Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 13:17

28
آذر
مزیت فرزند آوری در ابتدای ازدواج

مزیت فرزند آوری در ابتدای ازدواج

با وجود حرکت ایران به سمت و سوی پیری، باید درخصوص مسائلی مانند جلوگیری از سقط، عوامل ناباروری، موانع ازدواج و... تدابیر اساسی اندیشید.

به گزارش ایسنا، ایران ۱۵سال است که جمعیت خود را جایگزین نمی‌کند. برنامه محدود کردن جمعیت و تنظیم خانواده در ایران با این کلیشه غلط آغاز شد که کاهش جمعیت برای مردم مفید است. از سال ۱۳۹۰ به بعد نیز، ابعاد بحران جمعیتی کشورمان زمانی کاملا آشکار شد که سازمان ملل، بحران جمعیت ایران را اعلام کرد!

با وجود اینکه ایران به‌شدت به‌سمت پیری حرکت می‌کند و قطعا در آینده یک بحران عظیم را خواهیم داشت، باید مسئولان کشور درخصوص مسائلی مانند جلوگیری از سقط، عوامل ناباروری، موانع ازدواج و ازدواج منجر به فرزند و افزایش جمعیت تدابیر اساسی بیندیشند.

از دیگر مشکلاتی که موجب کاهش جمعیت ایران شده، سقط جنین است؛ هشدار‌های پی‌درپی مسوولان در پی کاهش جمعیت، امروز کشور را در سطح بین‌الملل زیر سوال برده است و ایران را با چنین رشد جمعیتی، کشوری سالمند پیش‌بینی می‌کنند.

دکتر «علی صادقی‌تبار»، مدیر مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر «ابن سینا»، برخی معایب و همچنین مزایای قانون جوانی جمعیت در حوزه فرزندآوری و درمان ناباروری را تشریح کرد. او گفت: هیچگاه در روش‌های غربالگری به مجرد  مثبت شدن احتمال نقص در جنین، نه سقط را تجویز می‌کنیم و نه انجام می‌دهیم و هیچ مادری هم بلافاصله پس از مثبت شدن تست غربالگری سقط نمی‌کند، بلکه از تست‌های تاییدی که زمان‌بر است و پیچیدگی خاص خود را دارد، استفاده می‌کنیم.

 بیشتربخوانید:

چگونه باید برای پدر شدن آماده شد؟

 

 در گام اول باید از نرم‌افزار‌ها و روش‌هایی که میزان خطای کمتری در آن‌ها ثبت شده، استفاده کنیم و به عبارتی نرم‌افزار مورد استفاده مثبت یا منفی کاذب ایجاد نکند. وی افزود: سیستم قضایی کشور باید بپذیرد که باتوجه به آمار گذشته‌نگر در کشور ما، در بین میلیون‌ها غربالگری انجام شده، ندرتا پیش آمده است که در تست‌های تشخیصی تاییدی خطایی رخ دهد و خدای نکرده فرزند معلولی به دنیا آید؛ به همین جهت باید از صدور آرای سنگین و دیه‌های مادام‌العمر برای کسانی که در فرایند این تشخیص دخیل بودند پرهیز شود؛ زیرا اگر این سیستم‌های غربالگری نبود هزاران فرزند معلول دیگر هم به دنیا می‌آمدند که سیستم بهداشتی درمانی مانند سازمان بهزیستی باید پروژه‌های بزرگ با هزینه‌های سنگین اجرا می‌کردند که بتوانند این بچه‌ها را زنده نگه دارند.

در سیستم قضایی باید این روش‌ها تا اندکی سهل شود. او تاکیدکرد: خدمات غربالگری بسیار ارزشمند هستند و به عبارتی اگر در بین مادرانی که در طول ۱۰سال اخیر این غربالگری را انجام دادند، بررسی کنیم، تعداد زایمان‌های دارای نقص عضو و عقب‌افتادگی و عوارض ژنتیکی بسیار محدود است. این درحالی است که در بین مادرانی که این خدمت را انجام نداده‌اند، شاهد وقوع تعداد زیادی زایمان با نقص عضو و اختلال ژنتیکی هستید که هنوز هم باری از سیستم بهداشتی درمانی کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

 بیشتربخوانید:

آمار بچه‌دار شدن پدربزرگ و مادربزرگ‌ها

 

 

قانون خوب حمایت از زوج‌های نابارور

وی افزود: از اواخر سال گذشته مجلس شورای اسلامی قانونی تصویب کرد که به موجب آن بیمه‌ها مکلف شدند درصدد تنظیم شناسنامه خدمات ناباروری و تعریف کد‌هایی باشند که این خدمات را شناسایی کرده و با مراکز شروع به عقد قرارداد کنند و در آبان‌ماه ۱۴۰۰ بودجه قابل‌توجهی به بیمه سلامت ایرانیان واگذار شد که به‌سرعت این سازمان بیمه‌گر در حال برنامه‌ریزی است که در همین مدت باقی‌مانده از سال جاری بتواند از این بودجه به نحو شایسته استفاده کند و بیمارانی را که به‌دنبال دریافت خدمات ناباروری هستند پوشش دهند.

وی در پایان خطاب به زوجین نابارور گفت: جوانانی که تشکیل خانواده دادند و تصمیم به فرزندآوری دارند باید بدانند فرصت باروری با پتانسیل فعلی آن‌ها در سال‌های آتی فراهم نیست. این پتانسیل در خانم‌ها به‌شدت افت می‌کند و در آقایان هم بسته به عوامل آسیب‌زا در محیط کاسته می‌شود. عوامل مضر محیطی در آقایان به‌شدت بر باروری آنان اثرگذار است و ما شاهد هستیم که در زندگی‌های شهرنشینی و صنعتی قوای باروری آقایان بیشتر از سایر مناطق جغرافیایی دچار آسیب است.

به عبارتی، سهم ناباروری مردان بیش از زنان است. توصیه ما این است که وقتی در نظر دارند با تشکیل خانواده صاحب فرزند شوند، این اقدام را به سال‌های بعد موکول نکنند و هرچه زودتر نسبت‌به فرزندآوری اقدام کنند و اگر خدایی نکرده با مشکل ناباروری مواجه بودند از درمان‌های زودهنگام بپرهیزند، چون درمان‌های ناباروری در ذات خود زمان‌بر هستند و ممکن است لازم به تکرار باشد. تکرار درمان ناباروری به‌علت اشکال در تیم درمان ناباروری نیست، بلکه به‌علت فیزیولوژی و نوع درمان است.

خدمات غربالگری بسیار ارزشمند هستند و به عبارتی اگر در بین مادرانی که در طول ۱۰سال اخیر این غربالگری را انجام دادند، بررسی کنیم، تعداد زایمان‌های دارای نقص عضو و عقب‌افتادگی و عوارض ژنتیکی بسیار محدود است

 بیشتربخوانید:

مردان تا چند سالگی بچه دار میشوند؟

 

برچسب ها: ازدواج، بارداری، فرزندآوری تعداد بازديد: 234 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز