Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 15:53

13
اردیبهشت
بوی بدن در دوران بارداری و روش‌های طبیعی برای برطرف کردن آن

بوی بدن در دوران بارداری و روش‌های طبیعی برای برطرف کردن آن

یکی از تغییراتی که ممکن است در دوران بارداری به وجود بیاید، تغییر بوی بدن است. تجربه این تغییر گاهی باعث حس ناخوشایندی در فرد می‌شود، مخصوصا که این بو، بوی طبیعی بدن مثل بوی ناشی از تعریق بدن نباشد و غیر طبیعی به نظر برسد

ترجمه :  اعظم اسلامی مجد‌

 

تحریریه زندگی آنلاین : یکی از تغییراتی که ممکن است در دوران بارداری به وجود بیاید، تغییر بوی بدن است. تجربه این تغییر گاهی باعث حس ناخوشایندی در فرد می‌شود، مخصوصا که این بو، بوی طبیعی بدن مثل بوی ناشی از تعریق بدن نباشد و غیر طبیعی به نظر برسد، اما حتی اگر هم این طور باشد، جای نگرانی و اضطراب ندارد، چرا که با مدیریت سبک زندگی و تغییر در رژیم غذایی می‌توان آن را بسیار کاهش داد. در این مقاله می‌خواهیم راجع به بوی بدن در دوران بارداری و اقدامات لازم برای مقابله با آن، با شما صحبت کنیم.

 بیشتربخوانید:

راهکارهای رهایی از بوی بد دهان

 

 

بوی بدن در دوران بارداری، کاملا طبیعی است

در طول این دوران متابولیسم بدن بیشتر می‌شود، جریان خون در بدن افزایش می‌یابد و دمای بدن هم بالا می‌رود. این شرایط باعث فعال شدن غدد عرق و افزایش عرق بدن می‌شود. در برخی از خانم‌ها بوی عرق تندتر از حالت معمول می‌شود و به طور معمول چند روش برای برطرف کردن آن وجود دارد:

 تغییر در تغذیه و سبک زندگی

 رعایت نکات بهداشتی

 استفاده از لباس‌های مناسب‌تر و استفاده از خوشبو‌کننده‌ها.

 

چه عواملی باعث بوی بد بدن در دوران بارداری می‌شوند؟

بوی بدن در چند ماه بارداری تغییر می‌کند و معمولا این روند تا چند ماه بعد از زایمان هم ادامه دارد. دلایل اصلی آن عبارتند از:

 تغییرات هورمونی

افزایش هورمون‌های جنسی، مخصوصا استروژن و پروژسترون. این هورمون‌ها بوی تندتری در نواحی واژن، کشاله ران‌ها و زیر بغل ایجاد می‌کنند.

 افزایش تعریق بدن

با افزایش وزن و وزنی که مادر به خاطر جنین در حال رشد در شکمش احساس می‌کند، بدن گرم‌تر می‌شود و به دلیل بالا رفتن دمای بدن تعریق آن نیز افزایش می‌یابد. این حالت ارتباط چندانی به وضعیت هوا ندارد و حتی در هوای سرد زمستانی نیز به همین روال می‌باشد. عرق به خودی خود بی‌بو است، اما زمانی که روی سطح پوست می‌نشیند، باعث افزایش رشد باکتری‌ها می‌شود و بوی بدی را ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این گیاهان دارویی بوی بد بدن را از بین می برند

 

 

 تغییرات رژیم غذایی

بدون شک غذاهایی که مصرف می‌کنیم، روی بدن اثرگذار هستند. غذاهای دریایی می‌توانند عرق بدن و ترشحات واژن را تحت تاثیر قرار دهند. گوشت قرمز روی بوی بدن اثر می‌گذارد و گوگرد موجود در سبزیجات (مانند کلم، گل کلم و بروکلی) توسط جریان خون جذب شده و بوی نامطبوعی را ایجاد می‌کند.

 تغییرات واژن

افزایش جریان و گردش خون باعث تغییر در سطح PH واژن در دوران بارداری می‌شود. این اتفاق احتمالا با ایجاد نوعی بوی نامشخص همراه است. اگر این بو با ترشحات غیر طبیعی و زیاد همراه باشد، می‌تواند نشانه‌ای از عفونت واژن باشد، بنابراین اگر علاوه بر ترشحات و بوی واژن، احساس سوزش و خارش نیز دارید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

راه‌های مقابله با بوی بدن در دوران بارداری

همان‌طور که پیشتر هم به اختصار اشاره شد، با کمک برخی اقدامات می‌توان تا حد زیادی این شرایط را تعدیل کرد. هر چند که از بین بردن کامل آن کمتر اتفاق می‌افتد.

 هر روز دو بار دوش بگیرید

دوش گرفتن به این معنی نیست که هر روز موهای سرتان را دو بار با شامپو بشویید. نیازی به شست و شوی زیاد و مکرر موها نیست، ولی با استفاده از یک صابون ضد باکتری ملایم هر روز دو بار بدن خود را بشویید و قبل از پوشیدن لباس، حتما بدن خود را خشک کنید. موهایتان را هر زمان که چرب شدند، بشویید.

 موهای خود را اصلاح کنید

برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و بوی بد بدن، موهای ناحیه تناسلی خود را اصلاح کنید. علاوه بر آن موهای زیر بغل را هم اصلاح کنید تا تمیز کردن این قسمت‌ها راحت‌تر شود.

 بدن خود را هیدراته (مرطوب) نگاه دارید

آب بیشتری بنوشید، زیرا آب بوی بدن را کنترل کرده و علاوه بر آن سموم بدن را دفع می‌کند.

 از لباس مناسب استفاده کنید

از لباس‌هایی که پارچه‌های نخی دارند، استفاده کنید. این پارچه‌ها قابلیت تنفس را دارند و می‌توانند دمای بدن را کاهش دهند. همچنین بعد از دوش گرفتن مجدد، لباس‌های قبلی را نپوشید و از لباس‌های شسته شده استفاده کنید. لباس‌هایی که پارچه‌های ریون و پلی‌استر دارند، برای این ایام مناسب نیستند.

لباس‌های زیر خود را با سرکه (آب + سرکه) خیس کنید تا بوی بد آنها از بین برود.

بیشتر بخوانید:

کم کردن بوی عرق با روش های طب سنتی

 

 

 

 به تغذیه خود اهمیت دهید

از مصرف غذاهایی که باعث می‌شوند دهان‌تان بوی بد بگیرد، پرهیز کنید. از پیاز و سیر کمتر استفاده نمایید. در مقایسه با آنها، سبزیجات تاثیر کمتری دارند.

 واژن خود را تمیز نگاه دارید

با پاک‌کننده‌های ساده، واژن خود را بشویید و به بهداشت این ناحیه اهمیت بیشتری دهید. این کار به حفظ سطح متعادل PH ناحیه واژن کمک می‌کند.

 از خوشبو‌کننده‌ها و ضد عرق‌ها استفاده کنید

برای کاهش تعریق از دئودورانت‌های ملایم و صابون زیر بغل استفاده کنید. دستمال مرطوب کودک نیز برای پاک کردن زیر بغل مناسب است. با این اقدامات احتمالا بوی بدن برطرف می‌شود و می‌توانید مطمئن باشید که خطری جنین را تهدید نمی‌کند.

زمان مراجعه به پزشک

اگر همچنان بوی بد بدن شما باقی ماند و برطرف نشد، به پزشک مراجعه کنید و اگر این نشانه‌ها را در خودتان مشاهده کردید، موضوع را با او در میان بگذارید.

 تغییر ناگهانی بوی بدن

 تعریق بیش از حد بدن

 بوی بد غیر قابل تحمل

پزشک ممکن است یکی از این روش‌های درمانی را به شما توصیه کند

 ضد تعریق‌ها: مقدار عرق را کاهش می‌دهند و جریان عرق را مهار می‌کنند.

  دئودورانت‌ها: بوی ناشی از عرق را به حداقل می‌رسانند.

  صابون‌های دارویی: باکتری‌های ایجاد شده را از بین می‌برند.

 

چند سوال متداول

 آیا بوی بدن می‌تواند جنسیت جنین را مشخص کند؟

این یک باور قدیمی است که اگر بوی بد بدهید، جنین پسر است و اگر نه، دختر. این حرف هیچ پایه علمی ندارد.

 آیا بوی بد بدن از علائم اولیه بارداری است؟

افزایش حس بویایی نشانه اولیه بارداری است. به همین دلیل است که بوی بدن را بیشتر از قبل متوجه می‌شوید.

 آیا به هنگام بارداری بدن بوی ماهی می‌گیرد؟

به دلیل عفونت‌هایی مثل واژینوباکتریایی و عفونت‌های مخمری و حتی بیماری‌های مقاربتی، ممکن است واژن بوی بد داشته باشد که بهداشت مناسب و برخی راه‌های ذکر شده، آن را رفع می‌کند. این بو کمی شبیه بوی زُخم ماهی است. بوی بدن ممکن است تا چند هفته بعد از وضع حمل نیز ادامه داشته باشد، زیرا شیردهی هم روی هورمون‌ها اثر می‌گذارد. تا زمانی که این وضعیت شدید و بسیار آزار‌دهنده نیست، جای نگرانی ندارد.

برچسب ها: رژیم غذایی، بارداری، بوی بد بدن، عرق کردن، بوی عرق، بوی بد عرق، اعظم اسلامی مجد‌ تعداد بازديد: 333 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز