Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 13:45

25
دی
دلایل عمده داغ شدن بیش از اندازه گوشی و بهترین راهکار‌ها برای حل آن

دلایل عمده داغ شدن بیش از اندازه گوشی و بهترین راهکار‌ها برای حل آن

در مطلب زیر برخی دلایل عمده برای داغ کردن گوشی و چگونگی رفع آن‌ها را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

شهر سخت افزار-  داغ کردن بیش از اندازه گوشی هوشمند شما سرعت و عملکرد آن را تا حد زیادی کاهش داده و به باتری دستگاه آسیب جدی وارد می‌کند. با این حال افزایش بیش از اندازه دمای گوشی می‌تواند دلایل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مختلفی داشته باشد که در ادامه به بررسی برخی از این دلایل و ارائه روش‌هایی برای مقابله با آن‌ها می‌پردازیم.

در ابتدا باید به مفهوم داغ کردن گوشی بپردازیم و به این نکته بسیار مهم توجه کنیم که دمای یک گوشی هوشمند در هنگام کار‌های روزمره همچون گشت و گزار در وب یا اسکرول کردن شبکه‌های اجتماعی نباید به شکل محسوسی افزایش پیدا کند.

البته گرم شدن گوشی را نباید با داغ شدن اشتباه گرفت، زیرا اندکی افزایش دما بعد از ۱۵ دقیقه بازی با گوشی بسیار طبیعی بوده و تنها زمانی باید نگران بود که دستگاه نوتیفیکیشن داغ شدن بیش از اندازه نشان دهد، لمس بدنه آن دست شما را اذیت کند یا به دلیل داغ شدن خاموش شود.

معمولاً کاربران بعد از داغ شدن بیش از اندازه گوشی، اپلیکیشن‌های باز را بسته و این اتفاق را به زیاد بودن بیشتر از اندازه نور نمایشگر، روشن بودن اتصال داده یا Wi-Fi برای مدتی طولانی و بازی کردن بدون وقفه ربط می‌دهیم. اما در نظر داشته باشید که این دلایل برای گوشی‌های قدیمی صدق می‌کنند و هیچ گوشی هوشمند ساخته شده با فناوری‌های مدرن طی ۲ سال اخیر، نباید به دلایل بالا بیشتر از اندازه داغ شود.

بیشتربخوانید:

دلیل داغ شدن گوشی های هوشمند چیست؟

 

در ادامه مطلب برخی دلایل عمده برای داغ کردن گوشی و چگونگی رفع آن‌ها را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

دلایل عمده داغ شدن بیش از اندازه گوشی و بهترین راهکار‌ها برای حل آن

باگ اپلیکیشن‌ها

ممکن است بعد از نصب یک اپلیکیشن جدید یا بروزرسانی اپلیکیشن‌های قدیمی، با داغ شدن بدنه دستگاه روبرو شویم. در این موارد به شما توصیه می‌کنیم که اپلیکیشن یاد شده را از روی دستگاه خود حذف کرده و منتظر ارائه آپدیت جدیدی برای آن بمانید.

بعد از این کار می‌توانید گوشی را مجدداً راه‌اندازی کرده و چند دقیقه منتظر بمانید. اگر در این حالت نیز با داغ شدن بیش از اندازه مواجه شدید، نیاز است تا یک راه‌حل دیگر را امتحان نمایید.

باز بودن دوربین

حتماً برای شما نیز پیش آمده که بعد از استفاده از دوربین گوشی، بستن اپلیکیشن آن را فراموش نموده و آن را به همان صورت در جیب یا کیف خود قرار دهید. این اتفاق می‌تواند دمای گوشی شما را تا حدی که بدنه، غیر قابل لمس شود، افزایش داده و باتری آن را طی چند دقیقه خالی کند. البته بعضی شرکت‌ها با تنظیم برنامه دوربین به نحوی که اگر پس از مدتی، هیچ شات یا عملی با آن صورت نگیرد، به حالت استندبای برده و مانع از بروز چنین پدیده‌ای می‌شوند.

بیشتربخوانید:

چگونه از ذاغ شدن گوشی جلوگیری کنیم؟

دلایل عمده داغ شدن بیش از اندازه گوشی و بهترین راهکار‌ها برای حل آن

از دیگر دلایل داغ شدن گوشی در هنگام استفاده از دوربین می‌توان به فیلم‌برداری با رزولوشن‌های بالا اشاره کرد. از این رو توصیه می‌کنیم که از فیلم‌برداری با آخرین رزولوشن قابل پشتیبانی توسط دوربین گوشی خود به مدت طولانی خودداری نمایید. این شرایط حتی با وجود حافظه خالی زیاد داخل دستگاه نیز به علت بار پردازشی بالا، موجب افزایش دمای آن شده و در صورت ادامه بیش از حد حتی احتمال مشاهده پیغام افزایش دمای غیر عادی دستگاه و خاموشی آن نیز وجود دارد.

شرایط محیطی و تابش مستقیم خورشید

داغ شدن گوشی می‌تواند دلایلی محیطی نیز داشته باشد. اگر دستگاه خود را زیر تابش مستقیم خورشید، برای مثال روی داشبورد خودرو قرار دهید، بدون شک پس از چند دقیقه دمای آن به شدت افزایش خواهد یافت. این موضوع می‌تواند به سلامت قطعات داخلی و نمایشگر دستگاه آسیب جدی وارد آورد.

برای خنک کردن گوشی پس از اتفاقات این چنینی توصیه می‌کنیم که آن را در مقابل وزش باد خنک طبیعی یا مصنوعی قرار دهید. در صورت عدم دسترسی به این شرایط یا وسایل، دستگاه را خاموش کرده و در سایه منتظر خنک شدن آن بمانید.

بدافزار‌ها و کندی دستگاه

وجود بدافزار‌ها که موجب کندی دستگاه و اخلال در عملکرد آن می‌شود، را نیز باید یکی از مهم‌ترین عوامل داغ شدن گوشی‌های اندرویدی دانست. بدافزار‌ها بدون بهینه‌سازی‌های لازم و تنها به منظور جمع آوری داده‌های کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این رو باید برای جلوگیری از نصب شدن این بدافزا‌ها که متأسفانه بسیاری از آن‌ها در گوگل پلی‌استور نیز وجود دارند، نکاتی را رعایت کنیم.

توجه کنید که بسیاری از بدافزار‌ها را می‌توان از درخواست‌های دسترسی بی‌ربطی که برای شما ارسال می‌کنند، شناخت.

داغ شدن گوشی به دلیل نصب کیس نامناسب

در زمان خرید کیس به این نکته توجه داشته باشید که بسیاری از آن‌ها مقادیر زیادی پلاستیک در بدنه خود دارند که می‌تواند به عنوان یک عایق در مقابل عملکرد صحیح سیستم خنک کننده و گوشی و انتقال حرارت به بیرون عمل کنند. همین موضوع موجب داغ شدن بیش از اندازه بدنه گوشی شما می‌شود.

توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید از گوشی خود برای گیمینگ یا کار‌های سنگین به مدت طولانی استفاده نمایید، از کیس‌هایی با بدنه کاملاً پلاستیکی یا چرم استفاده نکنید. اما اگر همچنان به استفاده از این کیس‌ها اصرار کنید بهترین کار این است که قبل از عملیات پردازشی یا گرافیکی سنگین دستگاه را از کیس خارج نمایید.

دلایل عمده داغ شدن بیش از اندازه گوشی و بهترین راهکار‌ها برای حل آن

شارژ شدن و داغ شدن دستگاه

سلامت باتری و کیفیت سیم شارژر می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد گوشی هنگام شارژ دستگاه شود. بسیاری از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند گوشی‌های هوشمند خود را تا سطح ۱۰۰ درصد شارژ نکنید و پس از رسیدن به ۸۰ یا ۹۰ درصد، دستگاه را کابل شارژر جدا نمایید. این کار موجب حفظ سلامت باتری در دراز مدت و کاهش امکان داغ شدن بیشتر از اندازه آن خواهد شد.

با این حال اگر یک گوشی اندرویدی نسبتاً قدیمی دارید که در هنگام شارژ شدن بیشتر از اندازه داغ می‌شود، یکی از راه‌حل‌های زیر مشکل شما را حل خواهد کرد:

۱. خرید کابل و آداپتور جدید

۲. عوض کردن باتری

۳. تعویض سوکت شارژ

به این نکته توجه داشته باشید که تعویض سوکت شارژ گوشی برای شما هزینه بالاتری خواهد داشت، ولی در صورتی که از نظر هدایت الکتریکی، این بخش عملکرد مناسبی نداشته باشد، مجبور به انجام آن خواهید شد.

استفاده طولانی مدت از Wi-Fi یا بلوتوث

بسیاری از نرم‌افزار‌ها در پس زمینه گوشی‌های اندرویدی باز می‌مانند و از منابع سیستمی مانند باتری، پردازنده و ارتباط اینترنت استفاده می‌کنند. حتی در برخی گوشی‌های قدیمی روشن بودن همیشگی بلوتوث نیز باعث داغ شدن گوشی می‌شود.

شما می‌توانید با مراجعه به مسیر Settings > Battery > Battery Manager اپلیکیشن‌هایی که بیشترین درصد از باتری را مصرف می‌کنند، مشاهده و آن‌ها را محدود نمایید.

برای محدود کردن اپ‌ها در مصرف دیتا که به صرفه‌جویی در هزینه اینترنت و عمر باتری شما کمک خواهد کرد نیز مراحل زیر را بپیمایید.

۱. به Setting بروید، روی Apps & notifications بزنید و به قسمت (See) All apps بروید.

۲. برنامه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

۳. Mobile data and Wi-Fi را انتخاب کنید تا میزان مصرف دیتای آن را ببینید.

۴. گزینه Background data را برای کنترل مصرف اینترنت در پس زمینه، خاموش یا روشن کنید.

۵. با انتخاب یا عدم انتخاب گزینه Unrestricted data usage نیز می‌توانید مصرف دیتای اپلیکیشن در حالت ذخیره باتری را کنترل نمایید.

نحوه خنک کردن گوشی و جلوگیری از داغ شدن دوباره

گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی به صورتی طراحی شده‌اند که در صورت افزایش بیشتر از اندازه دما خاموش می‌شوند. اگر دستگاه شما به این مرحله رسیده، برای جلوگیری از تکرار این اتفاق می‌توانید مراحل راه‌های زیر را امتحان کنید.

استفاده از حالت‌های ذخیره باتری
حذف فایل‌های اضافی و بدافزار‌ها از گوشی
استفاده حداقلی از دوربین
محدود کردن استفاده از Wi-Fi، بلوتوث و GPS در مواقع عدم نیاز
تعویض باتری، شارژر و کابل یا مراجعه به تعمیرگاه و نمایندگی

برچسب ها: گوشی موبایل، گوشی هوشمند، داغ شدن گوشی، دلیل داغ شدن گوشی تعداد بازديد: 226 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز