Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 13:17

18
اردیبهشت
باورهای نادرست تغذیه‌ای در بارداری

باورهای نادرست تغذیه‌ای در بارداری

در زمان بارداری توصیه‌های زیادی را از اطرافیان می‌شنویم که ممکن است بسیاری از آنها غیرعلمی بوده و بر پایه خرافات استوار باشند. در این نوشتار به توصیه‌های غیرعلمی و باورهای نادرستی که معمولاً در زمان بارداری

د‌کتر آزاده نجارزاده : متخصص تغذیه و رژیم درمانی ؛ دانشیار گروه تغذیه و سرپرست مرکز تحقیقات تغذیه و امنیت‌غذایی دانشگاه علوم پزشکی یزد

 

تحریریه زندگی آنلاین : در زمان بارداری توصیه‌های زیادی را از اطرافیان می‌شنویم که ممکن است بسیاری از آنها غیرعلمی بوده و بر پایه خرافات استوار باشند. در این نوشتار به توصیه‌های غیرعلمی و باورهای نادرستی که معمولاً در زمان بارداری از دیگران شنیده می‌شود اشاره می‌نماییم.

 

باید به اندازه دو نفر غذا بخورید

علت خیلی از پرخوری‌ها و اضافه‌وزن‌های بیش از حد در دوران بارداری این است که به تصور این که در بارداری، جنین نیاز به غذا دارد، توصیه اطرافیان و باور فرد باردار این است که حالا دیگر وقت رژیم نیست و باید به اندازه دو نفر غذا بخورد، درحالی که در سه ماه اول بارداری نیاز انرژی خانم باردار در مقایسه با زمان غیربارداری تغییر نمی‌کند و افزایش دریافت انرژی می‌تواند به اضافه وزن ناخواسته و زیاد و متعاقب آن مسائل و مشکلات مرتبط با اضافه‌وزن منجر گردد که کمترین آن چاقی بعد از زایمان و عدم توانایی در کاهش وزن، پس از زایمان می‌باشد. به‌جای این‌که حجم غذای مصرفی را بیشتر کنید، بهتر است کیفیت غذای خود را افزایش داده و غذاهای سالم‌تر و مغذی‌‌تر استفاده نمایید.

 

 بیشتربخوانید:

بهترین غذاها برای بارداری

 

 

مصرف ماهی را به‌خاطر جیوه موجود در آن باید محدود کرد

مصرف ماهی به‌دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا 3، در دوران بارداری توصیه می‌شود. مصرف اسیدهای چرب امگا 3 بر رشد و تکامل مغز جنین و سیستم بینایی او مؤثر می‌باشد، اما بسیاری از خانم‌های باردار به‌دلیل ترس از آلودگی ماهی‌ها به جیوه که از فلزات سنگین و سمی می‌باشد از خوردن آن اجتناب می‌ورزند. درحالی که اولاً جیوه در ماهی‌های چرب بزرگ‌‌جثه اقیانوسی وجود دارد و در ماهی‌های پرورشی و کوچک خطر آلودگی به جیوه وجود ندارد.

ضمن آنکه مطالعات نشان داده‌اند که مصرف دو وعده ماهی در هفته نمی‌تواند در خانم‌های باردار، خطر مسمومیت با جیوه را افزایش دهد، بنابراین توصیه می‌شود خانم‌های باردار جنین خود را از ماده مغذی امگا 3 محروم نساخته و حتماً دوبار در هفته از انواع ماهی استفاده نمایند. نکته‌ای که باید به آن توجه نمود طریقه طبخ ماهی است که معمولاً در ایران به‌صورت سرخ‌شده با روغن مصرف می‌شود.

بهتر است برای استفاده بهتر از این ماده غذایی مفید، طبخ آن به‌صورت بخارپز یا گریل‌شده باشد.

 

ویار (تمایل به غذاهای خاص) نشانه‌ای از نیاز بدن شما است

در طول بارداری ممکن است تمایل به برخی مواد غذایی تغییر یابد و غذاهایی که قبلاً علاقه به آنها وجود داشت مورد تنفر واقع شود یا برعکس. در کل تمایلاتی از این دست، مضر نیستند و به موازات رعایت یک رژیم غذایی متوازن نمی‌توانند مشکل‌زا باشند.

اما نوع دیگری از تمایلات غذایی وجود دارند که تحت عنوان پیکا نامیده می‌شوند. پیکا حالتی است که فرد متمایل به مصرف مواد غیرغذایی می‌گردد که از مرسوم‌ترین گزینه‌های غیرغذایی مصرفی یا غیرمعمول عبارتند از یخ، مهرنماز، خاک، نشاسته، خاکستر، گچ و... رایج‌ترین کمبود غذایی که با پیکا در ارتباط است، کم‌خونی می‌باشد، البته این بدین‌معنی نیست که هر شخصی که کم‌خونی دارد به مواد غیرغذایی تمایل خواهد داشت یا برعکس هرکسی که به مواد غیرغذایی تمایل دارد حتماً به آنمی‌ مبتلاست.

درواقع کم‌خونی می‌تواند یکی از دو مورد علت یا نتیجه پیکا باشد و مصرف مواد غیرغذایی نظیر خاک و گچ می‌تواند از طریق ایجاد تداخل در جذب آهن و سایر مواد مغذی موجب ایجاد کم‌خونی گردد.

 

بیشتربخوانید:

میان وعده‌های مفید برای خانم‌های باردار

تغذیه ماه به ماه در دوران بارداری

 

 

 

خوردن آب دریا باعث رنگی‌ (آبی) شدن چشم نوزاد می‌شود

کودک شما حاصل ژن‌های شما و همسر شما است. اگر چشم شما و یا والدین شما یا چشم همسر یا والدین او رنگی نیست ژن رنگی‌شدن چشم در شما وجود ندارد. برخی خانم‌های باردار فکر می‌کنند که اگر به فردی با چشم‌های آبی نگاه کنند یا ماده غذایی خاصی را بخورند، فرزندشان چشم‌‌آبی خواهد شد.

 هیچ‌کدام از این باورها پایه علمی و درست ندارد. چشم‌های کودک شما هررنگی که باشد زیبا است، و به خاطر ظاهر او سلامتی خود و او را به خطر نیندازید.

برچسب ها: تغذیه، رژیم غذایی، بارداری، فشار خون تعداد بازديد: 323 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز