Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 00:16

25
اسفند
کمک به روحیه مادران در دوران شیردهی

کمک به روحیه مادران در دوران شیردهی

در طول دوران بارداری اغلب اوقات نگران آن هستید كه آیا می‌توانید برای فرزندتان مادر خوبی باشید؟ بله مراقبت از جان و زندگی دیگری مسئولیت سنگینی است و نیاز به توجه مداوم دارد. نگرانی مادرها شیر دادن به نوزاد‌شان نیست

تحریریه زندگی آنلاین : در طول دوران بارداری اغلب اوقات نگران آن هستید كه آیا می‌توانید برای فرزندتان مادر خوبی باشید؟ بله مراقبت از جان و زندگی دیگری مسئولیت سنگینی است و نیاز به توجه مداوم دارد. نگرانی مادرها شیر دادن به نوزاد‌شان نیست، این كار را سالیان بسیار است كه انجام می‌دهند. نگرانی‌ها و تردیدها برای مادران تمامی ندارد. چرا نوزاد من كمتر می‌خندد؟ چرا دیرتر به حرف زدن می‌افتد؟ چرا دیرتر به راه رفتن افتاده است؟ چرا پاهایش را به سمت شكم جمع می‌كند؟ چگونه دوباره وزن خود را كم كنم؟ چه چیزهایی به شما كمك می‌كند تا اعتمادبه‌نفس خود را تقویت كنید و چگونه؟

 بیشتربخوانید:

بخور ، نــخــورهـای بــارداری و شـیـردهــی

 

 

 

برخی صداها را نشنیده بگیرید

هیچ‌وقت در تمام زندگی‌تان تا این اندازه دیگران به شما پند و اندرز نمی‌دهند و توصیه نمی‌كنند. هرکسی چیزی به شما می‌گوید. آن‌ها دوست دارند كه باور كنند از فرزندانشان به‌خوبی مراقبت كرده‌اند و حالا می‌خواهند درایت و توانایی‌شان را به شما نیز نشان دهند. این اتفاق از جانب اطرافیان و نزدیكان شاید چندان غیرقابل‌تحمل نباشد اما وقتی‌كه هر غریبه‌ای سعی می‌كند در هر موقعیتی اظهارنظر كند و به شما توصیه‌ای كند،‌گاه غیرقابل‌تحمل می‌شود.

 

مثلاً وقتی‌که نوزاد 6 ماهه شما گریه می‌كند، می‌گویند شب‌ها در شیشه شیرش چند حبه قند بریزید. این توصیه‌ها می‌توانند آزاردهنده شوند و ذره‌ذره اعتمادبه‌نفس مادر را از او بگیرد. انگار كه واقعاً نمی‌داند چه‌کار می‌خواهد بكند و هیچ‌چیزی نمی‌داند. بدترین حالت این است كه هیچ کاری نمی‌توانید برای متوقف كردن این افراد انجام دهید. آن‌ها به دخالت‌های خود ادامه می‌دهند. اما خبر خوب اینكه، برخی از این توصیه‌ها واقعاً عاقلانه و مثمر ثمر هستند و به دردتان می‌خورند. راه‌حل این است كه یاد بگیرید چگونه از آن‌ها استفاده كنید. توصیه‌های مثمر ثمر را از توصیه‌های اضافی جدا كنید. برای این منظور، به توصیه‌های یكی دو نفر از این افراد به‌دقت توجه و به آن‌ها فكر كنید. این افراد می‌توانند شامل متخصص نوزاد شما، خواهر و مادرتان باشند. هرچه دامنه این افراد گسترده‌تر شود، شما سردرگم می‌شوید و نمی‌توانید به‌راحتی تصمیم‌گیری كنید. به هنگام برخورد با دیگران باادب و احترام لبخندی بزنید و بگویید: «راجع به آن فكر خواهم كرد».

 

خودتان را با سایر مادرها مقایسه نكنید

توجه به سایر مادرها و كارهایی كه انجام می‌دهند، گاه می‌تواند بسیار مفید باشد و گاه حس رقابت را در شما تشدید می‌نماید. البته طبیعت انسان‌ها به‌گونه‌ای است كه همواره خود را این‌گونه مقایسه می‌كنند وقتی‌که از یك مغازه میوه‌فروشی خرید می‌كنید، به‌طور طبیعی یك میوه را با میوه دیگر مقایسه می‌كنید و به همین راحتی خود را با مادر دیگری كه آن‌طرف‌تر از خیابان عبور می‌كند نیز مقایسه می‌كنید. به‌جای آنكه به دیگران زل بزنید، با آن‌ها حرف بزنید. اغلب مردم از دور كامل و عالی به نظر می‌رسند ولی وقتی به آن‌ها نزدیك می‌شویم، متوجه بسیاری چیزها می‌شویم. اما به‌هرحال شما نیاز دارید كه برخی چیزها را یاد بگیرید، جست‌وجو كنید و میزان دقت خود را بالا ببرید. اگر در حضور برخی از مادران احساس ناراحتی می‌كنید و خودپسندی و غرور زیاد آن‌ها شمارا ناراحت می‌كند، لزومی ندارد كه این رابطه را ادامه دهید. شما می‌توانید دوستان دیگری بیابید حتی اگر قرار باشد با این کار دوستان شما بسیار كم شوند بازهم ارزشش را دارد.

 بیشتربخوانید:

بایدها و نبایدهای مصرف همزمان شیرخشک و شیرمادر

 

 

 

احساس گناه و عذاب وجدان خود را به حداقل برسانید

چه بخواهید یك تصمیم‌گیری بزرگ كنید (مثل برگشت به محیط كار بعد از مرخصی بعد از زایمان) یا یك تصمیم‌گیری ساده و كوچك (مثل‌اینکه چه برنامه تلویزیونی برای كودك خردسالتان انتخاب كنید) گاه دچار موج عظیمی از احساس گناه و عذاب وجدان می‌شوید. این احساس بسیار ناخوشایند است چراکه فكر می‌كنید سپردن یك نوزاد چندماهه به یك پرستار یا مربی مهد واقعاً گناه بزرگی است. شما نمی‌توانید به‌طور كامل از این احساسات رها شوید. گاه عذاب وجدان‌های خوب باعث می‌شوند چیزی را بفهمید و بدانید كه درست است و بیشتر مراقب باشید اما اغلب مواقع احساس گناه و عذاب وجدان، اعتمادبه‌نفس شمارا می‌كشد. هر كاری كه انجام می‌دهید دچار آن می‌شوید. مهم نیست كه چه‌کار كرده باشید. هرچه بیشتر تلاش كنید و تمرین نمایید كه این احساس را كنار بگذارید، راحت‌تر از شر آن خلاص می‌شوید.

 

مراقب خودتان نیز باشید

به‌عنوان یك مادر جدید، روزهایی را تجربه می‌كنید كه فكر می‌كنید داشتن یك خواب شبانه راحت و آرام، با خیال آسوده غذا خوردن و حمام گرفتن به نظر رؤیا می‌رسد و دیگر آن‌ها را تجربه نمی‌كنید. وقتی‌که کم‌خواب می‌شوید، احساس ناراحتی و ناامنی می‌كنید، وقتی نمی‌توانید به‌اندازه كافی آن غذاهایی كه لازم دارید را بخورید، نمی‌توانید به نوزادتان شیر سالمی بدهید و... پس برای حل این مشكل چه باید كرد؟ از امروز سعی كنید هر شب 10 ساعت بخوابید، نه، این فقط یك شوخی بود. اما واقعیت این است كه شما به استراحت نیاز دارید. حال این استراحت كردن یك چرت نیمروزی باشد یا یك دوش راحت برای رفع خستگی. هیچ ایرادی ندارد كه یك پرستار یا یكی از نزدیکانتان 1 ساعت از فرزند شما مراقبت كند تا شما كمی پیاده‌روی كنید، ناخن‌هایتان را مرتب كنید، به موهایتان برسید، كمی چرت بزنید و... این‌کاره‌ای ساده و كوچك تفاوت‌های بزرگی در روحیه شما به وجود می‌آورند. شما نباید خودتان را در خانه حبس كنید، توجه به خودتان باعث می‌شود كه احساس كنید مادری لایق و شایسته هستید و تمام امور را در دست گرفته‌اید.

 بیشتر بخوانید:

شیر همه مادران کافی است مگر ... 

وضعیت ‌صحیح شیردهی

چرا استفاده از بطری و پستانک در شیرخواران منع می‌شود؟

 

 

 

 كمی استانداردهای خود را كاهش دهید

به‌هرحال غیرممکن است كه بتوانید تمام امور و كارهای خود را به همان خوبی كه قبل از تولد فرزندتان انجام می‌دادید، انجام دهید. روابطتان، كارتان، ارتباطتان باهمسرتان، نظافت و رسیدگی به امور خانه و یك مادر خوب بودن. این اتفاق برای دیگران نیز رخ می‌دهد. می‌دانید كه نمی‌توانید و آن‌قدر وقت ندارید كه تمام وسایل خانه را تمیز كنید، با نوزادتان بازی‌ها، تمرینات و آموزش‌های مختص سنش را انجام دهید و بسیاری كارهای دیگر را انجام دهید. تحقیقات نشان می‌دهند كه كودكان در محیطی كه شما سعی می‌كنید یك مادر كافی باشید بهتر رشد می‌كنند تا در محیطی كه شما تلاش می‌كنید یك مادر كامل و بی‌عیب و نقص باشید. اشتباهات شما باعث می‌شوند كه کودکتان یاد بگیرد باید سازگارتر و انطباق‌پذیری باشد.

 

 با نوزادتان اوقات خوشی را بگذرانید و بیشتر تفریح كنید

سعی نكنید همیشه با قوانین و سخت‌گیری‌های خود لذت این دوران را از خودتان و فرزندتان دریغ كنید. نوزاد شما از طریق فعالیت‌هایی كه انجام می‌دهد، در حال پردازش اطلاعات است. مغز او طوری طراحی‌شده است كه نقاطی را به هم وصل كند و ارتباط دهد كه شما نباید برای او ارتباط دهید. به این معنی كه نباید در تمام لحظات باهم بودن تلاش كنید كه حتماً چیزی به او یاد بدهید. بگذارید كه او از خوردن پوره سیب‌زمینی‌اش در كنار شما و كوبیدن قاشق به میز لذت ببرد. هیچ‌چیز تا این اندازه نمی‌‌تواند به شما احساس اعتمادبه‌نفس بدهد كه فرزندتان شاد باشد و از ته دل بخندد. هر چه بیشتر اعتمادبه‌نفس داشته باشید، بهتر درك می‌كنید كه چه‌كار می‌كنید و چه هدفی دارید.

 

 

برچسب ها: نوزاد، شیردهی، تغذیه کودک، بارداری، شیرمادر تعداد بازديد: 196 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز