Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:51

26
بهمن
قابل توجه خانم‌های باردار

قابل توجه خانم‌های باردار

بدون شک دوران بارداری از حساس‌ترین دوران‌های زندگی خانم‌هاست ولی این حساسیت نیز نباید باعث آن شود که با هر محرک کوچکی دچار ترس و استرس زیاد شوید.

اعظم اسلامی مجد

 

 

بدون شک دوران بارداری از حساس‌ترین دوران‌های زندگی خانم‌هاست ولی این حساسیت نیز نباید باعث آن شود که با هر محرک کوچکی دچار ترس و استرس زیاد شوید. سیگار کشیدن هنوز هم یکی از بزرگترین علل مرگ و میر در تمام دنیاست. مردم با وجود آگاهی از مضرات آن باز هم به مصرف سیگار ادامه می‌دهند.

26 درصد از زنان سیگاری به سیگار کشیدن در دوران بارداری نیز ادامه می‌دهند هر بار که  فرد سیگار می‌کشد، مواد شیمیایی سمی وارد بدن می‌شود. این آسیب‌ها نه تنها شامل افراد سیگاری و افراد مجاور آنها می‌شود بلکه افرادی که حتی در آن صحنه نبوده‌اند و مدتی بعد وارد محیطی که در آن سیگار کشیده شده است، می‌شوند، نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند که به آنها سیگاری‌های دست سوم می‌گویند.

حتی حیوانات خانگی نیز از این مضرات در امان نیستند. مادرانی که سیگار نمی‌کشند و در مجاورت افراد سیگاری نیستند، سالم‌ترند. سیگاری‌های دست دوم (کسانی که خودشان سیگار نمی‌کشند ولی در مجاور افراد سیگاری هستند) معمولا بیشتر از سایرین دچار خطراتی مثل سرطان ریه در بزرگسالی می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌دهند کودکانی که در دوران جنینی پدر و مادر سیگاری داشته‌اند، بیشتر از سایر کودکان در معرض خطر بروز نوعی سرطان کبد به نام «هپاتوبلاستوما» هستند. کوکائین در ماه‌های نخست بارداری باعث افزایش خطر سقط جنین می‌شود و در ماه‌های آخر باعث به تعویق افتادن زایمان و مرگ جنین می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که سیگار کشیدن باعث کاهش میزان باروری خانم‌ها و آقایان می‌شود.

معمولا نوزادانی که از مادران سیگاری دست دوم به دنیا می‌آیند، 40-25 گرم سبک‌تر از سایر نوزادان هستند. این دسته از خانم‌ها معمولا زایمان‌های سخت‌تری نیز دارند.

بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز نیز جزو اختلالاتی است که پزشکان علت اصلی آن را همین مساله می‌دانند. اثرات زیانبار سیگار کشیدن در فضایی که زن باردار است، بسیار زیاد است. چنانچه تصمیم گرفته‌اید صاحب فرزندی شوید بهتر است قبلا به این موارد توجه کنید و کمی در شیوه زندگی خود تغییر ایجاد کنید.

اگر خودتان سیگار می‌کشید حتما این عادت ناسالم را ترک کنید. اگر همسر و یا یکی از نزدیکان‌تان عادت به سیگار کشیدن دارد، باید با او صحبت کنید و حتی از مشاور کمک بگیرید چرا که مسئولیت شما این است که هر کاری برای حفظ سلامت فرزندتان انجام دهید.

 

برچسب ها: کودک، نوزاد، دوران بارداری، رشد نوزاد، سیگار کشیدن، جلوگیری از مرگ جنین تعداد بازديد: 758 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز