Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 00:50

20
بهمن
بعد از زایمان چه چیزی بخوریم؟

بعد از زایمان چه چیزی بخوریم؟

برای دوران پسا زایمان خود چه فکری دارید؟ مراقبت از پوست، توجه به وزن، شرکت در کلاس ورزشی و ... همه این‌ها خوب است، ولی در مورد اولین وعده‌های غذایی پس از زایمان، چه تمهیدی دارید؟

مترجم :  اعظم اسلامی مجد‌

azameslamimajd2008@yahoo.com

 

تحریریه زندگی آنلاین : برای دوران پسا زایمان خود چه فکری دارید؟ مراقبت از پوست، توجه به وزن، شرکت در کلاس ورزشی و ... همه این‌ها خوب است، ولی در مورد اولین وعده‌های غذایی پس از زایمان، چه تمهیدی دارید؟ شاید توجه به نیازهای فرزند تازه متولد شده‌تان، شما را از توجه به نیازهای اصلی خودتان دور کند. شاید حواس‌تان نباشد که برای یک مادر خوب و قوی بودن، لازم است که بنیه خود را نیرومند کنید. اگر تا کنون به این موضوع به طور جدی فکر نکرده‌اید، بهتر است کمی از وقت خود را صرف خواندن این مقاله نمایید. بعد از سپری کردن آن ساعت‌های سخت و انرژی‌گیر زایمان و بعد از خونریزی ناشی از زایمان هیچ چیز به اندازه خوردن یک وعده غذایی مفید و مقوی برای شما ضرورت ندارد، حتی اگر دلخواه‌تان نباشد. غذایی که شما بعد از زایمان میل می‌کنید، کمک می‌کند توان بیشتری برای شب‌های بی‌خوابی، مراقبت‌های از نوزاد، بهبودی زخم‌ها، شیردهی و ... در روزهای پیش‌رو داشته باشید. بیایید از غذاهای درست و مفیدی که خوردن‌شان بعد از زایمان از طرف پزشکان و متخصصان توصیه شده است، شروع کنیم.

بیشتربخوانید:

افسردگی قبل، حین و بعد از زایمان شوخی نیست

دوران بارداری را با شادی سپری کنید

 

 

 

 

1- سوپ مرغ

بعد از زایمان تحلیل می‌روید، انرژی‌تان کم می‌شود و آثار آن روی چهره‌تان دیده می‌شود. زیاد عرق می‌کنید. دچار نوسانات هورمونی می‌شوید. شیر می‌دهید و مایعات بدن‌تان بسیار کاهش می‌یابد. پس یکی از بهترین گزینه‌های غذایی، سوپ مرغ است. شما باید آب و مایعات بیشتری دریافت کنید. آب سوپ و آب گوشت، آب‌رسان خوبی است. رشته سوپ، حاوی کربوهیدرات متعادل است. بعد از زایمان حتما یک کاسه سوپ بخورید. سعی کنید سراغ غذاهای فوری و آماده نروید و برای مدتی حتما غذاهای خانگی مصرف کنید.

 

2- کراکر نمکی

اگر فکر می‌کنید جرعه‌جرعه نوشیدن مایعات گرم باعث تعرق بیشتر شما می‌شود و اذیت می‌شوید، می‌توانید از خوردن کراکرهای نمکی شروع کنید. در ضمن بسیاری از خانم‌ها بعد از زایمان همچنان حالت تهوع دارند. خوردن کراکر نمکی به کاهش حالت تهوع کمک زیادی می‌کند. کراکر نمکی یک میان‌وعده خوب است. مقداری از آن را همراه داشته باشید.

  بیشتر بخوانید:

شیر طلایی معجونی برای سلامتی

 

 

 

3- خرما

بسیاری از متخصصان معتقدند که هیچ چیز به اندازه خرما، بعد از زایمان مفید نیست، مخصوصا برای خانم‌هایی که خونریزی زیادی داشته‌اند.

خرما، منبع فوق‌العاده‌ای از قندهای سالم است و به شما کمک می‌کند تا سریع انرژی از دست رفته را باز یابید. در دوران شیردهی، نیاز بیشتری به دریافت کالری دارید و احتمالا خیلی زود به زود احساس گرسنگی می‌کنید. خرما یک میان‌وعده غذایی راحت و دم دست است. پس حتما آن را در برنامه غذایی خودتان بگنجانید.

 

4- جو (اوت میل) با میوه

اولین دفع بعد از زایمان هم اهمیت زیادی دارد و هم دردناک است. گاهی به دردناکی دفع یک هندوانه از مقعد. یبوست نیز از عوارض جانبی رایج در دوران پسا زایمان است که نتیجه تغییر در هورمون‌ها است. اگر سزارین کرده باشید، معمولا تا یک هفته بعد از زایمان درد خواهید داشت و فعالیت روده‌ها کاهش زیاد خواهند داشت.

بنابراین با توجه به تمام موارد فوق، بهتر است از غذاهای غنی از فیبر استفاده کنید. جوی دو سر از کربوهیدرات‌های ملایم است که محرک روده‌ها برای افزایش فعالیت‌شان محسوب می‌شود. آن را با میوه‌های تازه یا میوه‌های خشک ترکیب کنید تا همزمان مواد مغذی بیشتری وارد بدن‌تان شود. جوی دو سر برای افزایش شیر مادر نیز بسیار توصیه می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند کربوهیدرات، آهن و کالری آن باعث می‌شود که مصرفش بعد از زایمان بسیار توصیه شود.

 

5- گوشت گاو و گوساله

حتی اگر خونریزی زیادی نداشته‌اید، باز هم از دست دادن مقداری از خون بدن در زایمان طبیعی است. برخی از زنان تا هفته‌ها بعد از زایمان همچنان خونریزی دارند، به همین دلیل، کمبود آهن و کم‌خونی امری عادی است و می‌توان با تمهیداتی آن را برطرف کرد. خوردن استیک یا گوشت پخته شده گوساله پس از زایمان بخشی از این کمبود را جبران می‌کند.

 بیشتربخوانید:

راز تغذیه مادر برای شیر‌دهی بهتر

 

 

 

6- تخم‌مرغ

تخم‌مرغ یک منبع ضروری و مفید برای تامین پروتئین، تسکین درد عضلانی و کاهش انقباض ماهیچه‌ها در اثر زایمان است. اگر دسترسی به تخم‌مرغ‌های غنی شده و محلی دارید، حتما از این فرصت استفاده کنید و از این طریق امگا 3 بدن خود را تامین کنید. این ماده باعث کاهش احتمال بروز افسردگی بعد از زایمان می‌شود. معمولا به راحتی در بیمارستان و زایشگاه قابل تهیه است. پس می‌توانید همان جا در بیمارستان آن را میل کنید.

 

7- سیب

کاری که یک سیب آبدار و خوشمزه انجام می‌دهد، کمتر میوه‌ای قادر به انجامش است. اگر هوس خوردن بستنی یا آب نبات کرده‌اید، سیب شیرین را جایگزین کنید. تا حدود زیادی به حفظ سلامت دندان‌ها نیز کمک می‌کند و کاری مشابه مسواک زدن را انجام می‌دهد. سیب منبع مطمئن فیبر است، در کیف جا می‌شود و به راحتی در هر فضایی قابل خوردن است. سیب مواد معدنی زیادی دارد. باعث دیابت نمی‌شود. وجود فیبر در آن باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود. برای سلامت سیستم قلبی – عروقی نیز مفید است. پس در مورد استفاده از آن تعلل نداشته باشید.

برچسب ها: تغذیه، رژیم غذایی، تخم مرغ، شیردهی، کاهش وزن، بارداری، زایمان، خرما، گوشت، سوپ مرغ، خونریزی، کربوهیدرات، تقویت سیستم ایمنی بدن تعداد بازديد: 155 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز