي‌‌شود. طرح‌ها و لوایح متعددی در صحن و کمیسیون مورد بحث و گفتگو قرار گرفته یا در دستور کار است که جمعاً 34 مورد است.» رهبر با اشاره به قوانین زنان و خانواده تصویب‌شده در مجلس نهم تصریح مي‌‌کند: قانون حمایت خانواده که به فصول مختلفی در رابطه با زنان پرداخته است، در مجلس نهم تصویب شد و هرکدام از ماده‌های این قانون مي‌‌توانست قانونی مجزا برای خودش باشد. قانون اصلاح قوانین تنظیم خانواده و جمعیت، قانون تعیین تکلیف تأمین اجتماعی اشخاصی که 10 سال کمتر حق بیمه پرداخت کرده بودند، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدپرست و 2 مورد قانون بودجه و 3 مورد موافقت‌نامه‌هایی در حوزه زنان و خانواده، را داشتیم. رئیس فراکسیون زنان و خانواده با اشاره به طرح‌های حوزه زنان و خانواده در مجلس نهم مي‌‌افزاید: طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور که با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکیداتی که در این رابطه داشتند، این موضوع در دستور کار کمیسیون‌ها قرار گرفته و در اواخر کار است و یک فوریت آن به تصویب در صحن علنی رسیده و در آینده‌ای نزدیک وارد صحن خواهد شد و طرح مشابهی نیز با عنوان ارتقای جمعیت که در دستور کار کمیسیون فرهنگی است و 55 ماده دارد؛ ازجمله این موارد است. وی راه‌اندازی شورای راهبردی زن و خانواده مرکز پژوهش‌های مجلس را به عنوان دستاورد دیگر فراکسیون زنان معرفی کرد و گفت: فراکسیون زنان جلسات راهبردی را در مرکز پژوهش‌های مجلس داشته است که در این شورا صاحب‌نظران مختلف حوزه زنان و خانواده شرکت مي‌‌کنند در خصوص مباحث مهم به بحث و گفتگو مي‌‌پردازند که در آینده نزدیک جلسات دیگری را تشکیل خواهیم داد.
 

مهناز بهمني و تذكر به زنان هيات دولت

مهناز بهمنی نماینده 43 ساله مردم سراب دیگر زنی بود که وارد مجلس نهم شد. او دارای مدرک فوق‌لیسانس مدیریت است و 46 درصد آرای شهرش را جذب کرده است. بهمنی کمیسیون اقتصادی را به عنوان کمیسون تخصصی خود انتخاب کرد. او در رابطه با مهم‌ترین دستاوردهای حوزه زنان در مجلس نهم مي‌‌گوید: «کاهش ساعت کاری زنان و افزایش مرخصی زایمان، چالش‌هایی است که زنان در سطح جامعه با آن درگیر هستند و فراکسیون زنان در این زمینه ورود پیدا کرد که البته این دو مورد هم مشکلاتی برایشان به وجود آمده است.
بحث بیمه زنان خانه‌دار و اینکه خانه‌داری به عنوان یک شغل در جامعه دیده شود نیز دستاورد دیگر حوزه زنان در مجلس نهم است و فراکسیون زنان توانست در لایحه بودجه 92 غیر از اعتبار معاونت امور زنان، مبلغی نیز به‌طور جداگانه برای بیمه زنان خانه‌دار لحاظ کند؛ ولی دولت این بودجه را اختصاص نداد و این موضوع باعث بلاتکلیفی بیمه زنان خانه‌دار شد، فراکسیون زنان برای اختصاص بودجه بیمه زنان خانه‌دار اقدامات زیادی را انجام داد، ولی انتظار مي‌‌رود زنانی که در هیئت دولت هستند نیز با توجه به تعداد کم نمایندگان زن کمک کنند و لایحه بیمه زنان خانه‌دار را زودتر به مجلس بفرستند تا با همکاری زنان گام‌های مؤثری برداشته شود و فراکسیون زنان نسبت به حذف تبصره بیمه زنان خانه‌دار شدیداً اعتراض داشت.»
 او در خصوص انتقادات وارده به عملکرد زنان مجلس مي‌‌گوید:«کاهش ثبت‌نام زنان واجد شرایط، مهم‌ترین علت حضور کمرنگ زنان در مجلس است و اکثر افراد ماهیت سیاست را مردسالارانه مي‌‌دانند و حتی تلاش مي‌‌کنند که محیط واقعاً مردانه شود، ولی حضور زنان یک فرصت است و چندین‌بار در جلسات رأی اعتماد اشاره شد که چرا زنان صحبت نکردند؟؛ در حالی‌که هر 9 نفر ثبت‌نام کردند، ولی در قرعه‌کشی اسم هیچ‌کدام درنیامد و خیلی‌ها تلقی کردند که زنان کم‌کاری مي‌‌کنند؛ در صورتی که اینطور نیست.»

 هنوز نتوانستیم برای معیشت کشاورزان کاری از بابت آب انجام دهیم و خود این مسئله هم از لحاظ روحی و روانی برای مردم که زاینده‌رود را خشک مي‌‌بینند، بسیار سخت است.»

زهره طيب زادده و مركز نگهداري از زنان كارتن خواب

زهره طبیب‌زاده نوری یکی از زنانی بود که با آرای مردم به مجلس نهم راه پیدا کرد و توانست با کسب 30 درصد آرا به عنوان سیزدهمین نماینده تهران راهی بهارستان شود. او متخصص جراحی لثه است و پیش از این عهده‌دار ریاست دانشگاه دندانپزشکی شهید بهشتی و مرکز امور زنان و خانواده بود. او که اولین حضورش را در مجلس تجربه مي‌‌کند، به کمیسیون آموزش و تحقیقات رفته است. این نماینده 54 ساله مجلس شورای اسلامی ‌در خصوص مهم‌ترین دستاوردهای حوزه زنان در مجلس نهم مي‌‌گوید: طی سال‌های اخیر تحریم‌های ناعادلانه و جنگ اقتصادی غرب علیه ملت ایران، وجود خشکسالی‌های پیاپی، اجرای طرح هدف‌مندی، تورم بالا و کاهش قدرت خرید، و مشکلات معیشتی دهک‌های کم‌درآمد جامعه؛ از مهم‌ترین دغدغه‌های نظام بوده است. این امور سبب شده که اعتبارات و امکانات مالی دولت محدود و جوابگوی پروژه‌های مرتبط با اشتغال‌زایی و حمایت از محرومین نباشد، هرچند تخصیص‌های موجود در بودجه‌های سالانه به‌طور عام به محرومین اعم از زن و مرد، روستایی و شهری اختصاص یافته است و تخصیص به زنان براساس جنسیت پررنگ نیست. حمایت مجلس از نهاد‌های حمایتی چون کمیته امداد و سازمان بهزیستی در جهت توانمندسازی محرومین و ایجاد اشتغالات خرد در بودجه‌های سنواتی همچنان لحاظ مي‌‌شود و ازآن‌جاکه زنان بی‌سرپرست و بد و خودسرپرست از مهم‌ترین اقشار هدف خصوصاً در کمیته امداد هستند، لذا مي‌‌توان این تخصیص‌های بودجه‌ای را بیشتر در جهت حمایت از این زنان قلمداد کرد؛ هرچند که قید جنسیت در آن لحاظ نشده است. البته ماهم در سال گذشته و هم امسال با قید زنان پیشنهاداتی داشتیم که رأی نیاورد. وی ادامه داد: بحث دیگری که در مجلس نهم مطرح شد بیمه زنان خانه‌دار بود که در بودجه سال 92 تصویب شد. حتی عدم اجرای آن، از سوی جمعی از زنان به عنوان سؤال از وزیر در کمیسیون اجتماعی مطرح و به صحن هم ارجاع شد، ولی از آن‌جاکه از سوی شورای محترم نگهبان با استدلال درستی رد شد، طرح سؤال در صحن منتفی گردید. با توجه به اینکه بیش از 17 میلیون زن خانه‌دار در کشور وجود دارد و بودجه‌های سالانه هم اندک است، شمار زیادی از زنان خانه‌دار نمی‌توانند توسط بودجه‌های دولتی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند به همین دلیل با مبلغ بسیار کم صد میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده در قانون بودجه 92، امر بیمه تنهابرای 200 هزار زن خانه‌دار پیش‌بینی شده بود، اما با توجه به ماهیت بیمه، این بودجه باید تکرارپذیر و به مدت سی سال در بودجه سالانه تکرار مي‌‌شد و چون این امر مقدور نیست، لذا باید بیمه زنان خانه‌دار از سوی دولت در قالب اصلاحیه به قوانین مربوط به تأمین اجتماعی الحاق و به‌عنوان قانون دائمی‌ جهت تصویب به مجلس بیاید. درنتیجه تخصیص اعتبار بیمه زنان خانه‌دار در لایحه بودجه سال 93 به همین دلیل در صحن مورد تصویب قرار نگرفت. او بهترین و بدترین خاطره خود را اینگونه توصیف مي‌‌کند: بدترین خاطره‌ام در حوادث روی‌داده در روز استیضاح وزیر کار و تعاون در دولت دهم بود و بهترین خاطره‌ام مربوط به روزهای دیدار هرساله با مقام معظم رهبری‌ست.

حليمه عالي و حضور سونگرافيست زن در زابل

حلیمه عالی 51 ساله، پزشک متخصص داخلی و نخستین نماینده زن مردم استان سیستان و بلوچستان در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ‌است که با جذب 61 درصد آرا انتخاب شد .او عضویت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را انتخاب کرده و تلاش‌های زیادی برای مردم حوزه انتخابیه خود که زابل است انجام مي‌‌دهد.  او در رابطه با تعداد نطق‌هایش در مجلس گفت: چهار نطق و 6 تذکر شفاهی داشتم. البته من هر روز برای بیان نطق اضطراری اسم‌نویسی مي‌‌کنم. عالی با اشاره به عملکردش در حوزه انتخابیه خود اظهار کرد: مشکلات حوزه انتخابیه ما به حدی است که نمی‌توانیم آنها را مردانه یا زنانه کنیم. مشکلات اقتصادی در منطقه ما بسیار زیاد است که باید رفع شود. ما با تمام بی‌پولی دولت توانستیم دستگاه «ام آر آی» برای شهرمان تهیه کنیم. خیلی از مردم برای استفاده از این دستگاه کیلومترها مسیر را طی مي‌‌کردند تا بتوانند از این دستگاه استفاده کنند و کلی هزینه خرج مي‌‌شد. برای انجام سونوگرافی، زنان ما کیلومترها راه باید طی مي‌‌کردند و این امکانات برای زنان توسط سونوگرافیست مرد انجام مي‌‌شد. مردان ما خیلی متعصب هستند و نمی‌گذاشتند سونوگرافی توسط مردان انجام شود؛ بالاخره در حوزه زنان این موضوع مهمی ‌بود که رفع شد. طرح لوله‌کشی آب کشاورزی با حضور رئیس‌جمهور تصویب شد و توانستیم طرح گازرسانی را در لایحه بودجه بگنجانیم. جاده‌های منتهی به شهر از زاهدان به زابل که مشکلاتی داشت، الان دوبانده شده است. نگذاشتیم سازمان توسعه آب و فاضلاب را منحل کنند. اجازه انتقال پادگان ولیعصر شهرستان زابل را ندادیم و گرفتن بیمه خسارات خشکسالی نیز از دیگر اقداماتی است که برای حوزه انتخابیه انجام داده‌ام. نماینده مردم زابل در رابطه با انتقادات مطرح‌شده از زنان مجلس گفت: باید دید آنها چه چیزی از عملکرد را بررسی مي‌‌کنند؛، بیمه زنان خانه‌دار با وجود تعداد کم زنان مجلس تصویب شد و با زحمت این طرح در کمیسیون تلفیق رأی آورد. در رابطه با موضوع گذرنامه، زنان مجلس عملکرد بسیار قابل قبولی ارائه دادند؛ شما باید در مجلس باشید تا ببنید زنان مجلس با چه سختی‌هایی برخی از مصوبات حوزه زنان را به تصویب مي‌‌رسانند. بیشتر زنان ما از مردان حوزه انتخابیه‌شان فعال‌تر هستند. در رأی اعتماد به وزرا زنان ما فقط 9 نفر هستند و متأسفانه ما بر اساس جنسیتمان قرعه‌کشی نمی‌شویم، ولی با این وجود، با نطق زنان، چند وزیر رد صلاحیت شدند.

سكينه عمراني و حمايت از معلولين

سکینه عمرانی نماینده 42 ساله مردم سمیرم نیز توانست با جذب 62 درصد آرا به بهارستان راه پیدا کند. او نیز وضعیت مشابهی چون حلیمه عالی دارد؛ چراکه برای اولین‌بار به عنوان نماینده زن این شهر انتخاب شد. عمرانی دارای مدرک کارشناسی‌ارشد فيزيولوژي علوم جانوري بوده و هم‌اکنون عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی است. او با اشاره به مهم‌ترین دستاورد مجلس نهم در حوزه زنان به مي‌‌گوید: در مجلس نهم، خانه‌داری به عنوان یک شغل از طرف مجلس معرفی شد و مجلس آن را شامل بیمه کرد و یکسال هم در ردیف بودجه گنجانده شد، گرچه سال بعد در لایحه بودجه 93 با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد و اصل 75 را در خصوص این مصوبه اعلام کردند، ولی حداقلش این بود که یک زمینه و شروعی شد برای اینکه دولت هم مطالبه مردمی‌ و مطالبه مجلس از دولت را مدنظر قرار دهد و امیدواریم بتوانند لایحه جامعی را به مجلس معرفی کنند که در واقع پشتوانه‌ای برای زنان خانه‌دار به عنوان یک شغل باشد. عمرانی در خصوص تعداد نطق‌هایش تصریح کرد: من دو نطق 7 دقیقه‌ای داشتم و تذکرات زیادی داشته‌ام که تعدادشان را نمی‌دانم؛ ولی عمدتاً درخصوص مشکلات حوزه انتخابیه‌ام بوده است. یکی از نطق‌هایم درخواست ارسال لایحه جامع حمایت از معلولین به مجلس بوده است و از آن‌جایی‌که در کمیسیون کشاورزی عضو هستم، شاید در این زمینه بیشتر ورود پیدا کرده و نطق‌هایم در این زمینه بوده است.

شهلا ميرگلوبيات و اجراي طرح سهميه بندي جنسيتي

شهلا میرگلوبیات نماینده 50 ساله مردم ساوه و زرندیه برای اولین‌بار از این حوزه انتخابی با جذب 36 درصد آرا وارد مجلس شد. این جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از همان ابتدا به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی‌ رفت. میرگلوبیات در خصوص تعداد نطق‌هایش در مجلس نیز گفت: دو نطق پیش از دستور و سه نطق اضطراری داشتم، چندین تذکر شفاهی نیز داشته‌ام که تعداد قابل توجهی از آنها به حوزه زنان اختصاص داشت. آخرین نطق من اشاره‌ای به وعده‌های رئیس‌جمهور در حوزه زنان اختصاص داشت و از ایشان خواستم که قوانین این حوزه را اجرایی کنند و عملکردشان در حوزه زنان در حد حرف و شعار نباشد. نماینده مردم ساوه و زرندیه بهترین و بدترین خاطره‌اش را اینگونه توصیف کرد: زمان‌هایی که قوانین مصوب‌شده اجرایی مي‌‌شود، بهترین خاطرات من در مجلس رقم مي‌‌خورد و قانون تحول نظام سلامت و مبلغی که توانستیم در این زمینه در سال جاری اختصاص دهیم نیز از خاطرات خوب من است که توانست باری را از دوش مردم بردارد. بدترین خاطره‌ها نیز زمانی بوده که ما در حوزه زنان نتوانستیم کارهایی را که انجام داده‌ایم در مجلس مصوب کنیم؛ مثلاً بیمه زنان خانه‌دار در سال 93 جزو بدترین خاطرات من است. به گفته او مصوبه تأسیس دانشکده علوم پزشکی در ساوه و اجرایی‌کردن آن، مهم‌ترین دستاوردش در حوزه انتخابیه خود است. وی در خصوص طرح سهمیه‌بندی جنسیتی نیز خاطرنشان کرد: من فکر مي‌‌کنم این طرح برای اینکه تعداد زنان در مجلس کم است و نیاز به افزایش دارد، لازم است. البته این تعداد کم نیز حضور فعال دارند، ولی چون تعداشان کم است به چشم نمی‌آید.

 

تعداد بازديد: 513 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز