Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 17:30

29
آذر
چند پیشنهاد برای جذاب‌تر شدن شب یلدای مجازی

چند پیشنهاد برای جذاب‌تر شدن شب یلدای مجازی

شب یلدا نزدیک است، اما امسال ایرانی‌ها علی‌رغم سنت هزارساله که دورهم جمع می‌شدند، باید در خانه بمانند و به روش دیگری شب یلدا را برگزار کنند.

به گزارش تبیان، تقریباً یک سال است که بیماری همه‌گیر کرونا مهمان ناخوانده مردم در سراسر جهان است و همه را مجبور به تغییر سبک زندگی خود کرده است.

کمتر از یک هفته دیگر به شب یلدا باقی‌مانده است. ایرانی‌ها هرساله در چنین شبی در خانه بزرگ‌تر‌ها جمع می‌شدند و حافظ می‌خواندند، افراد مسن خانواده نیز از گذشته‌ها تعریف می‌کردند و خوردن تنقلات مخصوص این شب ازجمله آجیل، هندوانه، انار و... هم که جای خود داشت، اما شب یلدای امسال، با سال‌های قبل تفاوت دارد، زیرا در این دورهمی‌های خانوادگی، کرونا نیز بدون دعوت می‌آید و ممکن است این مهمان ناخوانده، جشن طولانی سال را تبدیل به عزا کند؛ پس امسال شب یلدا را چگونه برگزار کنیم؟


برای عزیزانتان هدیه ارسال کنید

یکی از هیجان‌انگیزترین قسمت‌های شب یلدا هدیه دادن است. شاید درگذشته رسم نبوده که همه افراد به هم کادو بدهند، اما در بسیاری از خانواده‌ها رسم هدیه دادن به عروس خانم‌ها در شب یلدا مرسوم است. ازآنجایی‌که هدیه دادن به هر بهانه‌ای پسندیده است، چه‌بهتر از آنکه امسال به بهانه شب یلدا و دوری از یکدیگر به خاطر محدودیت‌های کرونایی، با ارسال هدیه و خوراکی‌های مرسوم در این شب مثل آجیل، تنقلات، دمنوش، دیوان حافظ و... این خلأ را پرکنید و به یاد عزیزانتان باشید. اگر تصمیم دارید با خرید هدیه شب یلدا عزیزانتان را خوشحال کنید، سایت‌های زیادی هستند که می‌توانید به‌صورت آنلاین اقدام به ثبت سفارش نمایید و به‌صورت غیرحضوری این مراسم سنتی و ایرانی را به پادارید.

همچنین برای کاهش هزینه‌ها می‌توانید باسلیقه خودتان یک هدیه ساده، غذای محلی و یا تنقلات مخصوص شب یلدا را آماده کنید و با پیک برای عزیزانتان (به‌خصوص پدر و مادر‌ها و بزرگ‌تر‌ها که پایبندی زیادی به سنت شب یلدا دارند و به دلیل محدودیت‌ها امکان بیرون رفتن و خرید ندارند) ارسال کرده و آن‌ها را خوشحال کنید. امام علی (ع) می‌فرمایند: «هر کس دلی را شاد کند خداوند از آن شادی لطفی برای او قرار دهد که به هنگام مصیبت، چون آب زلالی بر او باریدن گرفته و تلخی مصیبت را بزداید.» (نهج‌البلاغه، حکمت ۲۵۷)

کدورت‌ها را کنار بگذارید

گاهی یک یادآوری و تلنگر لازم است تا بفهمیم و درک کنیم وجود انسان و بودن با یکدیگر چقدر باارزش است. کرونا با همه تلخی‌هایش به ما یادآور شد که انسان‌ها بدون هم هیچ هستند و ما محتاج گرمی دستان و لبخند یکدیگریم. در این روز‌ها که کرونا میلیون‌ها قربانی در جهان می‌گیرد، ما از فردای خودمان بی‌خبر هستیم؛ پس ای‌کاش به بهانه شب یلدا با یک تماس تلفنی به رفع کدورت‌ها در میان قوم‌وخویش بپردازیم و از حال و روز همدیگر در این روز‌های تلخ با خبر شویم. امام علی (ع) می‌فرمایند: «دنیا کوچک‌تر و حقیرتر و ناچیزتر از آن است که در آن از کینه‌ها پیروى شود؛ هر کس کینه را از خود دور کند، قلب و عقلش آسوده گردند.» (غررالحکم، ج ۲، ص ۵۲ و ۳۲۶)

شب یلدا را مجازی برگزار کنید

یلدا یکی از رسومی است که بعد از گذشت صد‌ها سال هنوز به قوت خود باقی است. این سنت نیکو بهانه‌ای برای باهم بودن، مهربانی، احترام به بزرگ‌تر‌ها و صله‌رحم را فراهم می‌کند، اما امسال با توجه به شیوع کرونا و ممنوعیت دورهمی‌های خانوادگی می‌توان شب یلدا را هم مانند سایر مراسماتی که گذشت (عید نوروز، عید فطر، عید غدیر، عید قربان و...) مجازی برگزار کرد. با یک تماس تصویری و دقایقی صحبت با دوستان و آشنایان می‌توانیم کمی لذت باهم بودن را بچشیم و دقایقی هم که شده از مشکلات این روز‌ها به دورباشیم. پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله می‌فرمایند: «صله‌رحم، بدبختى را به خوش بختى تبدیل و عمر را زیاد و از پیشامدهاى بد جلوگیرى می‌کند.» (نهج الفصاحه، ح ۱۸۶۹)


برای جذاب‌تر شدن شب یلدای مجازی می‌توانید کار‌های زیر را انجام دهید:

-یکی از سنت‌های شیرین در شب یلدا حافظ‌خوانی و گرفتن فال حافظ است. در شب یلدای مجازی می‌توانید از بزرگ و کوچک به ترتیب شروع به خواندن دیوان حافظ کرده و برای یکدیگر فال بگیرید.

- از عضوی از خانواده یا فامیل که استعداد خوبی در آواز خواندن یا استندآپ کمدی دارد بخواهید تا چنددقیقه‌ای برایتان لحظات خوشی را رقم بزند و یا فارغ از استعداد داشتن می‌توانید مسابقه آوازخوانی برگزار کرده و با رأی‌گیری خوش‌صداترین فرد را انتخاب نمایید.

- بازی‌ها و تفریحاتی مثل لب‌خوانی، مشاعره، پانتومیم و... که نیازی به در کنار هم بودن ندارند را انجام دهید.

-از بزرگ‌تر‌ها بخواهید از قدیم‌ها تعریف کنند؛ آن زمان‌هایی که شب‌های یلدا همه دور یک کرسی جمع می‌شدند، می‌گفتند و می‌خندیدند و بعد هم همه باهم زیر همان کرسی می‌خوابیدند. با بازگو کردن خاطرات گذشته، هم یاد و خاطرات آن زمان‌ها برایتان زنده می‌شود و هم کودکان امروزی با سنت‌های قدیمی آشنا می‌شوند.

برچسب ها: شب یلدا، میهمانی، تماس تصویری، ویروس کرونا، پروتکل های بهداشتی، دورهمی خانوادگی تعداد بازديد: 208 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز